I högra delen av bilden finns ett väldigt snyggt sideboard. Eller heter möbeln något annat?

I vilket fall, hur får man till den lite böjda/sneda formen på benen?

Finns beskrivningar för hur man kan göra liknande?
stadshemsov3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur menar du
Jag tror att benen är raka på framsida och kortsida men är konisk från foten upp till någon centimeter under kant understa hylla.
Det är brukligt att man gör så. Bättre än så kan jag inte med tanke på det lilla jag ser på bilden. Men finns det andra bättre bilder så skall vi kunna ge bättre gissningar/svar.

Mvh Pär h
 
Sorry, hade inte fler bilder. Tack så mycket för svar! Tapered table legs, där har vi det :D
 
Är det någon som vet hur man får till överdelen? Har sökt på sideboard och ritningar på både svenska och engelska, men får inte någon bra träff :(
 
Hur menar du med att "få till överdelen"? Lim, skruv och spackel borde räcka, tillsammans med en del tålamod.

Om du vill ha mer arbetade kanter får du ta till fräsen.
 
När jag var på en snickerikurs frågade jag precis samma fråga som du, hur man får till sådana snygga ben. Då sa läraren att man enkelt gör det i rikt och planhyveln, sagt och gjort så var det väldigt enkelt att få till...

Lite svårt att förklara hur jag gjorde men gör ett försök. Först ritade jag ut hur mycket vinkel jag ville ha. Sen körde jag där man riktar biten, började med biten en bit till vänster om frässtålet, då ligger trät lite högre på vänster sida än höger om frässtålet och sen var det bara att köra tills jag var nere mot mitt ritade streck... Har full förståelse om du inte förstår hur jag menar men då kanske någon annan kan förklara bättre :)
 
Tack! Det är svårt att fråga också om man inte känner till terminologin ;(

Med överdelen tänker jag på själva hylldelen. Finns det något standardmässigt sätt att föra ihop hylldelen och benen till en sarg?
 
blob skrev:
Tack! Det är svårt att fråga också om man inte känner till terminologin ;(

Med överdelen tänker jag på själva hylldelen. Finns det något standardmässigt sätt att föra ihop hylldelen och benen till en sarg?
För att få dit sargen i benet finns ju många sätt att göra. Jag hade nog gjort en tapp med tapphål. Alltså hålet är i själva benet och sen blir det en tapp på sargen. En lösning som att kommer hålla :)
 
Jag tycker så här att.
Det är mycket trevligare att ha ett fint målat sidbord som passar i miljön där den står och om man själv har byggt den så förgyller den tillvaron alltmera. Det viktiga är inte hur själva konstruktionen är gjord. Om du skulle skruva ihop hela bordet och plugga skruvhålen tex så är det helt ok. Sluta i att fundera på hur själva konstruktionen är gjord. Bygg bordet efter dina förutsättningar. Om det är som så att du vill bygga på ett traditionellt sett gå till bibblan och låna en bok.
Sidbordet på bilden har med största sannolikhet trätappar/träpluggar mellan delarna om det är nytillverkat och kostar en normal peng.
För att återgå till hur man får till den koniska formen på benen så finns det flera sätt dom jag kommer på är bandsåg, fräsa. bordssåg, hyvla på rikt eller plan, handsåga, handhyvel, el-handhyvel, el-handsåg, yxa, överhandsfräs, har förmodligen missat några.
Vad jag försöker säga är att det finns väldigt sällan rätt eller fel bara mer eller mindre smidigt. Förutom vissa säkerhetstänk som man inte bör tumma på.

Pär
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
pär h skrev:
Jag tycker så här att.
Det är mycket trevligare att ha ett fint målat sidbord som passar i miljön där den står och om man själv har byggt den så förgyller den tillvaron alltmera. Det viktiga är inte hur själva konstruktionen är gjord. Om du skulle skruva ihop hela bordet och plugga skruvhålen tex så är det helt ok. Sluta i att fundera på hur själva konstruktionen är gjord. Bygg bordet efter dina förutsättningar. Om det är som så att du vill bygga på ett traditionellt sett gå till bibblan och låna en bok.
Sidbordet på bilden har med största sannolikhet trätappar/träpluggar mellan delarna om det är nytillverkat och kostar en normal peng.
För att återgå till hur man får till den koniska formen på benen så finns det flera sätt dom jag kommer på är bandsåg, fräsa. bordssåg, hyvla på rikt eller plan, handsåga, handhyvel, el-handhyvel, el-handsåg, yxa, överhandsfräs, har förmodligen missat några.
Vad jag försöker säga är att det finns väldigt sällan rätt eller fel bara mer eller mindre smidigt. Förutom vissa säkerhetstänk som man inte bör tumma på.

Pär
Väldigt bra svar Pär, enig med allt du skriver... Sen kanske ett tips kan vara att testa olika ihopsättningsmetoder. Du behöver ju inte bygga en hel sideboard för att få koll på hur du sätter ihop olika delar. På så vis kan du hitta de sätt som passar dig och dina verktyg bäst.
 
Har gjort avsmalnande ben till ett bord. 45 mm på tjocka delen, 35 mm längst ner, dvs 10 mm skillnad

Tog elhandhyveln. Ställde in på 0,5 mm vilket innebar tjugo tag ungefär för att få 10 mm. Delade in stäckan i 20 lika långa delar. Drog först delstäcka ett, längst ner, sen delsträcka ett och två, därefter ett, två och tre osv. Jämförde hela tiden med den linje jag ritat. Resultatet blev en jämn trappformad avsmalning som jag snabbt jämnade till med lite slipning.

Gick förvånansvärt enkelt och blev snyggt.

/Erik
 
Utmärkt metod, Erik. Den fungerar dessutom lika bra med handhyvel
/B
 
Jag gjorde bänken en månad senare, blev bra!
2012-08-31 13.16.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2012-08-31 13.17.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kioskdavid och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.