Har tänkt installera 7 st av följande downlight i serie:
http://www.hidealite.se/svenska/led/downlights/inomhus/7451176-single-eye-led-vit.html

Jag tänkte sänka innertak (idag råspont) genom att spika på 22mm läkt och därefter 13mm gips.
Mellan spottarna tänkte jag lägga VP-rör om jag skulle vilja dra om något i framtiden, däremot så får jag inte plats med några pottor eller dosor för själva spottarna. Det sitter bara ett par decimeters kabel på spottarna så jag måste göra en skarv i taket vid varje downlight.
Min fråga är om det är ok att skarva till spottarna löst i taket? Om inte hur ska skarven se ut?
 
Inte svar på din fråga men tänk på att drivdonet ("transformatorn") ofta har en spec på max kabellängd.

Om du överstiger den så kan diverse radiobaserade grejer störas och grannen kan i princip be PTS (post- och telestyrelsen) att ta dig i örat :)
 
Det är låg ström (700 mA) och låg spänning och därmed också låg effekt, så elinstallationsreglerna är inte tillämpbara här. Du kan göra din skarv löst i tak på bästa sätt, t.ex med Wago 222. Spottarna ska dock inte vara inbäddade i isolering om jag tolkar märkningen rätt.

Ledningslängder, i en den mån drivdonet anger något, handlar om 15-25 meter för LED pga den låga strömmen så det är sannolikt ingen faktor här.

Hade det varit halogen så hade andra regler gällt.
 
Runt 30 meter brukar man säga för LED i ledningslängd.

Du kan dra korta stumpar slang mellan spottarna och därefter drar du i RKUB 0.75mm2 och gör ett litet sling vid varje spott. När du sedan ska koppla så klipper du bara den röda ledaren och kopplar in spottarna i serie och låter den svarta gå hel. Funkar bra med Wago 222 och ubåtar. Direkt i taket blir perfekt!

2012-03-14 10.59.50-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-05-02 14.31.57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-05-03 13.08.26 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Liruk och 3 till
  • Laddar…
Kanon! Tack för alla utförliga svar!
 
Kom på en sak till. Det är ju starkström fram till konvertern, kan FK:n till den också ligga löst i taket? Hur löser man detta annars?
 
Inte löst, men i slang. Du bör försöka ordna till ett kopplingsutrymme för konvertern, eller trä på en kabelmantel på FK dom sista centimeterna till konvertern. Beroende på hur anslutningen ser ut kanske det går att få in kabelskalet ända in i konvertern?
 
För 230V-sidan: Sätt en kopplingsdosa med dragavlastning, sedan en bit anslutningskabel därifrån till konvertern. Blir sällan bra att försöka få in installationskabel direkt in i en konverter.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Anslutningskabel, installationskabel? Blir lite förvirrad vad som menas. Är installationskabel i detta fall kabelmantel trädd på FK som Siltbergs förslag? EKK? Vad menar du med anslutningskabel?
 
En anslutningskabel i detta fallet är en RKK, d.v.s. en "sladd". En sån du hittar på din kyl t.ex.

//Patrik
 
Anslutningskabel = t.ex. RKK, flexibel kabel, används till flyttbara elprylar
Installationskabel = t.ex. EKK eller FK (i rör) för fast förläggning.
 
Tack för det!
 
Förstår inte seriekopplingen, är inte spottarna 12 volt?
 
Nej, det är inte spänningen man går efter och det finns ingen vanligt trafo. Till dessa LED:ar så är det konstantström 350mA och de ska seriekopplas. Konstantspänning ska parallellkopplas.

//Patrik
 
Ok! Tack, är det vanligt med sådana?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.