Hade tänkt mig vägghängt men slippa kruxet med inbyggd cistern och pengarna med dyr fixtur genom att köra med extern cistern. Fördelen med fixturerna för inbyggda cisterner är dock avloppet är redan monterat och fixerat, bara att koppla på liksom. Men på en extern cistern måste man göra allt själv.

Håller nu på med fixeringen av avloppsrör och vattenrör och blev osäker på hur mkt avloppsröret ska sticka ut. Röret från toaletten dras väl in i gummimuffen som är en övergång från 90->120 rör som i sin tur sitter på en vit "stos" som är en övergång från 120->110 som i sin tur sitter i det vanliga grå avloppsröret. Stämmer detta? Frågan är alltså hur mkt och vad som ska sticka ut ur väggen när väl kaklet är på plats? Gissar att det i princip bara är gummimuffen man ska se, eller?

En annan fråga är om det måste luta neråt direkt efter stosen eller om det kan vara horisontellt ytterligare någon dryg dm?
 
Hmm, kanske inte så lätt att fatta vad jag menar så jag slänger in en bild som (förhoppningsvis) ökar förståelsen.

Så här hade jag tänkt göra men är det inte svårt att få på manchetten runt stosen bra när den är vinklad som den är?
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade hoppats någon skulle ha svarat vid det här laget, känns som en lätt fråga för forumet.

För att förtydliga ännu mer så undrar jag alltså om jag ska ha det som på bilden eller om det grå avloppsröret ska sticka igenom väggen?
 
Hej, jag sparkar lite liv i en gammal tråd som fick dåligt med svar :)

Hur gick det med den här lösningen? Jag renoverar en gästtoa och funderar på någon lösning med lös cistern till toaletten. Jag har funderat på en vanlig inbyggnadstoa men tänkt att det egentligen vore optimalt att använda en vägghängd skål tillsammans med en cistern placerad någon annanstans. Detta för att spara på djupet, de färdiga fixturer med cistern som jag har sett på marknaden bygger för mycket, jag har max 10 cm till godo. Var det så du gjorde?

Jag har redan avloppet rakt bakåt genom väggen, där finns dessutom källartrappen och en tanke är att man rentav kunde montera cisternen på väggen där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.