Hej,
Jag dränerande förra sommaren och efter det så såg inte gräsmattan speciellt snygg ut.

Så nu i våras skyfflade jag ut 10 kubik harpad matjord över tomten, men jag sådde ej eftersom min kompis sa att det gör man på hösten.

Men, nu har jag ogräs. Överallt. Mycket ogräs. Och min fråga är nu, hur gör jag bäst härifrån?

Om jag kör över "gräs"mattan med jordfräs, behöver jag då bry mig om att ta bort allt ogräs först då? Eller kan man göra så att jordfräs>ringvält>så>gödsla och hoppas på att det blir bra?

Tips och tricks uppskattas, jag är helt ny på det här och har bara 3 veckor kvar på semestern. :)

Mvh Tobias

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Vart samma sak för mig. Om ogräset går att få bort med hacka/jordfräs så kör på. I mitt fall vart rotsystemet såpass djupt att det i te gick att få en fin yta igen så jag fick köra på mer jord ovanpå innan jag sådde.
 
  • Gilla
Fridolf0021
  • Laddar…
Du borde sått i våras. Öppna jordytor är som en inbjudan till ogräset att slå sig ner! Om det är ettåriga ogräs så försvinner de när du kör jordfräs. Värre om det är kvickrot, tistlar och andra svåra rotogräs. Då kan jordfräsning bidra till att dessa ogräs blir flera. Vet inte vad som är bäst att göra i så fall.
 
harry73
Det hade varit bättre att så i våras. Då hade du haft en fin gäsmatta nu.
Hur mycket du kan göra åt problemet beror på hur stor gräsmattan är och hur mycket tid du vill lägga på det.
Men om du inte vill ta bort all ogräs för hand kan det vara en ide att gå igång med jordfräsen och sen låta ligga det tills ogräset kommer tillbaka och sen köra en gång till. (då mattar man ur rotsystemet och förbruker man frön som finns i jorden.) När du har din gräsmatta ska du klippa med uppsamlare, och jag vet inte hur gammal en gräsmatta ska vara för stroller kombi+ men den funkar i alla fall bra mot ogräs
 
Jo, nästa gång ska jag så direkt.

Ifall jag handplockar det värsta ogräset, sen kör med jordfräs sen lägger ut mer matjord ovanpå, sen kör med ringvält och sår + gödsel, kan det fungera tro?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
harry73
varför skulle du lägga ut mer matjord??? Matjorden hjälper inte mot ogräs.

Ett tips kan vara att kolla den här webbsida: www.olleberg.nu
 
harry73 skrev:
varför skulle du lägga ut mer matjord??? Matjorden hjälper inte mot ogräs.

Ett tips kan vara att kolla den här webbsida: www.olleberg.nu
Tackar :)

Anledningen till mer matjord är att det ändå kan behöva fyllas upp lite. Och jag tänker att om man sår fort på den nya toppjorden så hinner gräset bli dominant innan ogräset kommer tillbaka. Tänker jag helt fel?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
harry73
Tobias Borg skrev:
...
Tänker jag helt fel?
...
Det beror förstås på hur mycket matjord det blir, om det bara är några centimeter tror jag att svaret på ovanstående fråga är ja ;)
 
Om du ändå behöver mera jord så kan det funka som du har tänkt. Men då måste du på med jorden direkt efter fräsningen . Så fort fröna kommer upp i ljuset börjar de gro. Kan du vara säker på att den nya jorden är ogräsfri?

I nuläget är det bra om du kan förhindra att befintligt ogräs sprider sina frön. Om du ändå tänker dra för hand så kan du lägga fröiga ogräs i sopsäckar o lämna på kommunens kompost. Resten plöjer du ner snarast . Bra att fräsa ner växtdelar eftersom de blir humus som förbättrar jorden.
 
Redigerat:
Köp Ariane S av nån bonde, spraya ut, vänta. Fräs. Sen ut med gräsfröna. Eller fräs, så, sen Ariane S. Spelar nog inte så stor roll.
 
Är det en mindre yta eller om du har gått om dagstidningar, så kan du kväva ogräset med tidningarna och jord ovanpå. Jag gjorde så på ett igenvuxet grönsaksland för några år sedan. Men det var inte så många kvadratmeter.
 
DrBosa skrev:
Köp Ariane S av nån bonde, spraya ut, vänta. Fräs. Sen ut med gräsfröna. Eller fräs, så, sen Ariane S. Spelar nog inte så stor roll.
Spruta först och vänta tills det dött, sen är det bara att köra på :)
 
  • Gilla
Kattmatte2
  • Laddar…
Från en anläggare:

Det är bara gräs. Det simplaste man kan anlägga. Lägg inte så mycket energi på gräs. Det blir grönt vare sig du vill eller inte.

Plocka ogräset. Så gräs. Gräset tar död på ogräset i de flesta fall. I de övriga fallen - plocka igen.

När man gör stora ytor, på några 1000 kvadrat i stöten så hinner oftast ogräs skjuta upp, eftersom vi inte står och vattnar efteråt (det kan ta en stund innan gräset kommer om man inte vattnar).
Den stolte ägaren till den nya gräsmattan låter i regel mattan växa upp till en veritabel djungel, innan den är hård nog att bära en entreprenadgräsklippare utan att det blir hjulspår.
Efter tillräckligt många klippningar är det bara gräs som orkar sig upp.
Har det varit extremt torrt kan det bli en kal fläck här och var. Där slår man på ett par nävar jord och frö, så kommer det där också.

Vi har inte tid att dutta och gulla med gräsmattor. Det finns inga pengar i gräsmattor. De är jobb som skall göras färdigt snabbast möjligt. Vi utför inga onödiga moment och det blir grönt ändå.

När vi gör gräsmattor smäller vi på lera och trycker den stenhård med grävmaskin. Sedan lägger vi på ett tunt lager jord som dels utgör jordmån och dels utgör en sista justering av höjden. Mellan 5 och 10 cm tjockt är det lagret. Jorden trycks till så hårt att man kan gå på den och knappt göra spår.
Killarna sår en kraftig överdos gräsfrö (frö är billigare än tid), krattar, går därifrån och glömmer bort mattan för all framtid.

Jag har fått höra här förut att man inte FÅR (bäää, bäää) komprimera jorden, eftersom inget växer i den då. Innan någon säger det igen, kan han pm:a mig och få några adresser han kan besöka och där berätta för gräset att det inte borde växa. Anledningen till att vi komprimerar jorden är att våra kunder vill att deras gräsmattor skall tåla att många människor beträder dem dagligen, utan att sjunka till knäskålarna för att det var ovanligt kraftig dagg samma morgon.

Jag har lagt mer energi på att skriva detta än jag skulle lagt på 50 kvadrat färdig gräsmatta.

Fräsa, vattna, bespruta...
jag skulle aldrig komma på tanken.
 
  • Gilla
Joonazz och 3 till
  • Laddar…
M
tihimas skrev:
Från en anläggare:

Det är bara gräs. Det simplaste man kan anlägga. Lägg inte så mycket energi på gräs. Det blir grönt vare sig du vill eller inte.

Plocka ogräset. Så gräs. Gräset tar död på ogräset i de flesta fall. I de övriga fallen - plocka igen.

När man gör stora ytor, på några 1000 kvadrat i stöten så hinner oftast ogräs skjuta upp, eftersom vi inte står och vattnar efteråt (det kan ta en stund innan gräset kommer om man inte vattnar).
Den stolte ägaren till den nya gräsmattan låter i regel mattan växa upp till en veritabel djungel, innan den är hård nog att bära en entreprenadgräsklippare utan att det blir hjulspår.
Efter tillräckligt många klippningar är det bara gräs som orkar sig upp.
Har det varit extremt torrt kan det bli en kal fläck här och var. Där slår man på ett par nävar jord och frö, så kommer det där också.

Vi har inte tid att dutta och gulla med gräsmattor. Det finns inga pengar i gräsmattor. De är jobb som skall göras färdigt snabbast möjligt. Vi utför inga onödiga moment och det blir grönt ändå.

När vi gör gräsmattor smäller vi på lera och trycker den stenhård med grävmaskin. Sedan lägger vi på ett tunt lager jord som dels utgör jordmån och dels utgör en sista justering av höjden. Mellan 5 och 10 cm tjockt är det lagret. Jorden trycks till så hårt att man kan gå på den och knappt göra spår.
Killarna sår en kraftig överdos gräsfrö (frö är billigare än tid), krattar, går därifrån och glömmer bort mattan för all framtid.

Jag har fått höra här förut att man inte FÅR (bäää, bäää) komprimera jorden, eftersom inget växer i den då. Innan någon säger det igen, kan han pm:a mig och få några adresser han kan besöka och där berätta för gräset att det inte borde växa. Anledningen till att vi komprimerar jorden är att våra kunder vill att deras gräsmattor skall tåla att många människor beträder dem dagligen, utan att sjunka till knäskålarna för att det var ovanligt kraftig dagg samma morgon.

Jag har lagt mer energi på att skriva detta än jag skulle lagt på 50 kvadrat färdig gräsmatta.

Fräsa, vattna, bespruta...
jag skulle aldrig komma på tanken.
Att få något grönt att gå på är enkelt. Att få till en snygg gräsmatta är faktiskt väldigt svårt och kräver mycket jobb. Varför tror du golfbanor använder sig av greenkeepers och inte anläggare?

Det är för övrigt stor skillnad på offentlig mark och en privat tomt. På en villatomt vill man oftast ha en högre standard än när det gäller tex kommunal mark.

Gräs växer ok på packad jord, men buskar och träd växer riktigt dåligt. Tyvärr något som många anläggare inte har en aning om eller som de helt enkelt skiter i.

http://www.sydsvenskan.se/bostad/packad-jord-kvaver-tradgard/
 
M
Tobias Borg skrev:
Tackar :)

Anledningen till mer matjord är att det ändå kan behöva fyllas upp lite. Och jag tänker att om man sår fort på den nya toppjorden så hinner gräset bli dominant innan ogräset kommer tillbaka. Tänker jag helt fel?

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Ogräs kommer alltid snabbare än gräs...

Men i övrigt tänker du rätt.
Låt gräsmatta ta sig och så till nästa år kan du lägga på Stroller kombi + så blir du av med ev kvarvarande ogräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.