Jag planerar ett bygge av ett gästhus (20 kvadrat) 5x4 m.

Nu ska jag gräva för plintar och hade tänkt mig att sätta dem i tre rader a 5 plintar.

o-----o-----o-----o----o
I I
o o o o o 4m
I I
o-----o-----o-----o----o
5m

Jag tänker också använda 5 takstolar och placera dem över plintarna.
Men då slog det mig att jag kanske borde haft 120 emellan plintarna för att på så sätt få mer standardiserat (cc60-baserat) avstånd.
Jag har sökt och sökt men inte hittat något riktigt bra svar. Många mindre hus (typ Enkelstugan) tar inte hänsyn till plintarnas placering kontra takstolarna.

Just nu får jag 125 emellan plintarna, borde jag ändra måtten på stuga att bli 4,80 (dvs 120x4) istället? Eller kan jag strunta i om takstolar och plint hamnar ovanför varandra?
 
Avstånd mellan plintar (spännviden) bestäms av dimension på bärlinor och bjälklaget. Klart att det är väl ingen nackdel om takstolarna hamnar över en plint (via en vertikal väggregel). Men jag vet inte om det är nödvändigt vet jag inte. Med bjälklag (bärlina) 45 x 220 kan det räcka med spännvidd 2.4 meter.

cc 120 är mycket praktiskt vid isolering, men inte heller nödvändigt vid så litet hus antar jag. cc 125 funkar nog. Det blir lite skära och lägga två lager isolering med förskjutna skarvar. Borde gå. Sen skruvar man ju inte innertaket direkt i takstolarna så glesen anpassas efter innertaket.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465

Men jag vet faktiskt inte egentligen.
 
Redigerat:
Risk att cc 60 på väggreglar blir fel vid cc 125 på takstolar... och då blir det mer isoleing att skära...
 
Tack för svaren.
Jag har nu satt plintarna cc120 så får takstolarna bli det också och huset bli 4800 istället för 5 m.

Kan också berätta att jag köpt och använt Julas elektriska jordborr (1500:) och den har funkat finfint. Den klarar givetvis inte för mycket sten men den går att använda för en person istället. Har hyrt en tidigare och det var en del spettande då också (säkerligen mer nu dock) så jag velade ett tag om jag skulle hyra en istället för ca halva priset för vad jag betalade för denna. Eftersom detta inte var ett superstort jobb och jag tror mig behöva borra mindre hål i framtiden så upplever jag detta som ett bra köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.