Som många påpekat, köp inte allt på en gång.
Men gör inte heller som jag o många andra gjort, att köpa verktyget efter att jobbet är avslutat bara för man inser va bra det ska vara o ha nästa gång.......


Har du behov av att riva saker i början så är det tigersåg o koben som gäller.
Tänk även på säkerheten, halvmask, skyddsglasögon o bra hörselkåpor.

Personligen gillar jag en stämkniv bättre än en klassisk morakniv.

Sedan kommer du in på VVS o elsvängen och där har du ytterligare verktyg du behöver.. Polygriper, rörkapare, stora skiftnycklar, spänningsmätare, kabelskalare osv osv
 
Tack för alla utförliga svar!
Det känns ändå som att jag inte är helt ute och cyklar i alla fall!

Listen har även utökats med viktiga sker jag glömde exempelvis vattenpass, måttband, vinkelhake och rätskiva...

Jag har även fått tipset att köpa verktygen efterhand..
Min tanke är att jag det jag ska beställa nu är en grunduppsättning av verktyg nu och sedan fortsättningsvis beställa verktyg efter vilket projekt jag ska ta tag i...

Hela huset är renoveringsobjekt men jag vill fokusera på ett projekt i taget och gärna slutföra det och ta några andetag innan jag ger mig in i nästa projekt istället för att starta upp 3-4 st samtidigt.
Jag tänkte beställa en hel del verktyg från England och om jag då efterhand märker att jag saknar ett viktigt verktyg så förlängs projektet med 2 veckor i leveranstid... Därför har jag en ganska stor lista från början som ni ser i startinlägget i tråden.

Flera har skrivit att jag ska slå till på en sänksåg istället för cirkelsåg? Vad är fördelen? Nackdelen? Prisskillnad?
Men framförallt... Vad är en sänksåg? Jag tror aldrig att jag använt mig av en sänksåg någon gång...

Och det råder också diskussion om borrhammare kontra slagborr.
Jag har en skruvdragare med slagfunktion, men den fungerar inte att borra med i exempelvis en cementvägg. Har testat. Flyttar nu in i ett trähus som tidigare nämnts....
Men anledningen till att jag vill ha en stark sladdriven är att jag vill kunna exempelvis blanda betong med den. Jag har planer på soffbord och kanske även en bänkskiva i köket i cement... Vilken ska jag köpa då?
Har sökt väldigt mycket här på forumet och även sett att många har en slagborr till att vibrera ut bubblorna från betongen med...

Är min lista på elverktyg bra i övrigt? Alltså modellerna. Eller ska jag byta ut någon modell mot någon annan?
När jag tittar på den verkar jag vara ett extremt makita-fan, men jag bara valde ut de billigaste från toolstop och axminster som jag kände igen...
 
Vilken typ av projekt ska du börja med?

Att blanda betong med en borrmaskin är inget att rekommendera, kakelfix går bra men till betong så är det bättre med en "betongvisp" som du kan köpa för 7-800 eller en tombola för kanske 2k.
Sänksåg eller cirkelsåg, tja det viktigaste är att du kan koppla till skenor så att du kan såga rakt, dom flesta cirkelsågar iaf i den billigare klassen saknar den möjligheten.
 
Nimajneb skrev:
Vilken typ av projekt ska du börja med?
Under de första 12 månaderna så kommer det nog bli:
* Takbyte
* Dränering (endast 1/2 källare på huset)
* Elbyte
* Köksbyte
+ diverse småjobb som tapetsering, slipa och måla om trappan mm...

Det allra första jag ska börja med är ett takbyte.
Inte på något sätt akut, men jag vill börja få listan avprickad... Jag har en bekant som har en egen takläggningsfirma som ska hjälpa mig så specialverktyg för takläggning är inget jag behöver inhandla.


Nimajneb skrev:
Att blanda betong med en borrmaskin är inget att rekommendera, kakelfix går bra men till betong så är det bättre med en "betongvisp" som du kan köpa för 7-800 eller en tombola för kanske 2k.
Okej... Har bara sett att det finns såna där vispar som tillbehör... Så en borrmaskin i ett trähus är helt enkelt onödigt när jag har en relativt bra skruvdragare? Då kan jag egentligen stryka det från min lista?

Nimajneb skrev:
Sänksåg eller cirkelsåg, tja det viktigaste är att du kan koppla till skenor så att du kan såga rakt, dom flesta cirkelsågar iaf i den billigare klassen saknar den möjligheten.
Nee, har Hitachi och Makita med i min lista men lutar åt Hitachin... och efter att ha läst flera trådar på forumet går jag ner till en Hitachi 6a istället för en 7a så en C6BU2..
 
..eftersom jag tvivlar på att minigrävare står på listan så är det inte så mycket akuta elverktyg du behöver utan det är mer åt handvergtygssidan du ska satsa.

Annars ser jag att du behöver.

Såg med skena
Sticksåg
Skruvdragare
Excenterslipmaskin.
Trekantsslipmaskin.

Väldigt basic och användbart.
 
Där har du en poäng. Minigrävare är faktiskt något jag önskar jag köpt från början. Skulle jag göra samma resa med ett nytt renoveringsobjekt skulle jag faktiskt köpa en 2,5-3t maskin och hyra ut när jag inte använder den själv.
 
Jag har bott/renoverat på mitt hus i 2år nu. Trots nästan fri tillgång till släp så har jag hyrt släp för närmare 3tusen när jag tänkter efter. mellan 250-300:- per tillfälle.
Efterklok så skulle jag tittat efter släp tidigt. för runt 7-8000 får man ett vettigt släp om man letar lite, 750-1000kg.

Det "fria" jag har tillgång till är Scoutkårenas, och nyttjas av fritt av ledarna, så det finns inte alltid tillgängligt, och jag vill heller inte kanabalisera på all ledig tid.
Släparna på Byggmax/Optimera är oftast bokad sen flera dagar/vecka, så det passar inte alltid in i min planering.
 
Du kan inte försöka låna lite grejer av vänner och släkt? Vissa saker kan säkert vara bra att ha hemma, alltid, men innan man vet hur det blir och vad man själv föredrar kan man försöka låna. En del verktyg kanske man bara behöver till ett visst moment eller under en viss årstid och det är väl onödigt att köpa på sig för mycket? Jag är själv glad att jag kunnat låna en geringssåg och fått en kvisttugg av en kollega. Lycka till!
 
Nimajneb skrev:
..eftersom jag tvivlar på att minigrävare står på listan så är det inte så mycket akuta elverktyg du behöver utan det är mer åt handvergtygssidan du ska satsa.
Beror på vilken lista du menar :D Jag har alltid velat ha en Bobcat sedan jag såg en i verkligheten för många många år sedan...

Ska jag sammanfatta alla kloka tips så innebär det att jag kommer att halvera min verktygslista helt plötsligt. Jag hade avsatt en prelimär budget på ca 10 000kr och den kommer jag nu att hålla med råge!

Och jag ska absolut även ha släpet i beaktande. Eftersom det är ett renoveringsobjekt finns risken att ett släp kommer att behövas.. En hel del... Märker jag i ett tidigt skede att jag är en frekvent släpanvändare kommer jag direkt att ge mig ut på en blocketjakt... (hade tid funnits hade jag gärna köpt in från Tyskland och sedan sålt vidare som en klok medlem gjorde i nån tråd jag skummade igenom för ett tag sedan)
 
Ja faktiskt så är banne mig en minigrävare något av det mest användbara särskilt om man har lite mer trädgård. Har alltid sagt att om min lillebror köper en villa med större tomt eller gård ska banne mig en minigrävare med släp (som får dubblera till övriga behov) bli deras inflyttningspresent.

Har själv ångrat att man inte gjorde den resan men hade inte ekonomin att utan lån köpa samtidigt som husköp och allt annat medan nu när ekonomin är god så är behovet mindre :(

Egentligen skulle det varit en 4wd traktorgrävare i mellanformat med lastare, snöplog mm
 
Ja en minigrävare är praktisk, har använt min väldigt mycket sedan jag skaffade den.
Men om den räknas till obligatoriska verktyg för husägaren är väl kanske tveksamt. :)
Sent from my SK17i using Byggahus
 
Kan du verkligen säga så som Maskinist ;)
 
Kanske inte. ;)

Den är guld värd för min del, inte bara tilll grävning utan till mycket annat.
Har t.ex problem med en disk i ryggen så bobcaten får vara med och lyfta lite allt möjligt. :)

Sent from my SK17i using Byggahus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.