R
Hej,
Jag har en källare som jag skulle vilja måla golvet på för att göra det lätt att hålla rent. I verkstäder har jag sett att de har en glansig hård färg på golvet. Vad är de för färg jag är ute efter? Finns den på byggmax?
 
Färgen finns troligen inte på byggmax. Ska du ha tålig golvfärg får du åka till en färgbutik...

Vad ska golvet tåla? Vad är det målat med idag? Har golvet flagat? Finns det en golvbrunn i rummet.

Det är ju skapligt onödigt att måla golvet med en 2-komp industrigolvfärg om det inte är nödvändigt.
 
R
Det är ett källargolv med golvbrunnar. Det som skett är att det av tidigare ägare har målats med någon färg som inte alls är anpassad till källargolv och flagnar varje gång jag dammsuger, ser mkt fult ut nu. Den nuvarande färgen är liksom mjuk och går att dra bort. Vad behöver jag?
 
Hur gammalt är huset? Vad har du under plattan? Att det flagnar kan bero på många saker...

Plattan är gjuten direkt på marken, saknar därmed ett kapillärbrytande bärlager (vanligt i äldre hus <1960). Detta gör att fukten spränger sönder färgen och får den att flaga.

Betongen var inte tillräckligt ren när den målades. Betonghuden låg kvar på ytan.

Finns fler orsaker men troligtvis någon av dessa.

Hagmans kemi har en bra golvfärg som är diffusionsöppen. Denna är bra om plattan är fuktig och behöver andas.

Används rummet som duschrum eller spolar ni ofta av golvet så kan en 2-komp färg fungera bra.

Använder ni rummet utan att spola vatten eller om det bara är så att golvbrunnen finns till för skvallerrörsvatten från pannor och dylikt. Och ni inte har problem med fukt i plattan. Då fungerar en 1-komps färg bra.

Det du måste göra oavsett är att slipa/skrapa bort all lös färg,
Jag skulle hyra en Abs-slip.

Tejpa fast en plast på 1m2 och se hur fuktigt det blir under.

Nu har du lite olika lösningar beroende på vilket problem du har med färgen.

Hoppas att detta kan vara till hjälp!
 
R
jisses, mycket mer avancerat än vad jag troddet. Källaren är byggd på 50-talet. Vet ej vad som är under golvet. Vi använder aldrig brunnarna, vet ej vad de är till för eller rinner vatten från stuprännor mellan dem? Färgen som är där idag känns liksom fuktig, som om den aldrig torkat typ. Kanske ska satsa på nån matta eller nått i stället?
 
Om det är fuktigt så lär det bli mögel med en matta :surprised:
 
R
tänkte på en tygmatta som ligger där man går. Hade hoppats att jag bara kunde rolla på en färg direkt men om det är för avancerat får det vara =)
 
Textilmattor är ett bra alternativ. Ett bra billigt alternativ är att lägga en altanmatta i källaren. Finns i 4 metersbredd och kostar mellan 90-130:-/m2
 
I mitt barndomshem hade vi precis samma golv i källaren, där löste farsan det genom att lägga trall med liten luftspalt under över hela golvet istället för att måla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.