Hej,


Min flickväns pappa har nyligen köpt ett litet radhus i Sollentuna, troligen byggt i slutet på 60-talet. Jag misstänker att det kan tillhöra miljonprojektshusen med billiga lösningar och därmed väldigt enkel ventilation. Han upplever sig vara tröttare sedan han flyttat hit (3-4 månader sedan) och när man vaknar på morgonen känns det väldigt instängt i hela lägenheten (sover i vardagsrummet).


Lägenheten är totalt ca 60 kvm med 1 badrum, 1 litet kök, 1 hall (ca 15 kvm), en garderob (ca 10 kvm som nu är småbarnsrum) och ett vardagsrum (ca 30 kvm) med ett självdragssystem.


Jag länkar här till en enkel skiss på hur planlösningen ser ut:
planlosning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som ni ser finns det i köket en liten "klassisk" ventil på väggen, här finns även en bra matlagningsfläkt. Vanlig frånluftsventil finns i badrummet monterad i taket, likadant i garderoben. I vardagsrummet finns endast en liten, nästan obetydlig, ventil på väggen. Det är alltså inga elstyrda fläktar eller liknande installerat utan bara vanliga ventiler. Problemet upplevdes inte lika mycket då han flyttade in i våras, men eftersom inner- och ytter- temperatur är relativt lika så här års blir luften i princip helt stillastående inomhus.


Vad rekommenderas att installera för att få en god inomhusluft, utan att det blir jättedyrt då ekonomin i det här fallet är lite begränsad.


Skulle verkligen uppskatta lite hjälp på den här fronten!
Tack!
 
Ja, den effekten har ju sommaren på självdragssystem, men om ventilationssystemet inte delas med någon så är det nog billigast om ni kan montera en kanalfläkt eller en takfläkt. En kanalfläkt kostar knappt 1000 kr + installation som går att göra själv utan större problem.
 
Ventilationen är enbart för just den lägenheten och delas alltså ej. Var tänker du att man kan montera en kanalfläkt och vad fyller den för funktion?
 
Du monterar kanalfläkten på samlingsröret från de två frånluftsdonen. Kanalfläkten suger ut den smutsiga luften och ny frisk kommer in genom väggventilerna. Klassisk mekanisk frånluft :)

Boverket rekomenderar att inomhusluften byts ut minst varannan timme och det styr hur stor fläkt du behöver.
 
Okej, tack snälla för hjälpen! Jag är inte någon guru på det här området - hur stor kanalfläkt (och vilken?) rekommenderar du att jag köper? Någon lämplig e-handel att beställa ifrån?
 
Jag beställde själv från http://www.luftbutiken.se när jag bytte min, men det finns fler nätbutiker.

Kolla först vad det är för diameter på röret och var det är lämpligt att montera kanalfläkten, hittar ni inget bra ställe att montera den på kan en takfläkt vara ett alternativ istället.

Utöver rätt diameter på fläktanslutningen (100, 125, 160 mm osv.) så ska den klara att blåsa ett visst flöde också, detta beror på bostadsytan.

Räkneexempel:
100 kvm bostadsyta. 2,4 meter i takhöjd = 240 kbm luft = 240 000 liter. Dessa skall bytas minst varannan timme. Alltså 240 000 / 2 = 120 000 per timme. 3600 sekunder per timme ger 120 000 / 3 600 = 33 liter per sekund som minst.

EDIT: det kan vara klokt att montera en varvtalsreglering till fläkten också när ni ändå är igång så kan ni justera fläkten så ni inte drar mer inomhusluft än nödvändigt på vintern. Detta kan spara en del pengar, men drar man ner för långt så är det ju risk att inomhusluften blir för dålig igen.

Tills ni fått detta monterat så kan ett tips vara att låta köksfläkten gå på lågfart hela tiden. Förutsatt att denna mynnar ute och inte har ett kolfilter.
 
Redigerat:
Du är en klippa!

Vad gör det för skillnad att sätta en kanalfläkt istället för en takfläkt? Eller är det främst för att den blir dold och tystare än en utanpå-liggande fläkt?

Bör jag, om jag i det här fallet installerar en kanalfläkt i båda frånluftsventilerna, sätta någon ventil in till själva rummen också? Tänkte mest om man stänger dörren till t.ex. badrummet och frånluften går ut där så blir ju den ventilen meningslös? Vad brukar man göra åt något sånt?

Åter igen - stort tack!
 
:)

Praktiskt blir det ingen skillnad. Takfläktarna är lite dyrare och det kan bli lite knepigare att montera, ibland måste man byta den takpanna som röret kommer upp genom och så ska man ha ut en elkabel också. Ljudnivån skiljer nog inte nämvärt mellan modellerna.

Du ska inte sätta en ventil in till de rum som har frånluftsdonen (utsugen). Luften tar lättaste vägen och då byts inte luften i rummen längre bort. Man sätter därför frånluft i alla smutiga utrymmen (kök, badrum och garderober) och friskluft i sovrum och vardagsrum etc.

Innerdörrarna bör ha en lite ventilationsspalt för att undvika det problem som du nämner, har de inte det så är det lämpligt att du arrangerar något sådant.
 
Och med ventilationsspalt så menar du helt enkelt att det är springor kring dörren naturligt där luften smiter igenom?
Det är inte helt tätt kring dörrarna som det är nu så då behöver jag alltså inte göra någon ytterligare åtgärd för det?

En tanke som slog mig angående frånluften, det är att garderoben som nu är ombyggt till badrum har bara frånluftsdon i dagsläget i taket. Vad bör jag göra där för att få in friskluft? Jag skulle kunna sätta en cirkulationsventil (om det är så det heter?) från vardagsrummet som gör att det kommer friskluft dit in, sedan låter jag frånluftsdonet sitta kvar. Funkar det bra?

Gällande friskluften - vad sätter man vanligast för typ av ventiler där? Just nu finns det en vanlig rund i vardagsrummet, men den är inte större än 10cm i diameter, vilket jag anser på tok för litet då det är 1 av 2 ventiler som tillför friskluft i hela lägenheten. Jag hade en tanke att installera en större väggventil i köket (sitter bara en liten 10 cm idag) och 2 större i vardagsrummet. Vad tror du om det?

Då blir det alltså friskluft x2 i vardagsrum från ena sidan lägenheten, och friskluft x1 i köket från andra sidan lägenheten. Sedan så tas smutsluften ut genom badrummet samt barnrummet (fd. garderob), samt en cirkulationsventil in till barnrummet som får friskluften från vardagsrummet.

Hänger du med...? :)
 
Jo, jag tror jag hänger med.

Precis, springor kring dörren. När du installerat fläkten så märker du enkelt om dessa inte är tillräckliga, det blir nämligen svårt att öppna dörren då - det blir undertryck....

Var sitter dörren i barnrummet i förhållande till frånluftsdonet? Jag skulle tro att det kommer funka bra som det är.
Ska du göra något så ska du stänga eller ta bort det frånluftsdonet och sätta in en friskluftsventil genom fasaden.
Det finns risk att det kommer "susa" en del i frånluftsdonen med en fläkt vilket kanske inte är så roligt i ett sovrum.

Jag tror inte du behöver fler friskluftsintag i vardagsrummet. Ta en sak i taget och prova dig fram.
 
Har ni kollat så att till och frånluftsventiler/kanaler inte är igensatta med skräp? Det kan också hjälpa att ha toalettdörren lite på glänt på natten. Hjälper inte detta är kanalfläkten som Mexitegel föreslår att föredra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.