Hej!
Ni som byggt enplanshus, vad kostade det?
Exkl. tomt.
Hur stort blev det och vilken standard har ni?

Hoppas någon vill svara!

Mvh Tallkotte
 
Kolla i hustillverkar-forumet, finns en tråd med priser där.
 
dhanjel skrev:
Kolla i hustillverkar-forumet, finns en tråd med priser där.
Tallkotten kanske vill veta kostnad för lösvirkesbyggda hus, inte bara nyckelfärdiga kataloghus ;)
 
Svarade så gott det gick på en så diffus fråga :)

Står inte om det är lösvirke, nyckelfärdigt, sten / trä, palats eller koja, eller ens var det gäller.
 
dhanjel skrev:
Svarade så gott det gick på en så diffus fråga :)

Står inte om det är lösvirke, nyckelfärdigt, sten / trä, palats eller koja, eller ens var det gäller.
Helt rätt! Vi får se om kotten orkar återkomma och precisera frågan.
 
Innan vi får klarhet vilket tillvägagånssätt TS menar så kan jag redogöra mitt bygge.

Helt i lösvirke, 145m2 boa, Enplans. FTX-vent och bergvärme. golvvärme hela huset, kaklade badrum. 30m2 garage som är halvt färdigt.
Lejde endast bort ,gjutningen av plattan, hela bergvärmeinstallationen och inkopplingen av elen. Drog el och vvs själv i samråd med behöriga.
Har haft gratis "hjälp" av några bekanta.

Totalt har bygget landat på ca 1.100.000kr. exl.tomt, fyllnadsmassor och ansl.avg.
 
MrTim skrev:
Innan vi får klarhet vilket tillvägagånssätt TS menar så kan jag redogöra mitt bygge.

Helt i lösvirke, 145m2 boa, Enplans. FTX-vent och bergvärme. golvvärme hela huset, kaklade badrum. 30m2 garage som är halvt färdigt.
Lejde endast bort ,gjutningen av plattan, hela bergvärmeinstallationen och inkopplingen av elen. Drog el och vvs själv i samråd med behöriga.
Har haft gratis "hjälp" av några bekanta.

Totalt har bygget landat på ca 1.100.000kr. exl.tomt, fyllnadsmassor och ansl.avg.
Billigt! Och starkt gjort.
Men du gjorde nästan allt jobbet själv.
Hur många timmar har det gått åt gissningsvis? (gissar på ca 3000 timmar.)

När jag lät bygga mitt hus (lösvirke, 108 kvm, utan kök, målning och invändiga vägg- och takpaneler) räknade byggmästaren med 2040 timmar.
 
F
Lika mycket som jag betalade för mina prefabricerade väggar. Inget kök, eller några ytskikt, el, VVS bergvärmepunp, FTX ingick då. 148kvm boyta + ca 45kvm fristående garage. Her fan har du fått ihop det så billigt?
 
Jag ber om ursäkt för min något luddiga fråga!
Är nybörjare i byggahus-sammanhang men försöker samla på mig så mycket info som går!

Vi vill på sikt bygga oss ett hus då vi redan nu växt ur vårat nuvarande hus. Två barn tar plats!
En nyckelfärdig trävilla med bra standard (som i mina ögon innefattar parkett, kakel/klinkers i badrum/wc b.la)

När man är nybörjare är det svårt att veta vart man ska börja!
 
Jag tycker som någon skrev, titta i huskataloger.
Med så luddig info så kam man väl säga att priset inkl grund o anslutning ligger mellan 60.000 och 12.000.000 SEK. Där startpunkten var en inredd frigga.
 
Eksjöhus har enplanshus på runt 150 kvm från 2mkr och uppåt nf, finns även flera som har.
 
Vi har byggt ett utbyggt Åhus från Myresjöhus ( boyta 152 kvm ) på totalentreprenad. Själva huset i grundutförande inkl. grund kostade då ( hösten 2010 ) cirka 2,700,000 :-. Slutnotan blev ca. 5,000,000 :- inkl. tomt, anslutningar,tillval etc. etc. Har byggt norr om Stockholm. Inget garage ingår i dessa priser. Det byggde vi själva av lösvirke. Utöver detta har vi budgeterat ca. 200,000 :- till tomten och det verkar i dagsläget räcka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.