Vi håller på och renoverar hemma och ska byta ut en gammal spegel mot ett spegelskåp. Dock så är utrymmet begränsat och handfatet väldigt litet (27cm djupt) så jag har kommit fram till att maxmåtten är höjd ~70cm, bredd 60cm och djupt ~10cm.

Utöver detta ska det inte vara inbyggd belysning, och det ska vara endast en spegeldörr. Frugan är väldigt specific på den frågan.

Så, jag kan inte hitta något på marknaden som matchar detta tyvärr, så frågan är om jag borde bygga det själv? Men då det ska vara byggt i vitt trä och i våtutrymme, så är det väl inte bara att köpa planslipad furu och skruva ihop något och sen måla det vitt? Det känns som att det ska mer till. Har någon av er erfarenhet av att bygga sådana här skåp?
 
Jag tror du får till ett skåp i bättre kvalité med målad furu än vad många färdiga skåp på marknaden har.
 
Glufsglufs skrev:
Jag tror du får till ett skåp i bättre kvalité med målad furu än vad många färdiga skåp på marknaden har.
Jaså? Men jag tänker på att det är i våtrum och att träet ska slå sig och fukt ska komma in under färg och gud vet vad. Men hur svårt kan det vara att svänga ihop ett skåp liksom
 
Sålänge du inte sätter det i duschen så lär det väl funka =)

Spånskiva med melamin lär ju vara ännu känsligare (som en del är byggda av)
 
Precis...det jag menar...skulle man skvätta en mängd vatten på skåpet så står sig nog den målade furun bättre än de flesta andra på marknaden.
 
Bygg själv, var inte rädd för fukt.

sänt from my fån
 
ja och vad är deg värsta som kan hända? Att du får göra ett nytt?
 
Jag har gjort mitt spegelskåp av en Billy-bokhylla från IKEA, alltså folierad spånplatta. (enklaste sättet att komma åt materialet)
Jag hade gångjärn från ett annat spegelskåp, gjorde om Billy:n som jag ville ha det och beställde spegelglas från glasmästaren.
Har fungerat i 3-4 år i badrum med dusch utan att det tagit någon synbar skada.
Så gör du ditt i trä så blir det säkert betydligt tåligare än mitt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.