Jag håller på med diverse förberedelser för eldragningen i det blivande köket. Jag skall ha hörnboxar Schneider Eljo Trend mellan överskåp och vägg. Hur skall jag förbereda för detta? Jag hittar inga vettiga ritningar på boxarna. Kan man förbereda med apparatdosa, eller måste man ha rör/slang ut genom väggen? Jag skulle helst vilja använda apparatdosor, men det är ju inte säkert att man kan täcka dosorna helt med hörnboxen. Det blir ju inte bra.
 
Vill minnas att jag bara släppt ut rör. Köp hem de boxar du ska ha och se efter hur ingångarna sitter exakt så kan du finlira.
 
Gör rörutlopp precis under överskåpen där du ska ha uttag. Oftast på 1400mm ö.g. Ska du sy vidare så blir det två slangar. Hörnboxarna kan du sedan flytta lite hur du vill sen, så länge de täcker rörutloppen (tänker i sidled då).

//Patrik
 
Tack så mycket! Då blir det rörutlopp.
 
Varför skulle du istället vilja ha apparatdosa? Ser ingen fördel med detta.
 
Jag tycker att det är enklare att jobba med hole-in-one och dosfräs, än att mäta och ha sig. Dessutom tycker jag att det känns stabilare att dra tråd när man har dosor. Men det alternativet är ju struket. Rörutlopp blir det. Det kommer att bli svinbra!
 
Ja, en dosa skulle aldrig kunna bli täckt av hörnboxen i alla fall så.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Gör rörutlopp precis under överskåpen där du ska ha uttag. Oftast på 1400mm ö.g. //Patrik
1380 brukar vi projja in det på i betongunderlagen.
 
Sidospår:

Tänk på att folk blivit längre sen makarna Myrdal drog igång folkhemsteorierna, det avviker iofs mot svensk standard men det vore kanske trevligt om ett kök för första gången i världshistorien har en bänkhöjd som gör att genomsnittsvensken med sin längd på 175cm inte får ont i ryggen av att bänken är lite för låg :)
 
Jag har redan förhandlat om den saken med hustrun. Det blev nej på det. Däremot har vi flyttat upp överskåpen en dm.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
mattiasp skrev:
. Däremot har vi flyttat upp överskåpen en dm.
Glöm inte det när du drar fram röret till boxen bara :p
 
Ikea har ju två olika benhöjder, 16 och 21 cm. Fick dock inte igenom det med frugan att köra på de högre. Men bänkarna är ju ändå högre än de gamla från 60-talet som satt där innan.
 
Frågar man verkligen den andre hälften om sådana saker? Skulle de överhuvudtaget märka skillnaden om de ej visste?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.