Vad tror ni, tycker köpare av av hus att det är ett bonus med en badtunna i terassen eller inte?
Jag måste lägga om terassen och har möjlighet att bygga till lite för att få plats med en badtunna. I så fall blir det en i plast med vedkamin och filter som har UV-lampa. Jag räknar med en materialkostnad runt 30-35.000:- plus eget arbete.
Vill förstås använda den själv men eftersom vi räknar med att sälja inom nåt år eller så grunnar jag lite på ifall badtunnan kan vara negativ för många. Huset är relativt stort så troligaste köparen är en barnfamilj.

Funderar som sagt på man ser på badtunnor, är de mer till besvär eller inte? Hade tänkt ha filteranläggningen inomhus för att kunna ha vatten i tunnan vintertid utan risk för att pumpen fryser. Tänkte extraisolera tunnan och locket, koppla elvärme till pumpen för att hålla några plusgrader vintertid. Allt detta kanske upplevs som besvärligt? Tänkte ha den nedsänkt så den sticker upp 40-50 cm över terassgolvet.
 
Redigerat:
Jag *tror* att en kund kan se det som bonus, dock inget som en eventuell kund vill betala extra för dvs kostnaderna tror jag inte att du får tillbaka vid försäljning men jag tror inte heller att en intresserad kund backar för att det finns en badtunna.
 
jag är mamma till tre och letar hus, och jag kan säga att jag personligen hellre ser ett lyxigt bubbelbad inne än en badtunna på terassen, men alla är olika och vill du ha en badtunna själv så kör på det =)
 
Jag byggde sådana i lärk med min far för några år sedan och man kan se det på två sätt.

1. Det är helt underbart och ett stort stort plus. Man badar nästan varje helg och dricker öl och har det trevligt.
2. Inte alls aktuellt utan bara besvärligt, ivägen, dyrt och jobb. Ohygieniskt att bada flera stycken på samma gång och inte det minsta trevligt. Ännu värre är det väl om det är ett i trä. Även om det är finare så kräver det underhåll.

Det är dvs helt hållet beroende på vilken köpare det handlar om. Jag skulle se det som "jävla_hus" säger.
Vissa kan nog tänkas betala extra för det men det är nog inget avgörande för en köpare.

Jag själv tex tycker inte om att bada i dem, inte för att det inte är trevligt eller äckligt utan för att det är varmt. Även om det är snö ute och många minusgrader så tycker jag att det är hemskt.
Men de som gillar det, gillar det verkligen. . .
 
Precis, det är nog högst individuellt och inget som avgör om det blir köp eller inte. Personligen gillar jag inte att bada i tunna så mycket. Speciellt inte om man ska behöva tända med ved och hålla. Det skulle för mig bara bli någonting som står och tar plats och som måste skötas.
 
Tack för er input!
Jag känner ingen stress över att jag måste få tillbaka pengarna för tunnan till varje pris, utan mer om det kan hindra folk från att köpa huset. Det jag förstått är att det är väldigt individuellt, så frågan är väl snudd på omöjlig att besvara. Ska försöka få tag på mäklare att fråga.

Själv resonerar jag som så att eftersom troligaste köparen är en barnfamilj så kan möjligen en badtunna vara roligare än ingen alls för barnen. Bäst för barnen är väl en pool, men en sådan är inte aktuell/möjlig här.
Barnens föräldrar tillhör sannolikt en generation som kan tänkas uppskatta en badtunna, medan de som passerat 50 kanske är mindre roade, gissningsvis. Tänkte ha en relativt liten tunna, ca 1,8 meter i diameter, så den blir väl mer för familjebruk.

Så det jag själv grunnar på är om en badtunna ses som en bling-bling grej överhuvudtaget eller inte, vad det har för "status" hos människor i allmänhet?

Nyligen var det t.ex. ett hus till salu i närheten som hade en inomhus pool, jag fick intrycket att det var svårsålt p.gr. av poolen alternativt att de trodde sig kunna ta ut ett mycket högre pris p.gr. av poolen. Själv skulle jag inte se inomhuspoolen som en bonus, med tanke på alla problem den kan föra med sig.
 
statusen ligger på svensson-mys nivån tycker jag =)
 
När du skriver att du ska ha UV-filter är det för att slippa göra rent så mycket? För många av de billiga tunnorna blir väl riktiga bakteriehärdar. Lite som att ha en stor soptunna på altanen :)
 
ett tips inför försäljning kan vara att lämna lite utrymme för förändringar, allt behöver inte vara nyfixat för en familj vill gärna sätta sin egen prägel på huset, däremot stora projekt som tak, dränering, kök o bad är ett stort pluss om det är klart :)
 
Jag vill nog påstå att du har fel med åldern.

De vi har sålt och hyrt ut till är mest ändre folk 50+ men även en hel del yngre 18-30 så det är nog väldigt blandat.
Man kan inte sätta det i någon speciell ålder.

Äldre människor uppskattar det nog mer om de har ont i kroppen och det blir bättre efter ett långt varmt bad utomhus.
Yngre sitter och dricker i det och festar.

Sedan är det de som ser det en "bakteriehärd"... ;)
 
Joens, spännande att även "äldre" uppskattar en tunna :) tack för info! Tänkte inte heller på att det kan vara skönt för dem med ont i kroppen.

Danne12345, jo UV lampan vill jag ha för att slippa hälla i klor varannan dag, typ. Verkar enklare och kanske lite miljövänligare(?). Det jag har hört är att någon form av filter plus tillsats för att hålla borta alger är ett absolut måste, så det får det bli.

Sommartid skulle jag kunna tänka mig att koppla in en enklare solfångare till badtunnan för uppvärmning, borde vara populärt bland barnfamiljer. Har ett platt garagetak precis intill där den kan ligga.
 
Korvgubbe
En viktig aspekt som inte har nämnts än är läget. Att sitta i en vedeldad badtunna en stjärnklar vinternatt kan nog många uppskatta, men myskänslan försvinner snabbt om grannen har full insyn från tv-soffan eller köksbordet. Det bör vara ganska privat för att det ska bli mysigt i mitt tycke...
 
Korvgubbe, jo jag köper din synpunkt helt och fullt. Lyckligtvis är vår terass helt insynsskyddad, annars hade det aldrig varit aktuellt med någon tunna.

Om det blir av tänkte jag leka lite med Led-lampor i tunnan också, det blir alltid så effektfullt med ljus i vatten. Man får se upp bara så det inte ser ut som ett tivoli... ;-)
 
Lugnt. Man har ju sålt några st så man vet ungefär vilka det är som köper dem.
Nu var det lite dyrare saker då de var i lärk och enbart trä osv osv. På grund av kostnaden missade vi säkert en del kunder, men så var det iaf.

Tänk på skorstenen, den måste vara rätt lång för att man inte ska få rök på sig och för att få ett bra drag i kaminen.
Den har en tendens till att dra ner utseendet så det ser skitigt och illa ut. Se gärna till så du kan ta bort det smidigt(tex vid visning) eller annars med. De blir inte vackra efter något år...

Kaminer finns i olika varianter och jag kommer inte ihåg vilken tjocklek det var som slog sig men det var den billigaste vi hade för två tunnor. Glöm inte att göra en öl/grogghylla någonstans så man kan ställa ölen i närheten när man sitter där. Sånt skit man kan sätta det i som fltyter runt är just skit...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.