H
Hej!

Började dagen med att riva ned ett mindre rum i vårat gamla stenhus. Fick dock med mig lite mer sten/bruk än vad jag väntat mig. Vid båda sidorna av balken så blev det rätt stora håligheter och jag undrar hur man sätter igen detta.

För mig som inte är så bekant med stenhus så känns dessa hål helt katastrofala och att huset håller på att ramla ihop. Hur illa ser det ut?

Sedan fanns det ett ventilationshål från utsida vägg hela vägen in, alltså med ett "spjäll". Dryga 10cm diameter. Behövs dessa? känns lite gammalt och lär drar rätt kallt på vintern. Sätta igen med fogskum eller något annat?

Bilderna är på var sida balk samt lite andra skador.
DSC_0256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
du får fixa lite tegelstenar. knacka stenar och mura dit dom. sedan putsa.
skall du ha ftx system så kan du ta bort ventilhålet.
 
H
Ok, utveckla gärna lite då jag detta med sten är nytt för mig. Gips, trä och metall är min grej men sten har jag inte jobbat för mycket med.

Har iaf fattat att det är bruk jag skall ha till detta jobb och som du skrev så skall jag ha tegelstenar vilket fanns här på gården. Då är frågan vilken typ av bruk det är jag skall ha (A-C?).

Angående ventilationshålen så utgick jag från att detta är något gammalt "skit" och skall ej användas. Det finns inget FTX system (inte 100 på vad det är men har googlat mig fram till ventilationssystem). Det finns inget annat synligt ventilationssystem förutom dessa hål i väggen i alla rum. Som jag förstår dig så måste dessa hål ut finnas för ventilationens skull?
 
Om du inte har någon annan ventilation i huset så kan dessa ventiler vara till nytta. Även om huset är dragigt så är det bättre om den friska luften kommer genom ventiler som man kan reglera än genom husets otätheter. Man brukar kunna reglera dessa ventiler. Drar det för mycket så stänger man till.

Vad gäller putssläppet så är det svårt att se hur stora hålen är. Ser ut att vara lertegel snarare än sten. Kanske till och med obränd lera som inre vägg? Som nämndes ovan skulle jag knacka till lämplig bit tegelsten och trycka in. Sedan putsa. Jag skulle föredra jobba med kalkputs till ett sådant gammalt hus. Använder man cementhaltig puts finns risk att lagningen blir starkare än underlaget med sprickbildning till följd.

Det kan vara en god idé att lära dig lite om denna slags byggnader innan du sätter igång med att riva och göra om. Det säger jag inte enbart som byggnadsvårdstaliban utan för att din renovering inte ska skapa problem med fukt och mögel eller skadar huset på andra sätt. :)
 
Jag håller med Sommartorparn. Absolut inte kc-bruk eller något annat med cement/betong i. Kalkbruk. Och enbart hygroskopiska material vad du än gör i övrigt.
Hur illa det är beror på. Ligger stenarna i väggen i förband så är det rätt lugnt. Men är det ett gammalt stöphus ska du absolut inte banka hur som helst, det kan bli ett mycket större hål än du tänkt dig. Och det är knepigt att laga eftersom allt löst behöver tas bort. Se också till att vattna väggen innan du slår på nytt (kalk)bruk.
Hålet ser ut som en gammal ventil till ett skafferi. Om det kan stämma så behöver du nog inte just den ventilationen. Men ett gammalt hus är gjort för självdrag och måste ha ventilation. Knepet är att slippa kalldrag.
Jag skulle inte sätta igen ventilen, bara sätta ett snyggt men stängbart skydd på insidan och något på utsidan, inklusive ett bra myggnät.
Lycka till!
 
Kalkbruk, rent lufthärdande kalkbruk eller ett svagt hydraulisk,. putsa sedan med samma bruk.
Tegelsten av valfri (nästan) sort, förslagsvis en röd håltegel - billig och lätt att knacka sönder när du behöver mindre bitar.
Skrapa och borsta försiktigt bort allt löst damm och bruk, vattna omsorgsfullt och sätt igång att mura.
Lyssna inte på bygghandlarna som bara har KC-bruk A/B/C hemma, du har ett gammalt hus och får (på gott och ont) hålla dig till gamla traditionella material.
Som tidigare sas: läs på så mycket det går om den typen av hus du bor i och vilka traditioner som fanns vid tiden då det byggdes, det har du igen på sikt.
Det poppar upp allt fler byggnadsvårdscentrum och butiker i landet, leta upp en sådan och fråga om råd.

Och om du känner att det är osäkert och att du är orolig för bärighet osv: kontakta en murare!
Det är ett litet jobb och en seriös hantverkare gör detta ganska enkelt, det svåraste blir nog att få tag på någon med kort varsel bara...
Man lär sig genom att försöka men man ska inte chansa med bärighet.
Dock tror jag att OlssonX har rätt, du behöver inte oroa dig för hållfasthet om det är murat i förband.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.