Aha trodde det var betonggolv,stolpen kunde i så falls sitta en rakt under,men så var det trappen !!
 
Om balken har en spännvidd på 6m så tror jag att den är för klen.

Skulle man inte kunna styva upp de befintliga bjälkarna med limträ. Alltså helt enkelt sätta 300 höga limträbalkar underifrån på sidorna av de bef. bjälkarna? Skruvlimmat borde bli starkt nog. Sådana balkar 6m långa kostar typ 1200 kr på byggmax. Fast kolla med din konstruktör.
 
@hempularen
Kanske, klok ide, fast då blir ju taket så mycket (300) lägre.

Det förslag jag fick av en konstruktör var att:
1) Ta bort plåstret (I-balken)
2) "stampa upp" taket/balkarna och
3) såga ut befintliga balkar och fästa/jacka in 360 limträbalkar
4) fästa alla tvärbalkar med spikplåt och skor. Idag är det bara skrå-spikat.
 
Rent krasst så har du bara två alternativ.

Antingen så reklamerar du köpet enligt samma paragraf som dolda fel alltså JB 4:19. Argumentet är att fastigheten inte stämmer överrens med det som är avtalat. Du skall dock ge säljaren tillträde för åtgärd (själv eller via entreprenör). Om köparen vägrar detta eller ej lyckas utföra åtgärd som uppfyller det avtalade så skall du begära skadestånd. Skadeståndet skall egentligen vara skillnaden mellan priset ni gett för fastigheten och vad ni hade gett om felet var känt. Detta är dock en så osäker värdering så det vanligaste är skadeståndskrav på åtgärden helt enkelt.

Rikta ett krav nu primärt och se om de åtgärdar. Annars ta kontakt med ert försäkringsbolag och utnyttja rättskyddet i hemförsäkringen för att med hjälp av jurist gå vidare vid behov
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Om 160*45 reglarna är de bärande elementen idag (väldigt knepig dimention och längd?) så måste väl smidigaste och billigaste lösningen vara att halvera cc/avståndet genom att addera samma typ av regel, eller grövre mellan de befintliga reglarna?
 
NiBaBaD skrev:
@hempularen
Kanske, klok ide, fast då blir ju taket så mycket (300) lägre.
Så som jag menar så förlorar du bara 140mm höjd, skjut upp limträbalkar mot sidorna av de bef. och skruvlimma dem mot de bef. bjälkarna. Med "min" metod får de nya balkarna inget upplägg, man nyttjar de bef. bjälkarnas upplägg.
 
Ok, jag är med. Det kan vara en lösning som blir "tillräckligt" bra. Dock (som någon sa) blir det ju inte gjort av sig själv, så någon måste ju ta kostnaderna för nedtagning och bortforsling av balk, uppsättning av ny(a) balkar vid befintliga, samt lappa ihop lockpanelen och måla.
 
Varit hemma och mätt lite. De bärande träbalkarna är 195*45 och I balken 160.
Spännvidden (bredden) är 6,20m. cc-mått är 3m. Sen sitter det 3*195*45 på cc 65cm skråspikade mellan tvärbalkarna.
 
NiBaBaD skrev:
Varit hemma och mätt lite. De bärande träbalkarna är 195*45 och I balken 160.
Spännvidden (bredden) är 6,20m. cc-mått är 3m. Sen sitter det 3*195*45 på cc 65cm skråspikade mellan tvärbalkarna.
Hur har man lyckats göra en spännvid på 6,20m med vanliga reglar? Normalt så är ju virke inte längre än 5,40 och i extremfall 6 meter om det inte är något specialsågat? Och cc-mått på 3 meter? Då är ju spännvidden 3 meter isåfall? Jag fattar inte? :(
 
så här... bredden på carporten är 6,20m. På bredden sitter 6,20*195*45 (hela) balkar med 3 meters mellanrum

I---- 6,20 ---------I
I 3m I
I----------------------I
I I
I----------------------I
I I
I----------------------I

mellan dessa tvärbalkar sitter sedan 3m*195*45 med cc 60 (ursäkta de dåliga skisserna). Dessa sitter skråspikade mellan de tvärgående 6,20 balkarna.

Hur han fått så långa 195 balkar har jag ingen aning om, men de är utan skarvar.

I---I----I----I----I---I
I I I I60 I I
I---I----I----I----I---I
 
Kan du inte gå ut och ta kort på det hela? Gärna med en tumstock som referens.
Dina skisser är värre än mina ;-)
 
Ok, här kommer två bilder som kanske ger en bättre bild. Nu såg jag att carporten ser mindre ut på bild, troligen pga avstånden i fackverket.

Måten är:
6,2m på bredden
ca 3m mellan varje tvärgående balk
cc 65cm mellan längsgående (3m) balkar som är fästa i de tvärgående (skråspikade)
Alla träbalkar är 195*45

På bilden ses även var 160 I balken sitter. Det svarta som syns i nederkant av mittbalken är ett L-järn som förra ägaren satt dit tidigare, antagligen för att staga upp kosntruktionen. Det sitter även en annan typ av L-balk på den första balken vid öppningen. Hoppas att dessa bilder bättre förklarar hur det är byggt och var den balk sitter som vi diskuterar - den som är förra ägarens lösning på "sviktande tak i Car-porten".
fackverk2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
bild 1 som försvann i förra inlägget
fackverk1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken plockepinn lösning.

Kan man inte trots att det kanske kostar 30k att fixa driva frågan som ett småmål i tingsrätten och iaf kunna begära 22k i ersättning. Mao minimera omkostnaderna men samtidigt få ut något i denna soppa.
 
Nu är jag inget proffs och vill inte strö salt i såret men.... Vad jag förstår har carporten inga pelare som håller den uppe utan är på tre sidor fäst i fasaden?

Frågan är hur dessa infästningar är gjorda om han tyckte att det var ok att fästa balken enbart i panelen? Är carporten verkligen fäst i reglarna bakom panelen eller är är alla infästningar bara i fasadpanelen?

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.