Jag håller på att planera för bevattningssystem, men behöver då veta vilket tryck jag har i (trädgårds)slangen. Tydligen ska man fylla en tiolitershink med vatten, och kan utifrån tiden det tar att fylla räkna ut trycket. För mig tar det ca 50 sekunder. Vart hittar jag information om hur man räknar ut vad jag därmed har för vattentryck..?

Tackar på förhand!
 
Kommunalt vatten eller egen brunn?
 
Hur lång tid det tar att fylla en hink säger inget om trycket, det är flödet då får reda på då. Koppla en manometer till kranen.
 
Om inte annat kan man testa hur stor höjdskillnad du kan ha mellan kranen och slangens munstycke för att få veta trycket. Tyvärr inte så plaktiskt då du bör hamna kring 50 meter i höjdskillnad. (1 bar ska motsvara 10,2m vattenpelare.)

Som Fotografen föreslagit, skaffa en manometer och mät med den.
 
... 50 meter i höjdskillnad behövs 5 bar(a) i trädgårdsslangen.
 
Vet inte riktigt vad man bör ha i sin trädgårdsslang?

EDIT: Okej, har läst på lite om vattentryck i kranen. Vad jag förstår har vi ungefär 2 bar i våra vattenkranar. Det innebär att det fortfarande är opraktiskt att mäta höjdskillnaden. Måste blir väldans bra fart på vattnet med 5 bar som jag höftade till med. :x
 
Redigerat:
  • Gilla
thojan
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Hur lång tid det tar att fylla en hink säger inget om trycket, det är flödet då får reda på då. Koppla en manometer till kranen.
Låter logiskt, men jag kan svära på att jag läste i någon broschyr från Gardena nån gång om att man mäter vattentrycket på det sättet. Tack för input!

Det är kommunalt vatten, så det ligger kanske på ca 2 bar då. Vore intressant att veta utan att behöva köpa en manometer för en enda mätning.
 
Jag har bestämt för mig att vattentrycket här i göteborg inte får överstiga 9 bar enl. kommunens regler, men jag mätte upp till 10 bar på inkommande vattenledning. Skaffade en tryckreducerare och satte på, sen blev det mindre problem med läckande kranar.

Det går åt lite tryck, ty, även höghusen på guldheden här i götet måste ju få vatten på översta våningen att duscha i ;)

En vild idé för att mäta trycket är att koppla på en tom PET-flaska, hålla den upp och ner och öppna vattenkranen och se hur högt i flaskan vattnet stiger. Luften däri komprimeras då och utifrån graden av komprimering kan du beräkna trycket. Halva volymen luft torde bli 1 bar om jag tänker rätt, en kvarts del luft 2 bar, 1/8 luft 4 bar, 1/16 blir 8 bar.

:)
 
Brukar inte kommunalt vatten ligga mellan 4-8bar lite beroende på hur högt man bor.
 
Tryck och flöde hänge ju ihop...
Vet man arean på en strypning och kan mäta trycket före och efter så kan man beräkna flödet.
Vet man arean och flödet så kan man beräkna tryckskillnaden.
Trycket efter strypningen (kanske en gardena-koppling, hane?) borde väl kunna sättas till atmosfärstryck.
Så trycket i slangen bör vara difftrycket - atmosfärstryck.
 
Man bör även tänka på att det är ett dynamiskt tryck.
Trycket blir högre med manometer och stängd ventil (statiskt).
 
  • Gilla
thojan
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag har bestämt för mig att vattentrycket här i göteborg inte får överstiga 9 bar enl. kommunens regler, men jag mätte upp till 10 bar på inkommande vattenledning. Skaffade en tryckreducerare och satte på, sen blev det mindre problem med läckande kranar.

Det går åt lite tryck, ty, även höghusen på guldheden här i götet måste ju få vatten på översta våningen att duscha i ;)

En vild idé för att mäta trycket är att koppla på en tom PET-flaska, hålla den upp och ner och öppna vattenkranen och se hur högt i flaskan vattnet stiger. Luften däri komprimeras då och utifrån graden av komprimering kan du beräkna trycket. Halva volymen luft torde bli 1 bar om jag tänker rätt, en kvarts del luft 2 bar, 1/8 luft 4 bar, 1/16 blir 8 bar.

:)
Just därför som Guldhedens vattentorn ligger där det ligger, 122 m över havet
Guldhedstornet_Gbg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fantastisk utsikt 360° runt horisonten! Ett besök rekommenderas, finns café högst upp.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Guldhedens_vattentorn

PS
Den fula brandtrappan har jag inte sett förut, den måste ha tillkommit under senare år.
Tänk er en brand i ett vattentorn. De har ju i alla fall lite att släcka med :D
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Just därför som Guldhedens vattentorn ligger där det ligger, 122 m över havet
Ja visst, alla vattentorn ligger högt just av den anledningen. Du kan ju tänka dig då vad som händer i lägre liggande byggnader ;) Som sagt, 10 bar har vi här, eller hade i alla fall för några år sedan när jag kopplade på reduceringen.
 
thomasx skrev:
Ja visst, alla vattentorn ligger högt just av den anledningen. Du kan ju tänka dig då vad som händer i lägre liggande byggnader ;) Som sagt, 10 bar har vi här, eller hade i alla fall för några år sedan när jag kopplade på reduceringen.
Kan tänka mig att de har tryckbegränsare nere i Haga och Nordstan.

Hur mätte du trycket?
Bor själv 80 meter över havet med omgivande slättbygd, och trycket är lägre än Glocalnets priser.
Man får nästan gräva ut vattnet med sked när man duschar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag satte på en biltemamanometer. Den sitter fortfarande där, funkar finfint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.