Ska bygga en liten komplementbyggnad på dryga 20 kvm. Något mellanting av friggebod och bostadshus. Den skall vara beboelig och sannolikt uppvärmd (underhållsvärme) året runt. Tanken var att regla upp stommen med 45x145 mm men för att undvika köldbryggor så funderade jag på att istället regla upp med 45x70 mm och därefter korsvis bygga på med ett led vertikalt och ett led horisontellt med 45x45 mm respektive. Således totalt 140 mm vägg.
Någon som har några synpunkter eller tips på det?
Priset har ingen större betydelse i sammanhanget eftersom skillnaden i kostnad blir marginell, hur jag än gör.
 
Skall du ha ståeende panel hade jag kört stommen i 45x120 sedan utegips, på denna liggande 45x45, vindpapp och spikläkt 10x45.
 
Utomhus blir det liggande panel men jag ser det som att det är inomhus som är avgörande och där blir det liggande. Och det sammanfaller ju också med hur jag tänkte regla upp.
 
Innifrån och ut:
- Liggande panel
- osb
- liggande 45x45 (som du också kan dra el i)
- diffspärr/ alt vindväv
- stående 120x45
- vindpapp/alt utegips
- stående spikläkt 10x45
- -liggande panel
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker som du, men om det ska målas med akrylat skulle jag valt minst 23mm spikläkt.
Med slamfärg kunde jag nöjt mig med 10-12mm.
 
Ok, tack för svaren så långt. Finns ju egentligen flera saker att diskutera i detta moment, exempelvis diffspärr/plast på varma sidan. Där har jag följt flera andra debatter under åren beträffande för eller emot men har kommit fram till att (eftersom detta är ett fritidshus som kanske inte alltid kommer stå uppvärmt) jag inte skall sätta plast i innerväggen. Hade också tänkt skippa skivmaterial direkt bakom innerpanelen om det inte finns något tungt argument för. Det spar både pengar och utrymme i detta fall.

Nåväl, huvudfrågan var egentligen huruvida jag skall korslägga reglar för att minimera köldbryggor. I den konstruktion som jag har tänkt mig är det egentligen de två alternativ som jag redovisat som kan bli aktuellt, d v s 70+45+45 eller enbart 145.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.