Bowman
Jag tycker min nya stihl går ojämnt och besvärat på maxvarv, varvar liksom inte ur och vibrerar ganska besvärat.

Det är lite meckigt för mig att åka tillbaka till butiken, så jag hoppas på information här innan jag tar mig för detta.
Jag tycker den borde gå jämt och fint redan från början?
Har pillat lite på högvaravsskruven och lågvaravsskruven, men ingen skillnad.

Vad säger ni som har en sådan, rättar det till sig eller är det något som är fel.
 
  • Gilla
Rjohn
  • Laddar…
Bowman skrev:
Jag tycker min nya stihl går ojämnt och besvärat på maxvarv, varvar liksom inte ur och vibrerar ganska besvärat.

Det är lite meckigt för mig att åka tillbaka till butiken, så jag hoppas på information här innan jag tar mig för detta.
Jag tycker den borde gå jämt och fint redan från början?
Har pillat lite på högvaravsskruven och lågvaravsskruven, men ingen skillnad.

Vad säger ni som har en sådan, rättar det till sig eller är det något som är fel.
Vibration låter för mig som att det kan vara något problem med "skärverktyget", dvs sågklingan/röjklingan/trimmerhuvudet.
Sitter det ocentrerat, löst eller är skadat?

Är det däremot något i motorn hade jag nog låtit verksta'n titta på det
 
Bowman
Nej det verkar vara ok med trådhuvudet. Det är snarare motorn som vibrerar, men du menar kanske att det fortplantar sig från snurrande änden?
ja jag får väl åka tillbaka med den.. Min vanliga otur.
 
Och inte kallstartsvredet i kallstartläge?
 
Är det möjligen så att den går fint med tråd men går "orent" på maxvarv med övriga skärhuvud? Jag upplevde det fenomenet med polycut huvudet som gick mycket lättare i gräset än tråden. Kändes som den gick på varvstoppet. Gissar att det går att justera men vet inte hur, har inte haft behovet i praktiken eftersom jag nästan bara kör med tråd.

Det enda jag märkt som ändrat sig lite efter ett par dagars körning är att den är mycket enklare att starta nu. Första timmarna var den lite tjurig, även varm.
 
Bowman
@AndersS
Choken menar du, nej, men jag dubbelkollade den med.
Men jag tror inte det går att köra ens med den i fel läge dock.

MathiasS
Nej det är med tråden den går "segt" tyvärr.
I instruktionsboken står det att maskinen kommer gå optimalt först efter 5-15 tankar. Men där verkar dom mena styrkemässigt sätt, och inte ojämnheten.
 
Näe, den blir väldigt sur med choke när den väl startat.
Tillbaka till åf så löser det sig nog snabbt. Han borde nog egentligen inte släppt maskinen utan provkörning....
 
Var trimmerhuvudet monterat när du köpte den? Har tyvärr min i stugan inkl. manual, men det finns brickor som ska monteras beroende av trimmerhuvud eller om man har sly/sågklinga. Trimmerhuvudet går inte att sätta snett om jag minns rätt, vilket däremot går med klinga. Har lyckats med det och det märker du direkt för då börjar hela sågen wobbla,
 
Bowman
Ja trimmerhuvudet var monterat vid köpet.
Åker med den idag till åf.
 
Bowman
Åf, eller verkstadskillen hos åf körde maskinen varm och körde lite gräs och menade att det inte var något fel, utan att dom låter så och går lite bluddret och trögt..

Jaja, jag kör lite till och känner efter..
Jag tycker inte jag har fel dock, man har ju kört en del maskiner och motorer genom åren..
 
Bowman skrev:
Åf, eller verkstadskillen hos åf körde maskinen varm och körde lite gräs och menade att det inte var något fel, utan att dom låter så och går lite bluddret och trögt..

Jaja, jag kör lite till och känner efter..
Jag tycker inte jag har fel dock, man har ju kört en del maskiner och motorer genom åren..
Tänk på att det är en 4-taktare som körs på 2-taktsbensin, så den låter lite annorlunda. En bekant som arbetar med skogsavverkning, dock stora maskiner, provkörde när den var nyinhandlad och reagerade också på motorljud/gång. Men efter några år så blir man van ;-) och med trimmerhuvud så kör jag den faktiskt inte på fullgas så ofta, till skillnad med klinga monterad. Den har ju lite annan råstyrka än 2-taktmaskiner i den här storleksklassen.
 
Bowman
AndersS skrev:
Tänk på att det är en 4-taktare som körs på 2-taktsbensin, så den låter lite annorlunda. En bekant som arbetar med skogsavverkning, dock stora maskiner, provkörde när den var nyinhandlad och reagerade också på motorljud/gång. Men efter några år så blir man van ;-) och med trimmerhuvud så kör jag den faktiskt inte på fullgas så ofta, till skillnad med klinga monterad. Den har ju lite annan råstyrka än 2-taktmaskiner i den här storleksklassen.
Ja det är nog så, men som sagt, den låter ovanligt helt klart.
Jag får vänja mig!
Tack skall ni ha!
 
Bowman
Har kört två tankar till idag.
Har väl vant mig mig mer vid det udda motorljudet.
Den är väldigt stark, och det räcker med halv - 2/3dels gas för det mesta gräset och den tuggar på fint endå.
Trevligt.
Men det tog ett tag att bli kompis med trådhuvudet, flera gånger hoppade tråden in i huvudet så jag fick stanna och ta isär huvudet och fixa tråden.
Men det är å andra sidan väldigt lätt.

Tycker också det är svårt att få till utmatningen av tråden genom att trycka till mot marken,men man kanske lär sig det med.
 
Bowman skrev:
Har kört två tankar till idag.
Har väl vant mig mig mer vid det udda motorljudet.
Den är väldigt stark, och det räcker med halv - 2/3dels gas för det mesta gräset och den tuggar på fint endå.
Trevligt.
Men det tog ett tag att bli kompis med trådhuvudet, flera gånger hoppade tråden in i huvudet så jag fick stanna och ta isär huvudet och fixa tråden.
Men det är å andra sidan väldigt lätt.

Tycker också det är svårt att få till utmatningen av tråden genom att trycka till mot marken,men man kanske lär sig det med.
Den hoppar inte in i huvudet den går av. Kör du på något som är för grovt .t.ex tistel modell 2cm i diameter då slits tråden av längst in. Då blir det att öppna precis som du säger. Byt verktyg till något mer lämpligt om du ska köra något så grovt.
 
Bowman
Jo, jag förstår att den går av, men när den går av så nära åker den in i huvudet. Vilket kanske är förståligt.
Skall köra lite med vass-klingan idag för lite grövre grejer och testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.