Hej,

Har en matarkabel till huset som ligger ovan jord och har så gjort ett antal år vad jag förstått sedan tidigare ägare grävt av kabeln. Nu skall den så klart ner o backen och allt skall göras ordentligt. Min tanke är att gräva ner kabeln efter regelrna som gäller ( vet ej vilka de är ännu) och sätta första centralen i garaget. Man går sedan vidare med kabeln från centralen i garaget till centralen inne i huset (som också skall bytas ut och all el dras om inne i huset i princip) och vidare ut i alla rum etc.

Min fråga är : Är det elbolaget/nätägare som skall montera nya centralen ute i garaget eftersom det är den första samt koppla in matarkabel i den eller kan jag leja en elektriker från vilket bolag som helst?
 
Elbolaget äger kabeln fram till mätarskåpet. Kablarna efter det är dina och du är fri att leja en elektriker att koppla om dem. Var har du elmätaren?

Vanligtvis ser det ut såhär.

Elbolagets kabel -> Fasadmätarskåp -> Huvudcentral -> Undercentral
 
Serviskabeln ägs av elbolaget. Alltså äger de kabeln fram till första anslutningspunkt, anläggning efter det äger du och du får då själv ombesörja installationen.

Oberoende på var mätaren sitter så ägs även den av elbolaget.
 
Mätaren är ute på stolpen på gården på min tomt.Från den går kabel in till huset och centralen där.
 
Då äger de kabeln till mätaren, mätaren samt kabeln från mätaren till din central, alltså första anslutningspunkt som vanligtvis brukar vara huvudsäkringarna.
 
Nej, du äger kabeln från mätaren till centralen själv.
 
Allt som sitter efter mätaren äger och ansvarar du för, även kabeln ut från mätarskåpet. Nätägarens överlämningspunkt är plinten i mätarskåpet, även mätarskåpet och dess innehåll ( utom inkommande kabel och mätare) är ditt och ditt ansvar.
 
elmont skrev:
Allt som sitter efter mätaren äger och ansvarar du för, även kabeln ut från mätarskåpet. Nätägarens överlämningspunkt är plinten i mätarskåpet, även mätarskåpet och dess innehåll ( utom inkommande kabel och mätare) är ditt och ditt ansvar.
Ja, det stämmer. Kabeln ffrån mätaren äger du. Jag missförstod frågan.
 
Japp ringde EON som är min leverantör just nu och de sa samma sak. Så efter mätarskåpet räknas det som min installation och den kan jag förändra hur jag vill ( mer eller mindre så klart) och kan därför också välja vilken elektriker jag vill till att utföra jobben. Så nu är det bara att jaga rätt på en bra elektriker som kan tänkas göra jobbet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.