Hej.

Jag har aldrig gjort nått liknande tidigare och har ett antal frågor. Huset ska ha ett pulpettak, 4*6m, 24kvm. Tanken är att det ska vara mer en jaktkoja/skogskoja än en sommarstuga. Fastigheten saknar förövrigt VA och el och ligger mitt ute i skogen. Jag är tacksam för alla råd och tips jag kan få.

Papptak
Takreglar 45*120, cc 1200
golvsyll och golvbjälklag 45*195 cc 600
Väggreglar 45*95 cc 600

Vill helst ha fasaden i lockpanel vertikalt och med rejält breda brädor som oljas, men har funderat på om det inte vore mer praktiskt att spika horisontell fjällpanel driekt på regelverket utan att använda spikläkt.

Det här kanske är en väldigt grundläggande sak, men om jag spikar lockpanel på läkt hur gör jag för att inte få massor av glipor mot tak och golvsyll? Är det dumt att inte använda vindpapp på väggar och i golv.

Jag vill hålla ner kostnaderna och isolerar endast golvet först, låter det vettigt att göra både tak och golv i råspont? eller ska man köra med spångolv eller osb och lägga riktigt golv sen. Väljer jag råspont kanske jag kan vänta nått år innan jag lägger furugolv?

Jag ska elda med kamin, bör jag då ha ventilationshål i fasaden?
 
Om Lockpanel oljas så blir ju detta rätt snyggt tycker jag. som typ denna :
http://www.lovsjologhouse.se/gallery_24.html
Oavsätt om du skall hålla kostnaderna nere så vill jag anbefalla att avnända vindpapp. Detta är inte så kostbart om du köper en på Byggmax till exempel. Där kostar det 235kr för en rulle som täcker 30 kvm. Då har du så du endast behöver att stoppa i isolering senare.
Golv i råspont?
Furugolv vs spån går ut på ett om du jämför priserna på byggmax. Om du lägger spån först och furugolv senare kan du ta den tunna utgåvan, men om du skall lägga furugolv med en gång så måste du ha den tjocka utgåvan. Då sparar du kanske en 10'a pr kvm.
Alltid positivt med ventilation.
Men kolla och se vad andra skriver.. Det kommer nog säkert fler svar..
Men lycka till..
 
Ett spännande projekt. Har du begränsningar att ta hänsyn till? Du har ingen el i stugan, innebär det att du inte har någon el under bygget heller? Kan du frakta dit material på vettigt sätt eller får du bära planka för planka? Finns det vatten? Vad är det för mark, går det att gräva etc?
 
andersmc skrev:
Ett spännande projekt. Har du begränsningar att ta hänsyn till? Du har ingen el i stugan, innebär det att du inte har någon el under bygget heller? Kan du frakta dit material på vettigt sätt eller får du bära planka för planka? Finns det vatten? Vad är det för mark, går det att gräva etc?
Nej ingen el under bygget, allt material måste bäras in, men inte speciellt långt från vägen. Det finns inget som liknar en plan yta på hela tomten, men marken går bra att gräva i mycket sten dock, har varit där och tagit bort en stor stubbe för hand, rätt mycket jobb bara det, men det funkade.

Det är alltså en kuperad naturtomt med träd, eventuellt skulle man kunna bygga en liten väg in till tomten men det blir inte innan jag börjar bygga så det blir en del kånkande fram och tillbaks, finns heller ingen brunn men en sjö en bit bort.

Det börjar bli lite kort om tid nu när semestern närmar sig, så jag håller på och försöker komma på mer exakt hur jag ska bygga, får göra en ordentlig byggskiss, det enda jag har nu är fasadritningarna. Har du snickrat mycket?
 
Ja, jag har snickrat mycket.

Jag får tyvärr säga, att du redan har lite kris med tiden.

Jag personligen gillar att planera bygget extremt noga. Så jag hade gjort en mycket noggrann ritning, så att jag kunnat kapa allt material "hemma", så att det bara var att bära dit färdiga bitar och montera ihop dem.

Du får försöka åstadkomma nån slags grundläggning. Det blir väl leca-block direkt på marken. Helst ska man ju gräva ut under stenarna och fylla upp med makadam, men det är kanske inte praktiskt möjligt att bära dit makadam i spannar.

Det blir säkert bäst om du använder metoden plattformsbygge, dvs du bygger en bottenplatta som du sedan har att arbeta på.

Stomme av 95x45 blir säkert bra. Det håller, frågan är bara hur mycket isolering du ska ha. Jag hade inte byggt pulpet-tak. Av olika praktisk skäl är det enklare att bygga ett vanligt sadeltak med takstolar.
 
andersmc skrev:
Ja, jag har snickrat mycket.

Jag får tyvärr säga, att du redan har lite kris med tiden.

Jag personligen gillar att planera bygget extremt noga. Så jag hade gjort en mycket noggrann ritning, så att jag kunnat kapa allt material "hemma", så att det bara var att bära dit färdiga bitar och montera ihop dem.

Du får försöka åstadkomma nån slags grundläggning. Det blir väl leca-block direkt på marken. Helst ska man ju gräva ut under stenarna och fylla upp med makadam, men det är kanske inte praktiskt möjligt att bära dit makadam i spannar.

Det blir säkert bäst om du använder metoden plattformsbygge, dvs du bygger en bottenplatta som du sedan har att arbeta på.

Stomme av 95x45 blir säkert bra. Det håller, frågan är bara hur mycket isolering du ska ha. Jag hade inte byggt pulpet-tak. Av olika praktisk skäl är det enklare att bygga ett vanligt sadeltak med takstolar.
Du har nog rätt ang. tiden. Har du nått tips hur jag ska gå till väga för att välja rätt dimensioner på takbjälkar och grundsyll?

Spännvidd 4m och snözon 2,5. Kan 45*170 cc600 låta rimligt, jag ska inte göra takstolar utan bara anv skillnaden i höjd mellan väggarna för att få lutningen på 14grader.
 
Hur gick det. Jag började med ett 7.2 m x 3.8 m hus för 19 dagar sedan. Eftersom jag är helt ensam, byggokunnig och murade en ganska stabil grund så tog det så många dagar.
 
Pulpettak är smaskens. Enkla takstolar och trevliga att gå på under processen. Och modern look.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.