Om en 12V och en 230V lampa har samma effekt och verkningsgrad (3% för glödlampa, vet ej för halogenlampa) så blir värmeförlusterna lika.

Kan vara så att verkningsgraden för en 12V halogenlampa kan vara bättre än en 230V.
 
"Kan vara så att verkningsgraden för en 12V halogenlampa kan vara bättre än en 230V. "

Det är så och det har med glödtrådens tjocklek att göra, men det är marginellt.
 
Jag håller utbildningar i lågvoltsinstallationer med inriktning på downligths/spottar. Jag vet att 230V:s lampan blir varmare. 50W 230V:s halogen ger mindre ljus än 20W 12V. det som inte blir ljus blir värme. Ni får gärna kolla med min kontaktperson på Osram , Eilif Pettersen eller med magnus på maxel.
 
Kollade själv på Osrams hemsida forut efter någon sådan info. Missförstå mig inte, jag vet att verkningsgraden för en 230V spott är litet sämre och jag vet varför, vad som är väldigt svårt att få fram är exakt hur stor skillnaden är. Om du kan få fram denna info skulle jag uppskatta det!
 
ljushuvudet skrev:
Jag håller utbildningar i lågvoltsinstallationer med inriktning på downligths/spottar. Jag vet att 230V:s lampan blir varmare. 50W 230V:s halogen ger mindre ljus än 20W 12V. det som inte blir ljus blir värme. Ni får gärna kolla med min kontaktperson på Osram , Eilif Pettersen eller med magnus på maxel.
Helt korrekt, ljusutbytet är mycket större på lägre spänningar, minnet är som det är så jag minns inte riktigt det fysikaliska
 
Problemet I detta är att man diskuterar äpplen och päron. Man borde se på verkningsgraden i hela installationen. Vid 230V blir påverkan hos kablaget minimal. Vid 12V blir spänningsfall i kablage högst påtagligt. Därtill kommer effektförluster i transformatorerna. En vanlig transformator har en verkningsgrad på ca 90%. För en 50W lampa blir det ca 5W värme. En elektronisk transformator (Osram HT 105/230/12 L VS10 ) har en konstant förlust om 6W (enligt Osram).

Sedan kommer ju frågan om hur man skall transformera? En stor trafo och köra 6 kvadrats kabel till alla lampor, eller kanske en liten elektronisk dito per spott. Var sätter  man då den så att den kan bytas? I plåtlådan med lampan? Då värms den upp av lampan och livslängden förkortas.
 
Ja kan kanske nyansera debatten lite med att jag sett vad 230v spottar gör med fk kabel i plåtlådor. Ett under att inte fler villor brinner upp är min åsikt.

Försök att någon gång lita på expertisen.
12v spottar är inte bara till för att elektrikern ska tjäna pengar genom större tidsåtgång vid montaget.

De enda gånger jag sätter upp 230 v spottar är ute i takfoten och på ställen där värme är av underordnad betydelse.
 
Kanske därför min elektriker monterade dem i en rymlig plåtlåda och med silikonkabel? :)

Jag har inga problem med att lita på expertisen, såvida de kan producera data som stöder deras påståenden. Sålunda: Om alla andra faktorer är samma, hur mycket varmare blir en 230V lampa. Det måste ju finnas data på detta??

Se nu inte detta som ngn kritik. Jag betvivlar inte dina kunskaper, utan afterlyser fakta för att kunna bilda mig en egen uppfattning (eller modifiera den jag har)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.