Hej!
Vi ska lägga om taket nu i sommar och ska byta papp och läkt, vindskivor, hängrännor etc.
Taket är ett råspontat sadeltak och har fräscha betongpannor som ska återanvändas. Ca 40-45* lutning. Huset är från 1947.

Jag har funderat på att använda den nya sorten av underlagsduk istället för den hederliga pappen.
Har tittat på olika underlagsduk med klisterkant:

Mataki MB 380(909kr/rulle)

TJB Supertak YAP 500(603kr/rulle) Täckande yta 22m2

T-TAK EVO (866kr/rulle). Täckande yta 22m2

Papp eller duk? Vilket är bäst, för och nackdelar?

Vad behöver man tänka på om man använder duk? Tips, råd? Vill höra andras erfarenheter.

Kan man använda samma typ av klister vid skarvning av duk som papp?

Mvh Jarkko
 
Fördelen med duk är att den är lättare och smidigare att arbeta med. Du behöver bara häfta den med 10mm häftklammer i överkant, går mycket fortare än att spika med spik. Jag skulle satsa på duken. Du kan använda samma klister till båda sorterna.
 
Tack! Det blir nog duk.
Men på vilket sätt ska man häfta den?
Sicksack eller rakt. Avstånd mellan häftorna?

Mvh Jarkko
 
Kolla priserna mot Roofing superstore i England. Bra pris (tror jag) snabb leverans, men ganska dåliga på att svara på tekniska frågor.
 
Intressant fråga tycker jag. Överväger själv duk till takomläggningen i augusti. Är lite skeptisk till "nya material" då klassisk (sämre än dagen) underlagspapp bevisligen håller rätt bra i åtminstone 50 år.

Har därför snöat in lite på Icopals Flexilight PRO. Givetvis den dyraste produkten men där vågar Icopal sig på att ge 30 års garanti. Inte för att jag bryr mig om garantin i sig men det ger ju någon form av indikation på att de tror på produkten. Framför allt eftersom de endast ger 15 års garanti på deras enklare duk Flexilight.
 
Jag är på gång att byta tak och har bestämt mej för att inte använda papp iaf. Blir duk eller oljehärdad board direkt på råsponten som ligger där idag. Boarden är ju billigare och den lär ju hålla i minst 40 år. Gör duken det?
 
Hade tagit duk, har själv kört med den ett tag nu och det är bra mycket enklare att jobba själv med. Håller bättre vid uppvik mot skorsten luftare mm, klammra går smidigare än att spika. Avstånd mellan klammer brukar jag ta efter risken att duken vill glida när man står på den, brantare mer klammer, när läkten är på plats så är duken "låst".
 
Vilken duk arbetar du med rybbe?
 
T-emballages evo har jag haft på dom senaste ställena, har provat en del andra som har varit lite billigare/dyrare per kvadrat men kommer nog fortsätta med evon. Har inte provat flexilighten, vad kostar den kvadraten.
 
Dyr som fan, PRO kostar runt 1300kr rullen inkl moms.
 
Har i veckan lagt duk på garaget och håller med om att den är enkel att lägga.
Vad jag undrar inför husbygget är om jag vågar lita på att livslängden är så lång att jag vågar använda den då också.

Förresten: Vad är det för klammer man använder?
 
Det var dyrt, nästan dubbla mot vad jag ger för evon:rolleyes:. Jag kör med häfthammare Rapid R54 pro (fördel= har dyna vid anslagsytan), och bredtråds klammer därtill.
 
Funderar på att använda duken: Mataki MB 380. Täcker 27 kvm/rulle och kostar 909 kr rullen på XL bygg.
Någon som vet nåt om denna?

Jeriko69
 
haavard skrev:
Förresten: Vad är det för klammer man använder?
Letade länge efter lämplig rostfri bredtråtdsklammer. Den enda som jag som privatperson kunde hitta var:
tools 1033232 HÄFTKLAMMER Rapid 140/10 SS(2000) 140/10

Men den är dyr. Har för mig att den kostade 450kr på Tools.
 
Jag har också kollat lite och det finns inte mycket att få tag i, inte heller på ebay och liknande. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.