Jag tycker att det här är en fantastisk tråd för att visa att man kan snickra seriösa möbler utan att ha tillgång till ett snickeri!

För övrigt är det här ett klassiskt sätt att fästa bordsskivan i stommen:
fästa bordsskiva.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mattiasp skrev:
Jag tycker att det här är en fantastisk tråd för att visa att man kan snickra seriösa möbler utan att ha tillgång till ett snickeri!
Ja det tycker verkligen jag med! Tråden följs som sagt med stort intresse!
 
mattiasp skrev:
Jag tycker att det här är en fantastisk tråd för att visa att man kan snickra seriösa möbler utan att ha tillgång till ett snickeri!
:)

mattiasp skrev:
För övrigt är det här ett klassiskt sätt att fästa bordsskivan i stommen:
[bild]
Jag gissar att det här används mest när bordsskivan vilar på en yttre ram? På mitt bord skulle klossarna bli synliga från sidan då korset under inte har någon egentlig insida.
 
Alfredo skrev:
Nu kan jag inte hålla mig längre! Om jag minns rätt bor ni i en tvåa. Ändå har du en verktygsuppsättning som kan göra ett mindre snickeri avundsjuka. ;) Hur hänger detta ihop? Hur får du exempelvis plats med allt? Jag är för övrigt imponerad av ditt projekt och följer denna tråd med stort intresse! (y)
Ja, vi bor i en tvåa. Verktygen tar inte så mycket plats när man staplar dem (även om min sambo kanske inte skulle hålla med). Tvingarna är nya för det här projektet så dem vet jag inte riktigt vad jag ska göra av. Trots att jag egentligen kände till vilka dimensioner de hade överraskade de mig när jag fick se dem i verkligheten. De kanske skulle kunna bo på vinden.

Det stora problemet är under byggtiden då delar av lägenheten är fullständigt ockuperade. Bygget har dessutom dragit ut på tiden för att jag är en obotlig tidsoptimist och dessutom bara kan bygga några timmar här och där.

Dessutom gillar jag verktyg. Jag gissar att det spelar in.
 
Redigerat:
Väldigt kul och intressant tråd att följa!!
 
mattiasp skrev:
Jag tycker att det här är en fantastisk tråd för att visa att man kan snickra seriösa möbler utan att ha tillgång till ett snickeri!
Fast har man en komplett uppsättning festoolverktyg, får det nog klassas som att ha tillgång till ett snickeri, må så vara att själva lokalen har parkettgolv, gardiner och en soffa att vila i... ;)

If there is a will, there is a way :)

Och visst är det snyggt jobbat! Påminner mig om när jag själv höll på i sovrummet i min egen 2a för en massa år sedan, men då med gröna bosch och en enkel kex-tillsats till vinkelslipen. Det blev bl.a. en akvariebänk som fortfarande bär upp vårat 350liters hörnakvarie :)
 
fiskbuggaren skrev:
De kanske skulle kunna bo på vinden.
Fullständigt OT och jag vet inget om din vind, men rent generellt brukar dyra verktyg och vindsförråd inte vara någon lyckad kombination på grund av stöldrisken.
 
Alfredo skrev:
Fullständigt OT och jag vet inget om din vind, men rent generellt brukar dyra verktyg och vindsförråd inte vara någon lyckad kombination på grund av stöldrisken.
Näe, maskinerna törs jag inte ha på vinden, men tvingarna skulle eventuellt kunna vara för stora för sitt återanskaffningsvärde. De kanske måste få bo där.
 
Insynsskyddade förråd är en bra ide!

Jag hade min pelarborrmaskin i ett allmänt förråd nere på gården. Lustigt nog var det ingen som klagade på det, å vad jag vet ingen som nyttjade den heller :)
 
Börjar med att säga att du gör ett fint jobb och har en tålmodig familj.
Vist är det skönt med maskintillverkare som tänker på spånhanteringen vid designbordet.

Jag tycker du skall skippa ikea skruvarna dom är alldeles för korta. Det blir lite väll lite matreal kvar i ramen mellan skruvskallen och bordskivan och ramen blir väldigt klen där och det vill du inte. Jag tycker du skall börja med att hitta en lämplig skruv som är grovgängad typ vanlig spårskruv. Fördelen med sådan är att den har en bit som är ogängad under skallen. Och tanken är då att den biten är i ramen. 6 mm skruv blir bra, inte tunnare. Och som sagt var så vill du ha så mycket matreal kvar i ramen som möjligt försänk skruven så lite som möjligt. Om bordskivan är tex 20mm så borde skruven sticka in i skivan med 15mm då har du 5mm kvar att slipa på och det räcker i många år. Hålet för skruven i ramen behöver inte vara så långa två till tre ggr diametern på skruven så två borrade hål med lite mellanrum med en 6mm borr som du juckar med skruvdragaren så blir hålet sammtidigt lite bredare. Vet inte var du tänkt göra hålen i ramen. Men jag skulle nog skruvat fast bordsskivan i den längs gående ramen och haft ett löpande hål närmast benen på den tvärgående. Om du redan hade koll på allt jag skrivit( vilket jag tror att du har med tanke på det fina jobb du gör )så var inte tanken att peka finger.

Man skulle kunna använda mattias förslag med tanke på att det har en klassik funktion som skulle kunna tillhör designen. För många gånger finns det även en skönhet i funktionen.

Mvh Pär h
 
Redigerat:
Ännu ett tips för fastsättning av skivorna. (Pärs tips är kanon men det var nåt du trådskaparen skrev om maskingänga som fick mig att fundera på det här); Jag använder ofta gänginsatser, främst för fixturbyggen där jag vill kunna plocka isär prylarna igen utan att slita ut nåt skruvhål. M6'orna från axminster är bra, M8'orna ingen höjdare.

http://www.axminster.co.uk/axminster-threaded-metal-inserts-for-wood-prod828746/

Fördelen gentemot träskruv är att du får ett förband som är demonterbart oändligt antal gånger, om du ex vill slipa underskivan nån gång i framtiden. M6 Insatserna är ca 13-14mm djupa. Har du tjocka skivor funkar det, lite svårt att se hur tjock den undre skivan är.
 
Lägenhetsbyggets fula baksida visar sig. Det kommer en bekant och bor här några dagar från i morgon varför bordet måste vara "klart" idag. Som en konsekvens av det här har dagens bygge stressats fram på ett sätt som förmodligen kommer att straffa sig. Om inte annat straffade det sig i frånvaro av bilder under stora delar av dagen. Jag lyckades ta några tidigare idag som jag lägger upp senare.
 
Pär; Ja jag har även testat "vanliga" rampamuffrar. Till att börja med gillar jag dom med fläns bättre eftersom flänsen täcker en del av hålet och ger ett renare utseende. Sen gillar jag dom med insexiskruvning bättre än skruvspår (jag vet det finns knep/verktyg för att skruva i dom med spår men tycker insex är enklare). Hursomhelst, har ett gäng M8'or med fläns och insex från Theofils hemma, sitter som berget, håller bla min framtång till arbetsbänken för att undvika genomgående hål i toppskivan. Problemet är att dom kostade 20:- styck (!), vet inte vad M6orna kostar.Om man jämför hel gänga vs Axminsters taggar har jag inte märkt någon större skillnad, taggarna sitter med stigning så dom skär en gänga på väg in i hålet. Tror att taggarna är av ren tillverkningsteknisk anledning, antagligen billigare än helgänga.Axminster M8or är av "pressa i"-typ, taggarna sitter på raka led, har inte alls kommit överrens med dessa.Mätte förresten Axminsters M6or, dom är 14.8mm djupa./Ola
 
Tack Ola
Är dom så dyra tycker att jag betalat bra mycket mindre än så. Skall prova axminsters variant vid nästa beställning
Hur gör du med flänsen försänker du,tänkte på om man vill dra fast något plant mot där infästningen sitter.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.