...Om ni får drömma er bort. Finns inga begränsningar på pengar, tomtläge eller storlek.

Vilken byggnadstyp? Antal våningar? Planlösning? Jätte-stort eller "lagom"?

Sjötomt eller kanske insprängt i ett berg? Dröm fritt! ;)
 
Rätt nära det vi har men med större hus(över 350 kvm).

Har idag 232 kvm hus och totalt 270 kvm ihopbyggda verkstadsutrymme (förråd, snickeri, bilmekutrymme). Verkstan är perfekt men huset känns alldeles för litet.

Vill helst bo utan grannar men ändå nära en stor väg. En asfalterad uppfart på 150 meter med fina träd på båda sidorna om vägen som leder fram till en rondell framför huset. Enkla gräsytor och rondellen leder vidare till en fin gäststuga på 50 kvm ,pentry o badrum plus egen carport. Längre bak finns verkstad uppdelad på snickeri och mekutrymme med separat lackbox.

Bakgården ska vara enkelt planerad med stor uteplats, uppvärmd pool, utekök. Stora gräsytor, fotbollsplan. Tennisbana med rejält stängsel, hardcourt underlag och basketkorgar på vardera sida.

Mm mm
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
drömhuset har ett stort kök med gammaldags skafferirum, vedspis, och stora spröjsade fönster med milsvid utsikt över skog och marker, 4 stora sovrum med klädkammare till varje rum i "föräldrasovrummet" vill jag ha en öppen spis och fransk balkong, två eller gärna tre stora badrum, två stora vardagsrum även där med fin utsikt över skog och mark (så jag får försöka hitta ett berg att bo på) utomhus vill jag ha mycket gräsmatta där barnen har möjlighet att leka, och så bärbuskar, och några stora fina träd typ ekar och häggar på tomten vore fint med =)

typ 300kvm boyta på en bergstopp med grön trädgård och stora träd... ja ja du frågade om drömhus =)

glömde ju garaget!
om jag nu får mitt drömhus så har jag väl möjlighet att få drömbilarna också eller?
Jag ska ha plats för en "vardagsbil" audi Q7 tror jag skulle passa oss bra, sen ska dodge chargern, ferrari scaglietti, ford anglian och min lilla jaguar cab (sån austin powers kör) få plats så kanske runt 150 kvm klinkrat garage =)
 
Redigerat:
Jag har alltid haft en dröm att bygga en kopia på ett romersk hus från Pompeiji. Man skulle väl få glasa in den centrum centrala ytan (blir lite kallt på vintern )och göra ett ordentligt kök. (De hade inga stora dylika).
 
Jag funderar mest på hur man ska bygga så kompakt som möjligt. Det gäller att utnyttja ytorna optimalt. Huset ska vara fyllt av praktiska lösningar. Inte en massa tomrum, då samlar man bara på sig en massa skit.

Jag vill ha kontakt mellan inne och ute. Ett uterum som kan användas som integrerad del av huset under sommarhalvåret. Någon slags uteplats under tak vill jag ha dessutom.

Lättstädat och lättskött. Minimalt underhåll. Energisnålt. Gärna någonting med vedeldning, men på ett praktiskt sätt.

Det ska ligga på något trevligt ställe. Någon slags utsikt vill jag ha, kanske över havet som jag har nu. Trevlig natur runt huset. Men samtidigt ska det inte vara opraktiskt. Nu får jag betala det natursköna med att det blir långt till affärer och samhällsfunktioner.

Huset ska inte vara en ekonomisk fälla. Om jag blir tvungen att flytta ska det gå att sälja snabbt och till acceptabelt pris.
 
Helt fritt säger du...

Stort fält i mellansverige och mitt på detta fält placeras:

URL]
 
  • Gilla
JoakimBjorklund
  • Laddar…
03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pinebar
  • Laddar…
P
En tomt någonstans i skogslandet, men med sjöutsikt gärna i väster. Några km
till en större tätort med affärer och annan service. Tomten ska vara så pass
stor att jag får plats med flera uteplatser, men inte så stor att det behövs
trädgårdsmästare för att ta hand om den.

Garage med plats för två bilar inne och plats för släp och båttrailer under
tak ute. Vid sidan av (ej ihopbyggt) ska det finnas en snickarbod/hobbyrum +
förråd för utemöbler.

Huset behöver inte vara så stort, men ett enplanshus. Alla ingångar ska vara i
markplan. En del av huset ska ha rejäl takhöjd inne, minst 3 meter, men
behöver inte vara öppet till nock. Där ska jag ha vardagsrum och bibliotek.

Ett relativt litet kök, men med plats för 6 personer som äter. I
anslutning till köket (få steg) ska det finnas skafferi och plats för extra
frys. Någonstans här ska det också finnas en
tvättstuga/grovkök/värmecentral. Utanför köket ska det finnas en ombonad
vindskyddad uteplats med tak.

Två badrum med dusch + en gästwc. Ingen kakel eller andra attribut från
likhus, utan varma och trevliga material. Två sovrum om 8-10 kvm, och ett på
12-15. De två mindre sovrummen avskiljs med en klädkammare och har en gemensam
hall/allrum utanför med plats för en mindre sittgrupp och en TV. I anslutning
till hallen finns också det ena badrummet. I närheten av det stora sovrummet
finns badrum och klädkammare. Alla sovrummen ska ha fönster mot norr eller i
öster.

Vardagsrummet ska ha stora fönster mot väster med en dubbeldörr ut mot en stor
uteplats. I vardagsrummet vill jag ha en rejäl massugn som kan användas för
både "myseldning" och uppvärmning. Det ska finnas plats för ett större matbord
på ena sidan. I den andra delen av rummet står det några bekväma fåtöljer där
man kan sitta och prata medan man tittar ut över vattnet.

Biblioteket ska ha rejält med plats för bokhyllor och
mediaförvaring.

I varje rum i huset ska det finnas minst ett dubbelt närverksuttag och vara
förberett för media (tomrör). Hela huset ska ha ett överflöd av
vägguttag och belysningspunkter. Vattenburen värme, men förmodligen inte
golvvärme utom i sovrummen. Förmodligen inte vedeldning för den huvudsakliga uppvärmningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.