@sam820921:

TACK :)

Oavsett om du justerar benen så lär du ju ha samma mellanrum mellan bänk och väggskåp om du ska få bänkskåpens underkant att linjera högskåpets underkant samt väggskåpens ovankant att linjera med högskåpets ovankant, vilket är det normala förfarandet.
Enda rätta om man vill ha mer mellanrum egentligen är att välja en lägre modell på väggskåpen.

Mina plattor står på högkant så jag bara har stående fogar var 30e cm så att säga och det är lagom med 60cm höjd och över detta kommer fläktens underkant på 65cm och det är inga problem med att det blir flottigt och snuskigt de 5cm mellan, men jag tror inte det blivit snyggt att låta fläkten vila direkt på plattorna heller.
Under väggskåpen är ju då plattorna nedkapade till ca: 50cm fortfarande stående på högkant så att säga.

Jag tycker inte personligen det blir snyggt att klä hela väggen med plattor så det har jag alltås inte gjort utan det är bara målat bakom fläkten.
Framförallt med stora plattor så får man en känsla av att de ska ramla över en när man står där tycker jag.

Hade jag varit dig så hade jag tagit bort eluttagen på väggarna för det förstör ju till 100% alltihop om du ska ha vägguttag mitt på dina fina plattor...
Flytta upp elen strax under väggskåpen och kör med hörnboxar istället och tänk på att man kan ha 3st uttag i en hörnbox och de finns i vitt/silver/svart... ;)

http://www.elot.se/dokument/eljo-trend-hornbox.pdf

Räkna också med att det kanske inte är jättelätt att knäcka dessa stora plattor i en vanlig skärare men det är svårt att svara på så här faktiskt...
Normalt sett är det inga problem men ibland kan man behöva finputsa kanten med vinkelslipen.
Ytsnittet blir ju till 99% exakt men beroende på hårdheten så kan den spricka något ojämnt men med diamantskiva på vinkelslipen är det lätt och putsa till.

Lycka till :)


Nimajneb skrev:
Tack Paul, du bekräftade exakt det jag skrev:)
OK... jag tyckte dock vi hade väldigt delad uppfattning om det hela... :screwy:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
[/U]]

Oavsett om du justerar benen så lär du ju ha samma mellanrum mellan bänk och väggskåp om du ska få bänkskåpens underkant att linjera högskåpets underkant samt väggskåpens ovankant att linjera med högskåpets ovankant, vilket är det normala förfarandet.
Enda rätta om man vill ha mer mellanrum egentligen är att välja en lägre modell på väggskåpen.
Jag det är ju klart :eek:. Då är det spikat: Bänkskåpen får en arbetshöjd som är behaglig. Högskåpen justeras därefter och väggskåpen följer dess höjd. Sedan får plattorna kapas därefter.


Paul-Staffanstorp skrev:
[/U]]
Hade jag varit dig så hade jag tagit bort eluttagen på väggarna för det förstör ju till 100% alltihop om du ska ha vägguttag mitt på dina fina plattor...
Flytta upp elen strax under väggskåpen och kör med hörnboxar istället och tänk på att man kan ha 3st uttag i en hörnbox och de finns i vitt/silver/svart... ;)

[länk]
Hade tänkt detta också. Men strömbrytarna är på höger sidan direkt när man kommer in i köket. Det borde väl inte vara några problem för elektrikern att sätta nya kopplingsdosor/armaturdosa ovanför dessa, dra upp kablarna och då får ju de gamla dosorna fyllas igen då det inte är några kablarna i de längre ?


Paul-Staffanstorp skrev:
[/U]]
Räkna också med att det kanske inte är jättelätt att knäcka dessa stora plattor i en vanlig skärare men det är svårt att svara på så här faktiskt...
Normalt sett är det inga problem men ibland kan man behöva finputsa kanten med vinkelslipen.
Ytsnittet blir ju till 99% exakt men beroende på hårdheten så kan den spricka något ojämnt men med diamantskiva på vinkelslipen är det lätt och putsa till.
Då blir det att jag hyr lämpliga maskiner/verktyg. Borde inte kosta för många kronor.

Tack för all hjälp!

Tråden kan väl nu anses avslutad.
 
Brukar inte vara några problem för erfarna elektriker att ordna med detta så du slipper uttagen mitt på väggarna.

Handlar du plattorna hos en renodlad återförsäljare av plattor så kan man ofta låna saker kostnadsfritt av dem. ;)

Självklart är den avslutad när du anser dig ha fått svar på dina frågor och hjälp med det du behöver men tveka aldrig för att fråga om råd. :)

Lycka till.
 
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.