Kan någon ge mig en kvalificerad gissning på vad det är som förstör min gräsmatta om natten. Det är massor med hål likt på bilden. ImageUploadedByByggahus.se1338022725.931674.jpg
ImageUploadedByByggahus.se1338022742.567779.jpg
 
Det ser ut som sork eller annat gnagardjur.
Har dock inte så stor erfarenhet om vad du kan åtgärda detta med, fylla vatten i hålen?
 
Hålen är inte djupa max 5cm det är inga gångar. Har rätt stor gräsmatta ca 5000m2 men det är alltid på samma ställe som det förstörs. Funderar på att sitta uppe en natt och vaka men det är ju inte varje natt det är nått här.
 
De behöver inte alltid bygga gångar. Det kan bero på att de letar föda. Då mask och larver lever i toppskiktet på gräsmattan finns det gott om mat. Testa annars med en sorkskrämmare, en som låter med högfrekvent ljud som du endast sätter igång på nätterna..
 
Skulle kunna vara någon fågel också. Koltrast kanske? De kan gräva ganska bra.
Dock kan det mycket väl vara sork som redan påpekats.
 
Jag har svårt att bedömma hur stora hålen är:) Men är dom ca. 80-100mm i diameter
och 50mm djupa och lite trattformade så faller min gissning på grävling.
 
ceson skrev:
Jag har svårt att bedömma hur stora hålen är:) Men är dom ca. 80-100mm i diameter
och 50mm djupa och lite trattformade så faller min gissning på grävling.
Ja det stämmer. Grävling har jag också funderat på. Men vad gör man för att slippa dem?
 
Grävlingen är inte lätt att få att ändra på sig, det vanligaste tipset är att skjuta dom.
Fredliga vägar att gå är att fånga i fälla och flytta dom eller försöka att störa bort dom
med ljud eller ljus reglerat med sensor.
Detta kan ju vara lite svårt om man bor med grannar inpå sig. Jag har fått för mig att dom
äter mördarsniglar, jag tycker att det blivit mindre av dom så jag överser med hålen.:)
 
Det ser ut som grävling. Och jodå, dom äter sniglar. Jag har testat att pinka (=markera revir) på tomten - dessa nätter kom ingen grävling. Men det är kanske en ganska omständlig procedur att hålla på med.

Fånga och flytta har jag läst nånstans att man inte får göra. Isåfall ska dom skjutas. Hör med kommunen, ibland kan man få hjälp av kommonal jägare om problemet är allvarligt.
 
Vi har en grävling som gräver likadana hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.