Har precis haft en firma här som bytt ut vår gamla träfasad.
Funderar på om de kan vara bäst i Sverige på raster. De började arbetsdagen mellan åtta och halv nio och slutade mellan tre och halv fyra (7.5 timmar). På denna tid hann de med tre halvtimmes raster och en timmes lunch (2.5 timmar).
En tredjedel av arbetsdagen försvann alltså.
Kan detta vara svenskt rekord eller vad har ni för erfarenheter?
 
Hoppas ni har fast pris.
 
Temperaturen och luftfuktigheten har ju inte precis varit arbetsvänlig senaste tiden.
 
Eftersom jag själv håller på och byter fasad (och tilläggsisolerar samtidigt) så har jag fått erfara hur jobbigt det är att klänga runt i konstiga positioner på en byggställning under takfoten för att bända loss gammal lockläkt, spika dit nya reglar, osv. Man (iaf jag) orkar inte mer än nån timme eller två i stöten, sen behöver jag rast!
 
b8q skrev:
Eftersom jag själv håller på och byter fasad (och tilläggsisolerar samtidigt) så har jag fått erfara hur jobbigt det är att klänga runt i konstiga positioner på en byggställning under takfoten för att bända loss gammal lockläkt, spika dit nya reglar, osv. Man (iaf jag) orkar inte mer än nån timme eller två i stöten, sen behöver jag rast!
Fast det är ju inte ditt jobb?
När jag jobbade som rivare orkade jag stå och bila ur badrum och bära ner rullarna till kontainern hela dagarna, eller skotta tung snö 12-14h per dag från tak med 10min lunch (skojar inte, någon beställde, sen kastade vi i oss maten och fortsatte) men idag skulle jag inte orka med något av detta!

Hoppas verkligen TS inte betalar dom per timme, och om du gör det, att du satt upp en kamera för framtida bestridning av timmarna :)
 
Vi hade ett fast pris på själva fasadbytet. När de börjat riva fasaden konstaterade vi att det var lika bra att ta bort papp och gamla tretexskivor samt dit med ny vindduk och tilläggsisolering. Skulle bli billigare med timpris sa de och godtrogen som jag är litade jag på dem. Kommer ALDRIG mer anlita hantverkare för större jobb om det inte är fast pris. :(
 
Men du betalar inte för deras raster. Det verkar ju som om du har koll på deras arbetstider. Men det är ju tråkigt om du måste bevaka dem hela tiden.
 
Jag jobbar 2-skift så jag la ju märke till deras (o)vanor eftersom jobbet tog ganska många veckor. Har ingen möjlighet att motbevisa att deras redovisade timmar inte är sanna då jag tyvärr inte dokumenterade vad de gjorde om dagarna.
 
Vissa hantverkare är idioter och inte tänker ett dugg på att det finns en kund som ska betala för hela kalaset.
Eftersom att man är i byggsvängen själv så träffar man ju många olika hantverkare och det skiljer sig mycket mellan hur hantverkare ser på att hålla tider. Ett bygge jag var på så tog målarna först 40 min rast och därmed satt över 10 min bägge rasterna för att sedan gå ut och röka i 15 min. :banghead:

//Patrik
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
30 min rast? 1 timme lunch?! Hur får folk gjort nått på dagarna? Stackars kunder.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
På ett ålderdomshem här i närheten är det inte ovanligt med timmslånga kollektiva betalda "raster", samtidigt som dom boende får sitta i sina rullstolar framför matbordet i flera timmar och vänta på att få den hjälp skattebetalarna betalar för att dom ska få.. :(
 
Patrik_Hed skrev:
Vissa hantverkare är idioter och inte tänker ett dugg på att det finns en kund som ska betala för hela kalaset.
Eftersom att man är i byggsvängen själv så träffar man ju många olika hantverkare och det skiljer sig mycket mellan hur hantverkare ser på att hålla tider. Ett bygge jag var på så tog målarna först 40 min rast och därmed satt över 10 min bägge rasterna för att sedan gå ut och röka i 15 min. :banghead:

//Patrik
Ja de e sjukt vad man har sett ute i världen ;)

Själv är man på andra hållet och håller sällan några direkta raster...trots jag i princip oftast kör på fastpris...
slarvigt som fan på det hållet istället men vill hellre "bli klar" och komma vidare...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja de e sjukt vad man har sett ute i världen ;)

Själv är man på andra hållet och håller sällan några direkta raster...trots jag i princip oftast kör på fastpris...
slarvigt som fan på det hållet istället men vill hellre "bli klar" och komma vidare...
Ja, jag lider också av de tendenserna nu och då. Jobbar man med någon annan (kollega, snickare, rörmokare osv) så hålls rasterna mycket bättre.

Förut en gång då det blev mycket så hade jag lovat en kund att komma 16.00, men fick ringa och säga att jag skulle bli lite försenade för jag var tvungen att käka lunch. Kunden rättade mig och sa middag och jag sa lunch en gång till.. :)

//Patrik
 
Ha ha... ja du, det har man råkat ut för många ggr... :)

Men precis som du säger...
Vid de tillfällen jag har elektrikern, rörkrökaren eller någon annan "kollega" på plats så fungerar det bättre med att sköta mat-tiderna... :)
 
All respekt för duktiga hantverkare, vet att det finns många många där ute!
Men oj vad man drar öronen åt sig när man hör sånthär..... bara tanken på att ta in en hantverkare som tar 500-600 kr timmen och inser att en tusenlapp per dag går bort till raster.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.