Hej!

EDIT! Rubriken är fel, det ska stå sätta klinker och ej kakel. :rolleyes:

Har kommit till det momentet där jag ska sätta klinker ovan bänkskivan. Jag har en hel vägg fri (dvs inga väggskåp). Där kommer endast fläkt sitta. Jag ska ha 60 x 60 cm! klinkerplattor.
På ena väggen (där det finns överskåp) blir det endast en rad och då tycker jag att jag får en bra höjd mellan överskåp och bänkskiva.
Sedan har vi andra väggen där endast fläkten ska sitta. Jag funderar på om jag ska sätta klinkers hela väggen eller en rad. Då kommer alltså raden att "fortsätta" längs två väggar. I så fall kommer jag att bara måla ovanför, hela väggen upp till taket.

Vad tycker ni? Kommer matosen längre upp än 60 cm? Hur kommer det se ut? Hittar väldigt lite bilder på nätet? Funktionella fördelar/nackdelar?

Tack på förhand! (y)

MVH Samuel
 
Kakel är snyggare än färg tycker jag.
 
En skiss över planlösningen på köket skulle nog vara till stor hjälp för att ge bättre råd, men jag skulle nog sätta kakel hela vägen upp.
 
Varsågod :)

Bilderna är lite orättvisa. Klinkerplattorna är så klart mycket större. Höjden mellan bänkskiva och väggskåp är plattans höjd, dvs 60 cm.

klinker alternativ 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
klinker alternativ 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför väljer ni klinkers istf kakel?
Att slänga upp en 60*60 klinkerplatta på väggen är inte helt lätt samt att klinkers oftare har en skrovlig yta som inte är helt optimalt runt en fettstänkande spis.
 
Problem nummer ett som jag ser det är att du har väggskåp till höger om ett högskåp vilket gör att du verkligen får kolla så du får 60cm mellan väggskåp och bänkskiva för det är sällsynt om du vill att väggskåpens ovankant ska linjera ovankanten på högskåpet.

Sen hade jag Absolut bara fortsatt med en rad och målat väggen bakom fläkten istället samt monterat fläkten direkt över de där 60cm höga plattorna för jag tycker inte det är snyggt att klä en hel vägg upp till tak med så stora plattor då det ger en känsla av att de ska ramla ner över en typ...

Själv har jag stående 30x60cm plattor på den väggen där fläkten sitter för sig själv men sen är de nedkapade där det går in under väggskåpen då där bara är ca. 50cm beroende just på att väggskåp sen ska tangera med högskåpen.



Nimajneb skrev:
Varför väljer ni klinkers istf kakel?
Att slänga upp en 60*60 klinkerplatta på väggen är inte helt lätt samt att klinkers oftare har en skrovlig yta som inte är helt optimalt runt en fettstänkande spis.
Det är väl inte det som kännetecknar en klinkerplatta kontra en kakelplatta i alla fall... :confused:
Finns ju hur mycket klinker som helst med blank yta.

Skillnaden är ju att en klinker är betydligt tätare i godset samt därmed tåligare och dessutom finns det mer klinker i storformat än det finns kakel... ;)

...och den stora fördelen är att slippa en massa fogar som drar till sig smuts.
 
T
Vi borde ha en kakel/klinkerskola på forumet då vissa inte vet skillnaden på kakel och klinker:rolleyes:
 
tank77 skrev:
Vi borde ha en kakel/klinkerskola på forumet då vissa inte vet skillnaden på kakel och klinker:rolleyes:
Utbilda oss gärna! Jag kan nog erkänna att jag inte har direkt koll på vad som "formellt" skiljer. För mig är det lite som med bräda/planka, dvs en bräda är klenare än en planka och en planka är grövre än en bräda...:surprised:
 
tank77 skrev:
Vi borde ha en kakel/klinkerskola på forumet då vissa inte vet skillnaden på kakel och klinker:rolleyes:
Det finns väl bara två viktiga regler, lägg inte kakel på golv samt finns risk för minusgrader ska plattorna vara frostskyddade.
Sedan finns en massa detaljer att ta hänsyn till.
 
Faktiskt väldigt vanligt att folk väljer att lägga kakel på framförallt badrumsgolv anser jag och ser inget fel i detta heller.

Tätheten i en kakelplatta är betydligt mindre än i en klinkerplatta och vill man ha ännu tåligare och tätare platta så går man på granitkeramiken som är det tåligaste.

Dock fungerar det bra att lägga kakel på golv också där det inte utsätts för några speciella slitage som t.ex i ett badrum.

Kakel:
Detta är en platta i lergods som är glaserad på ena sidan och den suger mycket lätt upp fukt.

Klinker:
Detta är också en platta av lera men då betydligt tätare och oftast bränd betydligt kraftigare vilket gör att den med detta blir betydligt hållfastare än kakel.

Granitkeramik:
Detta är en platta som pressas under väldigt högt tryck som gör att den blir mycket tätare samtidigt som den bränns i en mycket högre värme.

Ganska enkelt hittade jag en lättfattad förklaring på skillnaderna här:

http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=granitkeramik

Kortfattat utdrag:
Det som skiljer kakel, klinker och granitkeramik är att det ingår mer kvarts och fältspat i en klinker än i en kakelplatta, och ännu mer kvarts och fältspat i en granitkeramik än i en klinkerplatta. Granitkeramiken kallas det för att innehållet av kvarts och fältspat i en granitkeramik, gör att egenskaperna i plattan påminner om egenskaperna hos just granit, därav benämningen granitkeramik.

Finns mer att läsa bland annat på länken ovan och annars finns det säkert mer att tillägga än det lilla jag kom med här.
 
  • Gilla
sam820921 och 1 till
  • Laddar…
Kan man då dra slutsatsen att övergången från kakel till klinker är en aning glidande?
 
Att lägga kakel på golvet utan att veta mer om det är bara dumt.
Förutom att det sällan är halkbehandlat så är det inte heller speciellt slagtåligt när en parfymflaska eller rakapparater faller ner på golvet.
Finns ingen anledning att krångla till saker.
 
Alfredo skrev:
Kan man då dra slutsatsen att övergången från kakel till klinker är en aning glidande?
Personligen har jag den åsikten ja... :)

Men naturligtvis kan ingen rekommendera att lägga ett s.k billigt skitkakel från typ Bauhaus, Hornbach e.l på ett golv.
Men pratar du med renodlade leverantörer av plattor som kan sina saker på ett helt annat sätt så finns det en hel del kakel som fungerar ypperligt på framförallt toalett/badrumsgolv.


Nimajneb skrev:
Att lägga kakel på golvet utan att veta mer om det är bara dumt.
Förutom att det sällan är halkbehandlat så är det inte heller speciellt slagtåligt när en parfymflaska eller rakapparater faller ner på golvet.
Finns ingen anledning att krångla till saker.
Det handlar inte om att krångla till saker eller göra något man inte vet "mer om" heller...

Du kan ju ta dig en titt bl.a längst ner på denna sidan och läsa texten som står där eftersom du inte verkar lita på mig... ;)
Svenska Kakel är ju lite större än mig och mitt företag som arbetar med detta kontinuerligt så du kanske litar mer på dem. ;)

http://www.svenskakakel.se/materialinfo/kakel
 
Tack för fint och utförligt svar Paul-Staffanstorp. Jag (y) som du ser på ditt inlägg.

Du nämnde detta med att högskåp och väggskåp ska tangera. Jag har räknat på detta och måttet är 51cm mellan bänkskiva och överskåp. Detta var känt för mig. Min plan är detta: Dessa mått är baserat på att bänkskåpen har en höjd på 90 cm. Dessa har ju fötter och kan justeras. Högskåpen likaså. På måttskissen är höjden på "fötterna" 16 cm. Dessa kan man ju som bekant justera och vinna lite höjd och så får väggskåpen "hänga med upp". Det är inte helt klart men det verkar som jag ändå ska ha lite lägre höjd på bänkskåpen. Det är min sambo som får bestämma då hon lagar all mat och det ända jag kan i matlagningsväg är att koka ägg. Senast blev de iofs för lösa :p

Som sista utvägg får de kanske sitta på olika höjd då jag ändå kommer att köra med taklister (syns ej på bilden). Kan inte tänka mig att det märks så mycket. Dessutom är rummet såpass litet och man kommer inte att stå så pass "långt bak" i köket att man ser denna nivåskillnad. Hoppas jag :(

Anledningen till att jag är så flexibel med att skåp och sånt för flytta på sig är jag att jag verkligen vill ha plattorna på väggen utan att kapa de på höjden. Så sjukt snygga in real life. Och så antracitfärgad fog (dvs ett fint namn för svart fog). Plattorna ser typ ut så här: De har en lätt glaserad yta så de tål os.

http://www.stonefactory.se/hero-kakel-concrete-grey-60x60-cm-p-513-c-221.aspx

Du nämner dina plattor: Om jag tolkar det rätt så har du 2 st x 30 cm rader under fläkten och sedan fortsätter den under överskåpen fast 10 cm kortare? Dvs du har ej täckt hela fläktväggen med plattor?

Du nämner att klinker är hårdare (pga kvarts och fältspat etc) jmf med kakel. Blir hårdheten och storleken ett bekymmer för mig när jag ska köra med kakelskärare och när jag ska borra ut för vägguttag etc. ?

Hjälpte nämligen en kompis att sätta upp kakel (ej klinker) och storleken på dessa var 10x30 cm och det gick som ett smäck med kakelskärare. Blir det någon skillnad nu?

Måste jag använda "speciell" skärare? vinkelslip med diamantklinga? Speciella hålsåg för kontakterna? Vattensåg etc... och massa sånt joksande.....

Kan ju tillägga att jag har bestämt mig för att köra en rad som din rekommendation. :D

Kommentar: Jag ser nu att mitt kök ser ut som ett "utställningkök" men det kommer komma tavlor, bord, stolar och annat lull lull som fyller ut med färger. En parantes bara :D

Tack för hjälp!
 
Tack Paul, du bekräftade exakt det jag skrev:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.