Hej

Jag har köpt ett nytt matsalsbord och jag undrar om det finns någon enkel "standard" eller riktmått som jag ska gå efter när jag letar matta och duk till bordet? Exempelvis hur långt utanför kanterna på bordsskivan skall mattan gå på längden och på bredden? Likadant, hur stor "häng" ska duken ha över bordskanten?

Det jobbiga i det hela är att jag har en iläggsskiva till bordet och då förändras ju både längden på mattan och dukens storlek. Blir nog dubbel uppsättning, i alla fall av duken :).
 
Det är ju lite av en smaksak, men ca 15-20 centimeter "häng" tycker jag är lagom.
Ja, man behöver därmed olika dukar till bordet beroende på hur många skivor man har i.

På bredden bör mattan vara såpass bred att mattkanten inte besvärar när man drar ut- och in stolarna. På längden kanske det får bli lite av en kompromiss, den kan man ju inte byta med skivan, men oftast är det trevligare med en lite större matta om man tvekar mellan två storlekar tycker jag.
 
Tackar för det snabba svaret. Säg även nu att det blir lite jobbigt att köpa matta för det verkar inte direkt vara alla som har så stora mattor.
 
Nä, det är väldigt modernt med mattor där bordet precis får plats, så att stolsbenen skrapar i golvet.
 
Jag tror jag hoppar den moderna stilen:). När jag drar dit min iläggsskiva så skulle det kännas sådär snyggt med en sådan matta. Då skulle mattan bli lite längre än halva bordet...
 
Dessutom blir det ju repor i golvet från stolarna om man inte har nåt slitstarkt laminatgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.