Mmm såg bättre ut de där men moniers är redan monterat... När jag satt färdigt så börja jag fundera om de är tillräkligt? Är ju öppet rak ner i garaget mellan nockbandet och nockbrädan... bara en liten "klack" på nockbandet som ska stå emot all snö som blåser in under nocken?
 
Köp en ordentlig nocktätning såsom Metalroll från Monier!
Tvätta pannorna där butylgummit ska klistra om det e gamla pannor så har du tät och fin nock!
 
Okej, den klistar man ovanpå översta raden takpannor så jag slipper dra ut all spik?
Den håller inte tätt den jag har? Någon som har erfarenhet av den?
 
Ett tegel/betong ta är inte gjort för att hålla 100% tät även med nockband det är därför man har underlagspapp.
 
jo men kondes plasten skulle man skära av ca 20 cm nedanför nocken enligt monteringsanvisningen... då blir det ju öppet en springa mellan nockplankan och nocktätnigne rakt ner i isoleringen? Det kan väll ändå inte vara rätt? eller kasnke jag som har monterat dom fel? ska dom kasnke gå upp på nockplankan? jag har monterat dom mot nockplankan men inte upp på den
 
Här är en bild så ni kasnke förstår lite bättre
tak.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du inget undertak är det ännu viktigare att du monterar ett 100% tätt nockband. De i plast du har läcker som ett såll oavsett vad andra säger. Jobbar som takläggare med många år i branschen.
 
Var och pratade med dom på gerdin och perssons som sålt monteringspaketet och dom sa att jag hade monterat de rätt... Frågade om inte snö och regn kunde dreva in "Nä och det ytterst lilla som eventuellt kan komma in tar spillvärmen hand om"
 
Jag har samma stil på tätningen fast benders. Känns helt ok. Dock har jag papp hela vägen upp då jag har råspånt.

Det skiljer en hel del i pris om jag inte missminner mig med.
Monterade en sådan klistertätning på ett tak för några år sedan och det fungerar ju bra det med.

Det är inte värre än att det går att göra om.

Men är det lönt att köpa "nästan beg"? De är väl ganska billiga?
 
Prövar med dom jag satt i vinter... Garaget kommer stå oiolerat över vintern och utan innertak så om jag ser att de kommer in mycke så får jag åtgärda de till hösten
 
Y
Återanvänder denna diskussion.

Det står inte så mycket i moniers blad vad man ska ha för något att fästa bandet med. Dom illustrerar med en hammare och en slagklammer.

Kunde jag kanske ta rostfria klammers, eller ska jag ha speciell nubb/spik ihop med hammare?

prodotti-77664-rela60164e580a54c779a3319852a30ac1a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vet inte hur man kan tabort gamla bilden av fel modell:
 
  • 500349489_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man limmar fast den mot pannorna sen kan du häfta den i nock brädet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.