hej
skall lägga en kant med benders mursten antik i en kvarts cirkel !
Radie 2,17 m och jag undrar nu hur jag skall beräkna vinklarna jag måste kapa till i varje ände på murstenen 35cm lång 21cm djup 14cm hög

nån mattekunning
 
Jag räknar på en hel cirkel men resultatet funkar ju på en kvarts cirkel också.

Utgår från att radien är till ytterkanten på stencirkeln, annars blir det glipor mellan stenarna.

Omkretsen på en cirkel med radien 2,17 är 2,17m*2*pi=13,63m

En månghörning med sidan 0,35m skulle ha 13,63/0,35=38,94 sidor. Vi måste ha ett helt antal sidor och det blir alltså lämpligast 39 sidor i vår månghörning.

Vinkelsumman för en månghörning är (n-2)*180° vilket i vårt fall med n=39 leder till (39-2)*180°=6660°.

Varje hörn på månghörningen ska alltså ha vinkeln 6660°/39=170,8°. Istället för stenar med hörn i 90° ska vi alltså ha 170,8°/2=85,4° i hörnet båda hörnen av stenen. (Om inte insidan av stenarna måste bli en snygg månghörning kan man kapa i bara ena änden av stenen också om man vill.)

Förslagsvis kapar du den sista stenen i kvartscirkeln när du ser hur stor den behöver vara.
 
Jag fattar lite trögt ! kolla bilden och om möjligt vilken vinkel på A / B / C / D ? :)

Mursten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Typ 5grader på varje kortsida
 
O tänk på att det dammar något otroligt mycket så det närmaste du kan komma en rymddräkt är tacksamt som skydd.
 
I din figur är det vinkel A och vinkel B som ska vara 85,4°.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.