Har en liten äng som håller på att växa igen med gräs och begynnande sly. Någon som har erfarenhet av små "handhållna" slåtterbalkar - är dom något att ha? Vad finns det för alternativ (nej, inte lie :) )
 
Stark trimmer, jag kör ned ängen (ca 1000m2) men trimmern, krattar undan och sedan åkgräsklippare.
Det är tungt att dra undan det nedslagna men gör susen för blommorna.
 
Ola78
Har du någon bonde i närheten, i så fall kanske han/hon har en slåtterbalk modell mindre men traktordriven. Om man har djur brukar många djurbönder ha det eller en så kallad betesputs för att hålla efter djurens beten. Fråga om det skulle vara möjligt att få låna det eller att de själva kör av ängen mot ersättning, kanske att de tar hand om gräset och använder som foder. Har själv jobbat inom lantbruket och vi brukar få lite såna förfrågningar av sommarstugeägare och andra, det är inte särskilt svårt att köra med en traktordriven slåtterbalk heller för den delen.
 
en knapp hektar så trimmern går nog bort. En lantbrukare är ju ett alternativ...kanske läge att investera i en egen gammal traktor och balk. Själv är ju bäste dräng :)
 
Har ingen egen erfarenhet av Kellfri, men det sägs att dom inte har den bästa hållbarheten på sina maskiner...

Om jag förstår dig rätt är det en sådan här du tittat på?? http://www.kellfri.se/SE/Catalog/mark_vag_fastighet/27-MMSB.html
Det lilla jag använt en sådan så skulle jag föredra ett rejält röjsåg med trimmerhuvud eller speciell gräs / slyklinga.

Om det är en äng utan sten eller med lite sten, och åtkomligt med traktor kan ju betesputsalternativet vara en bra ide, eller så alternativet med en puts till en ATV.
 
Jag har en till salu ;)... blev aldrig kompis med den och tyckte att det mest fastnade gräs och sly i den.
Om ängen är en hektar och inte allt för kuperad skulle jag sikta på en liten kompakttraktor typ Holder, Bolens, Hako etc. men då helst en som har fyrhjulsdrift och med hydrostat.
Min äng är bara på 2500 kvm och den för säsongen införskaffade Belosen tuggade igenom den utan problem.
Bort försvann sly, hallonbuskar och tistlar snabbt och elegant !
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.