Hej,

Jag går i planer på att göra om mitt befintliga fristående garage till ett hobbyrum. Garaget är ändå för litet för husera en bil (man får kräla sig ur bilen när man väl fått in den). Garageporten kommer tas bort och istället ersättas med en vanlig ytterdörr.
Garaget i sig står på plint. Golvet består av platsgjutna betongplattor (gjutna i ett rutnät av trä). Golvet är dock väldigt ojämt så detta måste bytas.

Min tanke är att:
  1. Plocka bort de gamla betongplattorna
  2. Gräva ur några decimeter
  3. Fylla på med grus (som packas)
  4. Lägga ut leca-block
  5. Lägga golvreglar på leca-blocken
  6. Lägga 17mm råspont som slutligt golv

Vad tror ni om detta? Fördelen är att rummet får en lite mer "bonad" känsla med ett trägolv. Jag är dock lite orolig hur det står sig mot fukt.
 
Vad ska du ha rummet till?
 
Rummet ska husera arbetsbänk och alla verktyg (endast handmaskiner). Inga tyngre maskiner som svarv etc.

Det vore ju fint om man även kunde svetsa där inne. Skulle man kunna lägga garage-klinkers ovanpå sponten? Eller behöver man lägga golvspån eller liknande isf?
 
Klinker brukar inte tåla svetsloppor och liknade så bra.....
Kanske skulle kunna flytspackla och måla.....
 
Jag skulle kunna lägga ut ett plåtark i ett hörn så har jag en yta att svetsa på.

Men vad tror ni om upplägget att bygga golvet som jag beskrev ovan? Är risken att det blir fuktigt iom att sponten är tät?
 
Fortsätter resonera lite:

Skulle det hjälpa att sätta några ventiler i golvet? Då borde ju inte luften bli stillastående och risken för fuktskador borde minska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.