Nu kommer det en del frågor som är ganska elementära. Jag är helt novis på att gjuta plattor så nu undrar jag om någon kan beskriva vad jag ska tänka på. Jag är tämligen händig av mig så föreslå gärna inte "kontakta fackman" ;-)

Plattan ska vara isolerad och ca 8.2x4.6m och vara minst 10cm tjock. På plattan ska jag ställa en pool så det är viktigt att den blir väldigt plan.

Vad för slags bärlager ska jag lägga underst? Makadam 16-32? Behövs det finare fraktion på det?

Hur bygger jag formen för att lyckas med planheten så bra som möjligt? Jag vill inte lägga en massa pengar på att gräva ner kantelement så formvirke får det lov att bli.

Misstänker följande ordning men vill alltså gärna ha bra beskrivning på HUR detta ska göras på ett bra sätt:
- Schaktning (inga problems)
- markduk/bärlager/dräneringsrör
- Väga av bärlagret (Fraktioner?)
- Bygga gjutform (Hur får jag till planheten? Hur bygger jag en bra form?
- Lägga isoleringen, 5cm
- Armeringen (nät + kant)
- Gjuta, min 10cm tjock platta.
- Plana till (tips på hur man får det plant och fint)
- Härdning (plast eller inte? vattning hur ofta/hur länge?)

Tack på förhand!!!
 
tycker du verkar vara på rätt spår.

Schakt och markarbete är ju väldigt beroende på lokala förutsättningar så det är ju lite svårt att ha bestämda uppfattningar om.
jag föredrar 8-16 då det är lättare att skotta ut om man gör det för hand.
Formplyfa vål måttad och skuren plus tex 45X95 är vad jag skulle göra formen av. Sen får du väga in den med laser eller slangvattenpass.

Jag skulle sen se till att dra av formen nogrant och slutligen helt enkelt hya en slipmaskin och finjustera det hela när det är hårt
 
Är 8-16 tillräckligt dränerande? Kan jag köra med det rakt igenom? Räcker 30cm 8-16 till 5cm cellplast och 10cm platta?

Hur får jag cellplasten att ligga kvar? Måste den förankras i marken på något sätt?
 
Tillcäckligt dränerande är den absolut. Du ska ha mer än 10 cm för att den ska anses kapilärbrytande så jag säger 15.
Jag har aldrig byggt med så lite cellplast men ett par spadar betong på varje skiva tidigt i gjutningen så ligger det rätt still alltså.
Armeringen lär ju tynga ned lite också.
Tänk på att du behöver cellplast som klarar rätt mycket tryck iom poolen
 
Tack för hjälpen "mats_o"! och "bonnen", min bok kommer imorgon! En kompletterande fråga (kanske står i boken som kommer...). Imorgon kommer grävaren så då sätter det igång!

Kan ni beskriva hur formen byggs på bästa sätt? Skiss? Jag kommer köra med 10cm isolering och 10cm platta.
Hur vet jag när jag behöver kantförstyvning?

Poolen som ska stå på plattan är oval, 8x4m, höjd 1,5m. på långsidorna kommer jag mura två stödmurar av leca. Dessa stödmurar tänkte jag ha som stöd för bärlinorna till ett trädäck runt poolen.
 
  • Gilla
sprudel
  • Laddar…
Hej igen,

Nu har det schaktats, lagts ut markduk, fyllt med ganska mycket makadam (8/16), avvägt den ganska bra och kört med padda. Dags för formen alltså.

Vilken dimension ska jag välja? Boken jag beställde beskriver en 40cm "platta" vilket är dubbelst så hög som min och då kan troligen formen förenklas.

Tänkte börja imorgon så jag uppskattar ettt snabbt svar.

1. Tänkte börja med att slägga ner vässade 45x95 som stöd så det står upp lodrätt. Vilket avstånd ska jag ha mellan stöden?
2. Tänkte sedan använda virke med 195 bredd (blir alltså 10cm isolering och 9.5cm platta) MEN vilken tjocklek? Dessa väger jag av vid "monteringen" mot mina stöd. Detta med laseravvägningsinstrument som jag lånat.
3. Isolering (hoppar över 20-25cm ute vid kanterna som då blir en kantförstyvning)
4. Armering
5. Gjutning

Hoppas någon kan svara om det verkar ok och även svara på de två måttfrågorna (tjocklek och avstånd)

Tack på förhand!
 
En variant jag tror på (har inte testat dock) är att köra klenare stöd 45X45 eller 45X70 cc 60. Sen tar du 21X195 som formkant men du motfyller på utsidan med 8-16 eller så. På så sätt får du en form som inte kan ge sig iväg någonstans alls
 
Något liknande detta skulle jag gjort...
Gjutning-form-040812a.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.