Mer matjord behövs nog inte. Jag skalade av tomten, ca 500 m2, i maj och skyfflade sedan ut 24 m3 jord (med skottkärra :) ) för att jämna till och sådde sedan i etapper här och där under tre veckor. Där gräset är som längst har det kommit upp ca 5 cm medan kvickroten är 20-30 cm på sina ställen. Sedan har jag säkert 2000 tistlar också :)

Blir fin nästa sommar :)
 
Vill man ha buskar i sin packade matjord så får man självklart gräva planeringsgropar för växterna.

Jag skiter inte i självklarheter.
 
M
tihimas skrev:
Vill man ha buskar i sin packade matjord så får man självklart gräva planeringsgropar för växterna.

Jag skiter inte i självklarheter.
Att gräva planteringsgropar räcker inte. Måste luckras i ett ganska stort område runt omkring för att det ska funka. Rötterna från en träd klarar sig inte annars att ta sig ut i omgivningen, och gropen blir gärna vattenfylld när det regnar.

Står lite om detta i artikeln jag länkade till dig ovan.

Det är ju därför det i AMA anges att jorden ska luckras.
 
Mycket information, man tackar ödmjukast.

Igår tog jag det värsta ögräset för hand, idag har jag kört med jordfräsen. Tanken är att spendera kvällen med att plocka ogräs och kratta till jorden. Innan jag läste dom nya inläggen i tråden så hade jag tänkt att köpa roundup eller motsvarande i morgon för att få bort det sista, men det verkar inte som att det behövs?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Roundup torde inte behövas om du redan ryckt det mesta och om det inte rär sig om särdeles besvärliga ogräs. Det flesta ogräsen klarar inte regelbunden klippning och tynar bort när gräset etablerar sig.
 
uploadfromtaptalk1342015350324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut, som värst. Behöver jag ställa mig på knä eller är det bara att så?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
NÄR hade du tänkt så?
Ser ut som att det behöver jämnas till eller nåt.... Om du krattar en varm och solig dag kommer mycket av detta att torka ihjälp. Men om det regnar och lämnas orört så står det inte på förrän du har en ogräsmatta igen.
 
Sommartorparn skrev:
NÄR hade du tänkt så?
Ser ut som att det behöver jämnas till eller nåt.... Om du krattar en varm och solig dag kommer mycket av detta att torka ihjälp. Men om det regnar och lämnas orört så står det inte på förrän du har en ogräsmatta igen.
Så fort som möjligt. Men nu regnade det inatt och gräsmattan är lite för kletig för att krattas rak. Väderprognosen säger ju regn, så jag funderar på lite roundup nu och sen helt enkelt vänta på vädret så att jag kan kratta. Måste jag använda ringvält förresten?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Kör inte med roundup om du ska så gräs snart
 
Jodå, går hur bra som helst.

http://www.info-roundup.se/vanliga-fragor/när-kan-jag-omplantera-efter-a.aspx
 
Redigerat:
Jo, men du ska inte använda Roundup om det finns risk för regn inom ett visst antal timmar.
Gör som du vill. Om du sprutar så får gräset bättre chans att hävda sig från början. Om du inte sprutar kommer det till en början se förfärligt ut, men så småningom kommer de flesta ogräsen försvinna när du börjar klippa. OM du bestämmer dig för att spruta så är det en god idé att låta ogräset växa till sig lite mera. Roundup funkar så att växten tar upp giftet via bladverket och skickar ner det till rötterna. Om bladverket är litet så blir sprutningen mindre effektiv.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.