Tanken var att placera huset nära och längs med vägen vilket ger ca 20 meter av tomten kvar på baksidan. Den är relativt plan.
Men om huset kommer att skugga största delen av baksidan så måste jag tänka om. Huset är redan inritat på kartan och bygglovet klart men det blir till att revidera ritningarna. Jag frågade kostruktören av ritningarna och hans kommentar var att solen står så högt att det inte blir så farligt med skugga.............
 
Hempa skrev:
Det låter som att jag får lov att tänka om vad gäller husplaceringen......nackdelen är att en framtida pool blir mot gatan framför huset......
Vi ska oxå placera vårt hus långt in på tomten för att få bästa solläget. Vi har tänkt att mycket växter ska få skydda oss. Tror, som föregående talare, att man ångrar sig om man inte utnyttjar den lilla sol vi ibland får i vårt land...
 
:D

Ett poolplums i kvällssolen bakom några vackra växter etc kommer att göra dem som går där på gatan riiiktigt avundsjuka!

...men det är kvällssolen som är skälet till att lägga huset långt bak/nordost, vilket jag också gjort
;)

Helena med
Sverige Stugan
 
Hempa skrev:
Grannarna har sina hus helt annorlunda.........
Jo men skuggorna faller väl ungefär samma...
 
... men är det inte lag på att poolen måste vara instängslad för att undvika oanmälda småttingars tillträde ... ?
 
Jo, det är lag på det. Däremot får kommunen (eller samfälligheten eller vad det nu är) ha en stor damm mitt i ett villaområde utan att inhägna den. För det är en "falsk trygghet". Snack s**t säger jag, det kommer hända något i vårt område förr eller senare, det är jag helt övertygad om, som ungarna ränner vid den där dammen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.