Jag är till att bygga hus men jag vet inte vad som kan vara en bra planlösning för köket. Rummet är en öppen planlösning med vardagsrummet(uppåt ur bild). Alla förslag hur man bäst arrangerar köket är välkomna.

Ritning, Innerväggar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är det ju inte lätt att se på din bild hur du har tänkt dig köket (läs omöjligt).

Vill du inte bidra lite själv först?

Somliga vill ha "köksö", andra vill ha vinkyl, åter andra vill ha dubbla diskmaskiner.
Börja med att tala om hur du vill ha det, och visualisera det med en skiss,
så kan du nog få lite synpunkter.

Men att bara säga "rita upp ett kök åt mig" funkar dåligt!
 
Jag tänkte att om jag låter bli att vissa någon skiss så begränsar jag inte någon till de tankar jag redan har haft. Kanske att man kan få förslag som jag inte kunnat tänka mig.

Jag postar min skiss som jag har ritat imorgon, det roligt att få lite brainstorming om hur ni skulle planerat köket.
 
Redigerat:
Det är lite svårt att säga hur du ska planera köket så det passar er, men jag kan ge några råd som vi har lärt oss efter två köksbyggen. Våra lärdomar men inga sanningar!

För det första (och tråkigaste) så håll er till gängse standardlösningar. Så fort man börjar sväva iväg med alltför många nya och fräcka idéer så blir det snabbt opraktiskt.

Vi valde lådor där det gick, inkl. under vasken. Mycket lättare att utnyttja platsen, skapa överblick etc.

Två vaskar, en rejäl för disk med avställningsyta och en mindre bredvid spisen.

Köper du kök på Ikea så säger de att du inte kan ha en låda längst upp om du har glashäll, vilket inte stämmer. Det gick alldeles utmärkt:)

Många uttag!! Vi satte 4st trippeluttag, vilket tydligen är i underkant har det visar sig...

Vi valde bort spis i köksön av två skäl; det är lättare att torka väggen bakom än städa halva köket/vardagsrummet och det andra var kostnaden för fläkten som blir mycket högre om den ska hänga fritt.

Vi hade möjlighet till en halvö med 60-stommar från ena håller och 35-stommar från andra sidan med en 120-skiva över som sticker ut över 35-skåpen där vi har barstolar. Dessa är faktiskt inte lådor utan skåp.

Sen är det förstås många småsaker man lätt missar/ser som obetydliga men påverkar stort. Bl.a. placering av handdukar, hushållspapper, grytlappar, olja, kryddor etc.

Ja, det var lite tips iaf. Titta runt mycket och skäl idéer. Hemnet var en källa att hämta inspiration från.
Lycka till med köket!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jo, du kan få massa förslag, men eftersom vi inte vet något om vad du själv vill ha vet vi ju inte om våra förslag hamnar på hälleberget.
Du måste förstå att detta inte är en "brainstorming" lekskola, utan kunniga, erfarna människor som delar med sig av sitt kunnande till andra för att hjälpa lite på traven.

Mitt tips: Titta igen om några huskataloger, besök några köksförsäljare (brukar finnas flera i varje stad), fundera igenom vad ni vill ha, och kom sedan tillbaka hit med era funderingar, så skall vi hjälpa er att skapa det perfekta köket!

Edit: Här ovan har du fått en del nyttiga tips av pjodden.
 
Redigerat:
Så här har jag skissat hittills, en dubbel ho vid arbetsytan för att skölja och preparera mat, 120cm arbetsyta framför fönstret med utsikt över framsidan med en liten trädgård och vägen och spisen alldeles bredvid med avställningsyta till höger. Stor diskho bredvid avställningsytan för att göra rent i och att hälla av vatten.

Jag är lite bekymrad att kylskåpet kommer så långt ifrån spisen. Var till IKEA häromdagen och då hade de i ett av deras utställningskök kylskåpet i en köksö. Det var inte vidare bekvämt då man fick buga sig ner och hänga över dörren varenda gång man skulle hämta något samt att man inte fick någon vidare insyn in i kylskåpet. Vid kaminen kan man heller inte sätta ett kylskåp eftersom det varmt när man använder den.

En annan sak som bekymrar mig är att när man står i köket så har man ju ett helt rum med ryggen bar mot det stora öppna vardagsrummet, det inger ingen trygghetskänsla precis. Men om man har en köksö med arbetsyta så blir man ju tvungen att snurra hela tiden samt att man inte kan ha uppsikt över spisen medan man preparerar maten. Utsikten i riktning mot vardagsrummet är det dock inget fel på.

Jag har hittills bara valt att sätta lådor då de gör det mycket lättare att hela utrymmet använda i bänken. Hörnet är lite problematiskt, jag skulle vilja ha kastruller och annat där men de lösningarna som jag sett hittills har inte varit speciellt praktiska så för närvarande är inplanerat ett litet skåp med lådor på höger sida om spisen för kastruller. Jag skulle vilja hänga upp ofta använda köksredskap på väggen men det sitter ett fönster bakom arbetsytan så det blir problematiskt.

Uttag finns det gott om både vid avställningsytan och bredvid arbetsytan ovanför vasken.

Ritning, Kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men...

Är det där hörnet verkligen avsett för kök?
Fönstret 12x12 ger ju en bröstningshöjd jäms med bänkhöjd, så skall det väl inte vara?
Och vad är det till vänster om de konstiga diskhoarna en spis?
Där finn tydligen en spishäll på andra sidan bänken med hoarna också.
Var är kylen? Var är frysen?
Varför står kaminen så underligt placerad, borde den inte vara i vardagsrumsdelen?

Vem har ritat huset?
Har inte "arkitekten" ritat in ett kök alls?

Många frågor men det verkar lite förvirrande.

PS: Du skriver
En annan sak som bekymrar mig är att när man står i köket så har man ju ett helt rum med ryggen bar mot det stora öppna vardagsrummet, det inger ingen trygghetskänsla precis
Vad har du för familj/vänner som du inte vågar vända ryggen?
 
KnockOnWood skrev:
Men...
Är det där hörnet verkligen avsett för kök?
Jag har i stort sett hela ytan att placera kök på om jag vill.
Fönstret 12x12 ger ju en bröstningshöjd jäms med bänkhöjd, så skall det väl inte vara?
Det är så arkitekten har ritat köksfönstret.
Och vad är det till vänster om de konstiga diskhoarna en spis? Där finn tydligen en spishäll på andra sidan bänken med hoarna också. Var är kylen? Var är frysen?
Det röda är en spis, blå ett kylskåp, grönt en diskmaskin och den bruna är en kamin
Varför står kaminen så underligt placerad, borde den inte vara i vardagsrumsdelen?
Den står i storstugan, det är en öppen planlösning så både kök och vardagsrum är ett
Vem har ritat huset? Har inte "arkitekten" ritat in ett kök alls?
Det mesta av köket är så som det illustrerades på orginalritningarna från husföretaget.
Många frågor men det verkar lite förvirrande.

PS: Du skriver
Vad har du för familj/vänner som du inte vågar vända ryggen?
Det är inte det att jag har ovänner. Det är helt enkelt mer tryggt att inte ha ryggen bar. Har du aldrig upplevt det?
 
lordmetroid skrev:
... Det är helt enkelt mer tryggt att inte ha ryggen bar. Har du aldrig upplevt det?
Nej, aldrig i mitt eget hem, och väldigt sällan annars heller.

Du ville inte svara på frågan om vem som har ritat huset.
OK, du kanske har gjort det själv. Men du nämner "husföretaget". Vilket, och vilket hus är det?

Men nästa fråga är ju:
Hur långt har bygget kommit? Bygglovsansökan inlämnad? Bygglov beviljat? Platta gjuten? Väggar och fönster på plats?

Att jag frågar detta är naturligtvis inte bara av nyfikenhet, utan för att få ett grepp om hur långt in i "återvändsgränden" ni är.

Du har säkert tänkt över det själv många gånger, men annars kanske det är dags att tänka om ifall du är rädd att få en kula i ryggen...
 
kok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade gjort något åt det här hållet. Bra med arbetsyta mellan disko och spis, plats för överskåp och stort skafferi. Att det är långt mellan spis och kyl är nog svårt att komma ifrån men jag tror inte att det är så störande så länge det finns avställningsyta i närheten av kylen.
 
Apollonia skrev:
[bild]

Jag hade gjort något åt det här hållet. Bra med arbetsyta mellan disko och spis, plats för överskåp och stort skafferi. Att det är långt mellan spis och kyl är nog svårt att komma ifrån men jag tror inte att det är så störande så länge det finns avställningsyta i närheten av kylen.
Appolonia, du är definitivt inne på rätt spår!
Fast jag undrar om jag inte ändå skulle bytt plats på ditt K/F och skafferi.

Men allmän fråga: Klarar ni er med ett kombinerat kyl/frys? Jag gör det inte.
Beror kanske på hur avsides man bor, och hur mycket reservförråd man tycker att man behöver ha hemma.
Men i ett helt hus borde det väl finnas plats för separata kyl och frys?

Du har lyckats trolla bort det fåniga glappet mellan kyl/frys och vägg som finns på lordmetroids skiss,
så nu ser det mer användbart ut!
 
Plattan är redan gjuten så det finns avlopp och vatten där hoarna står på min skiss. Vidare sitter det eluttag för frys och kyl, spis och några extra över bänken.
 
Apollonia skrev:
[bild]

Jag hade gjort något åt det här hållet. Bra med arbetsyta mellan disko och spis, plats för överskåp och stort skafferi. Att det är långt mellan spis och kyl är nog svårt att komma ifrån men jag tror inte att det är så störande så länge det finns avställningsyta i närheten av kylen.
Är den ljusare rutan framför fönstret diskhon? För det är i så fall en ganska korkad idé, om man inte gillar att putsa fönster förstås... Man får putsa fönstret så fort man diskat, med den lösningen. Jag skulle inte göra så.
 
LillaMini skrev:
Är den ljusare rutan framför fönstret diskhon? För det är i så fall en ganska korkad idé, om man inte gillar att putsa fönster förstås... Man får putsa fönstret så fort man diskat, med den lösningen. Jag skulle inte göra så.
LillaMini,
underkant fönster måste inte vara i nivå med diskbänken.
Ofta använder man en brösthöjd av 1100 - 1200 mm för fönstren i köket.
Då kommer inga stänk från disken på fönstret.

Så det är inte alls korkat. Tvärtemot trevligt att kunna se ut när man står och slabbar.
 
Jag känner många som inte har fönstret i nivå med diskbänken och ändå får putsa fönstret varenda dag för att det inte ska se ut som ett gäng blodhundar har slabbat fram över det, alla här i världen är inte förärade en diskmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.