Vår fastighet har upplåtit 3m av kortsidan av tomten till en uppfart till ett grannhus och det är helt ok. På andra sidan uppfarten ligger en annan fastighet.
Min fråga är vad som räknas som tomtgräns om vi vill uppföra något som normalt sett skall göras 4,5m från tomtgräns. Mao är det 1,5 m från uppfarten eller 4,5m?
 
Jag skulle säga att det är 4,5m från er tomtgräns alltså 1,5 m från vägen.
 
peternicklas
Ett servitut betyder tillstånd för någon att göra något speciellt under eller på en viss del av tomtem. Ett servitut kan aldrig ändra en tomtgräns.
 
Alltid 4,5m från tomtgränsen, servitutet ändrar inte på det.
 
Tack för entydiga svar och dom pekar på det jag hoppades och trodde på:)
 
Hemmakatten
ThomasLindgren skrev:
Alltid 4,5m från tomtgränsen, servitutet ändrar inte på det.
4,5 m från tomtgränsen gäller, MEN man får inte bygga på mark som är servitutsbelagd.
.
 
Hemmakatten skrev:
4,5 m från tomtgränsen gäller, MEN man får inte bygga på mark som är servitutsbelagd.
.
Sanning med modifikation. Grannen kan ha servitut på t.ex. avlopp & elledningar på din tomt, det betyder inte att du inte får bygga på den marken.
 
  • Gilla
bafs
  • Laddar…
Hemmakatten
Servitutsägaren har rätt att komma åt sina ledningar för underhåll/reparation. Den tjänande fastighetsägaren kan inte utan att räkna med att få riva, bygga något ovanpå ledningen.
 
Hemmakatten skrev:
Servitutsägaren har rätt att komma åt sina ledningar för underhåll/reparation. Den tjänande fastighetsägaren kan inte utan att räkna med att få riva, bygga något ovanpå ledningen.
Känns inte så riskabelt med nytt plast-avlopp och elledningar i rör? Går ju även att villkora in sånt i servitutet, inte troligt att det skulle bli nåt annars.
 
O
Man kanske får bygga över avloppsrör som grannen har i din tomt med servitut, men det verkar vara dumt att bygga där....
 
Hemmakatten
ThomasLindgren skrev:
Känns inte så riskabelt med nytt plast-avlopp och elledningar i rör? Går ju även att villkora in sånt i servitutet, inte troligt att det skulle bli nåt annars.
Du tänker nog på avtalsservitut medans jag tänkte på officialservitut. I ett avtalsservitut kan man ju komma överens om olika saker och skriv in det i servitutet. Officialservituten bestäms ju av Lantmäteriet och där är det mera låst. Servitutet gäller ju för "all framtid" och servituten måste hållas enkla och lättförståeliga utan konstiga avtalsformuleringar.

Vi har flera servitut på grannens tomt, bl.a. servitut för avloppsledningar som leder till en gemensam avloppsanledning och en stor infiltrationsbädd för flera fastigheter. Jääteglad att vi slipper ha anläggningen på vår tomt. Vår gemensamma (stora) avloppsanlgäggning var en av anledningarna till att grannen inte fick stycka av tomten. Han sålde istället och nu har vi nya grannar.

Själv skulle jag aldrig tillåta ett servitut på vår tomt om jag inte var tvungen. Det är alldeles för inskränkande på vår tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.