Hej,

jag funderar på att handla på swedmart,se
dock verkar det som att deras kopplingar inte är svensk standard. Vissa toaletter ansluts med 50mm och andra med 100mm (svensk standard?).

Alla duschblandare verkar ha C/C avstånd 150 c/c.

Kan det vara smart att försöka spara några kronor eller kommer det att bli krångligare i slutet — i och med att man frångår standard. Jag kan tillägga att alla rör och avlopp kommer tt dras om samt att detta rör sig om en bostadsrätt.
 
Redigerat:
Finns många duschblandare med 150CC så inga problem när man ska byta. Har själv byggt nytt badrum för duschblandare med 150CC och bytte nyligen. Skulle den modellen du vill ha inte finnas i 150CC finns det excenterkopplingar som gör att 160CC-blandare passar.
 
Tack för svar.

Jag antar att jag säger till byggaren att anslutningen är en 150xx så fixar han det vid installationen.
Det blir inga problem med excenterkopplingar när rören ligger i väggen?
Samt hur funkar det med toaletterna som har 50mm avloppsrör?
 
Blandaren spelar ingen roll om du väljer att sätta 150 eller 160 då båda är standard.

Ett toaavlopp på 50mm skulle jag aldrig installera i samband med en badrumsrenovering.

Att badrum kostar så mycket att renovera så var inte dumsnål här för att spara ett par hundralappar.
 
Utomlands är c-c 150 mm standard. I Sverige används både den och 160 mm. Utbudet av 150-blandare verkar vara klart större och därför går det också att hitta billigare blandare. Vilket du väljer spelar ingen roll som sagt - men passa dig för excenterkopplingar då de är hysteriskt dyra.
 
mexitegel skrev:
Utomlands är c-c 150 mm standard. I Sverige används både den och 160 mm. Utbudet av 150-blandare verkar vara klart större och därför går det också att hitta billigare blandare. Vilket du väljer spelar ingen roll som sagt - men passa dig för excenterkopplingar då de är hysteriskt dyra.
Vår första blandare hade faktiskt excenterkopplingar med som standard.

Vad gäller 50mm toaavlopp så får du absolut inte installera det, rena vansinnet, skulle vilja kalla det för byggfusk. Kör på standard och installera en förminskning om du skulle få för dig att köpa en toa med 50mm avlopp.
 
Tack för alla svar,

skönt att det verkar ok med 150 cc. Jag kommer att köpa en 100mm toalettstol! :)
/C
 
Krilleman
Den svenska standarden i blandarvärlden är 160, men den europeiska standarden 150 kryper mer och mer inpå oss. Vilken typ spelar inte direkt någon roll, men du måste vara tydlig mot din byggare vilket cc mått du tänkt montera för att slippa dyra förfulande excentrar.

Beträffande WC:n skulle jag lätt säga att du köper hellre en IFÖ på någon bygghandel, 1995:- för sign och 1395:- för ceran. Och det är bra priser för svensk kvalitetsporslin! Underbar service får du av IFÖ på köpet. Skippa billig import! Det kommer du själv förstå när du står där med din "billiga" WC och den strular med hela släkten hemma på julafton...

Finns massor med info om båda ämnena du tar upp på forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.