Jag har ett Oregon jet fit trimmerhuvud, men har extremt svårt att hitta ÅF som såljer trådarna i Göteborg/Stenungsund. Någon som har tips?
 
Du ver om att du kan använda i princip vilken tråd du vill i det huvudet? Den tandade,rund,fyrkantig,stjärnformad spelar ingen roll. Den sväljer allt från typ 2-4 mm i diameter...
 
  • Gilla
pbengtsson
  • Laddar…
Hittade flexiblade-tråd på Järnia i Stenungsund. Har tyvärr inte kollat butikerna det tipsades om, men det blir en sväng förbi till hösten.
Funkar verkligen all tråd? Känns som den runda 4mm tråden jag har kommer att dras ur. Men det är väl bara att testa, återkommer med resultat.
 
Det funkar. Avskrivet direkt från paketet: "Fungerar med alla linprofiler: runda, fyrkantiga, stjärnformade.... och grovlekar från 2,0mm till 4,0mm"

Däremot rekommenderar jag inte att använda själva trimmertråden flexiblade i ett vanligt standardhuvud. Tap n go eller liknande. Den är oftast för styv, så antingen bara matar den ut hela tråden, eller så fastnar den.

Jag tycker dessutom att nyliumtråden (den stjärnformade) är bättre än flexiblade, då den är lite mjukare och mer följsam och "lättjobbad". Min högst personliga uppfattning..

Ps. köper du en stor rulle men inte använder så mkt per år. Lägg hela rullen i en hink med vatten så håller den sig mjukare och finare längre. Vissa av förpackningarna är t.o.m förberredda för att fyllas med vatten. Ds
 
Japp, det funkar, har testat med 3mm tråd, 4mm fyrkantstråd, dock hoppade jag 2mm då jag inte tycker den passar på en 45cc trimmer.
Tack så mycket för tipset, tänker nu köra lite ytor och se vilken tråd som passar bra var.
Kommer jag över den stjärnformade tråden köper jag denna, har den i 2mm variant som jag kör i batteritrimmern och den är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.