Hej,

hur skulle man kunna fasa hammarbandet (så att en regel som blir "pulpettakstol" vilar mot hammarbandet)? Alternativet är väl att jacka ut takstolsregeln, men då kanske man påverkar bärigheten.

Det är den gråade delen av det viruella hammarbandet jag vill "fasa av".

fasa_av.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hammarbanden blir 45 x 95 så min cirkelsåg är chanslös.

Jobba med två stycken 45 x 45 som hammarband?
 
Lägga en lite kil ovanpå hammarbandet under varje takstol är det första som kommer upp i mitt huvud...
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Kapa dom stående reglarna i rätt vinkel och lägg dit hammarbandet med rätt lutning.
 
  • Gilla
Turbo123 och 1 till
  • Laddar…
Båda förslagen låter okej faktiskt. Tack.
 
En kil under takstolen är väl vad du egentligen är ute efter. Om du sågar av en bit på överhänget så att undersidan blir horisontell så kan du använda biten du sågar bort till kil under takstolen.
 
  • Gilla
kaneone och 1 till
  • Laddar…
Vojmas förslag är klart enklast
 
  • Gilla
kaneone
  • Laddar…
Varför kan inte regeln ligga på hammarbandet som det är, det gör väl inget om den bara vilar på hörnet eller?
 
Jacka ur takstolsreglarna, det påverkar inte bärigheten alls.
Att lägga regeln rakt på gör att man får en punktlast på kanten av hammarbandet vilket säkert funkar, men det kan också bli att på ett ställe sätter det sig nån cm och detta vill man undvika.
 
Tack alla.
 
andersmc skrev:
En kil under takstolen är väl vad du egentligen är ute efter. Om du sågar av en bit på överhänget så att undersidan blir horisontell så kan du använda biten du sågar bort till kil under takstolen.
Tack för detta tips, är precis på väg att göra just detta men frågan är om jag hade fått snilleblixten att använda bortsågade biten som kil ...
 
Själv tror jag på att jacka ur takstol/regeln. "Jacket blir 1.7 cm djupt i bakkant och och 9.5 cm långt (bärlinan är 4'').
 
Det blev kilar. Knackade in dessa (med lite trälim) efter takregeln lagts på plats.
 
mickearos skrev:
Det blev kilar. Knackade in dessa (med lite trälim) efter takregeln lagts på plats.
Ett bra val...enkelt och lätt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.