Hejsan!

Jag har ganska nyligen skrivit på papper och är en förstagångshusägare.
Huset har "uppfräschningsbehov" som det heter på mäklarspråk.
En Svensson kallar huset för totalt renoveringsobjekt.
Inflyttning sker redan nu 1a augusti så beställningen måste ske ganska snart så jag kommer igång direkt.

Jag kommer från en hyresrätt och har en föga imponerande verktygspark. Jag äger en skruvdragare som jag är stolt över, allt annat är bara diverse skitverktyg som kommer att bytas ut...
Så vilka verktyg är obligatoriskt för en husägare att äga? (och då menar jag en husägare av normalkaraktär och ingen extremist vilket det finns fullt av här på forumet :p)

Jag har borrsurfat runt en hel del och gjort mig en egen liten lista...
Jag har även listat en modell som jag har kollat på som verkar trevlig.

Jag har ingen exakt budget att ta hänsyn till utan jag vill bara ha så bra verktyg som möjligt till så billig peng som möjligt. Jag behöver inte världsmästarverktyg men vill heller inte köpa billigaste möjligt...

HANDVERKTYG:
Hammare
Handsåg
Mejslar
Avbitare
Kofot
Morakniv
"Rakbladskniv"

ELEKTRISKA VERKTYG:

Skruvdragare:
Jag äger en Makita BHP452 med ett batteri.
Skruvdragaren fungerar utmärkt men ska renovering ske behövs fler batterier.
Istället för att köpa två batterier från Toolstop för 200£ fungerar jag på detta paket:
http://www.axminster.co.uk/makita-b...--extra-18v-battery--package-deal-prod881021/
Lägger man till 30£ får man en extra skruvdragare, laddare och låda ifall renoveringsglada kompisar kommer på besök.

Sladdriven borrmaskin:
Skall jag köpa med slagfunktion? Huset är ett trähus med 1/2 källare. Kommer således nästan bara borra i trä. Eller skall man köpa med slagfunktion som man inte använder "ifall ifall"?
Villken modell?
Makita HR2470 verkar trevlig för 130£.
Ax: 150£ (inkl SDS)
TS: 130£
http://www.toolstop.co.uk/makita-hr2470-sds-plus-rotary-hammer-drill-240v-p4660

Cirkelsåg
Makita 5704RK
Ax: 100£
TS: 90£
Eller satsa lite mer på den oändligt populära Hitachi C7BU2
TS: 155£

Sticksåg
Här har jag läst mig till att man ska satsa på brödlimpan istället för handväskan.
Så kanske... en Makita 4351FCT
Ax:130£
TS: 130£
http://www.toolstop.co.uk/makita-43...ol-less-blade-fixing-and-job-light-240v-p5186
Eller en blå bosch GST150CE med riktpris på 150£?

Gersåg m stativ
Jag har en kompis med en nyinköpt DeWalt som jag får låna mot att jag köper mig en egen sågklinga. Känns onödigt i nuläget att köpa mig en egen.

Multitool
Eftersom jag aldrig renoverat själv tidigare har jag inte en aning om när detta kommer till användning mer än att alla snickare hyllar sin Fein multimaster till skyarna.
OM jag skall köpa mig ett så verkar forumet leda mig till en något billigare boschen...
Bosch GOP 250
Ax:120
TS:130

Grästrimmer:
Eftersom jag redan äger en skruvdragare och ett batteri från Makita och planerar ytterligare 2 batterier kommer jag att kasta in en Makita grästrimmer med i beställningen för 110£.
http://www.toolstop.co.uk/makita-bur181z-18v-lxt-li-ion-line-trimmer-body-only-p51909

Rätta mig gärna om jag är helt fel ute.
Ska jag trycka på beställningsknappen?
Ska jag byta ut något verktyg mot något annat?

/Nybliven helt vilsen husägare
 
Skarvar in ett par tips
HANDVERKTYG:
Hammare Hultafors XL16 eller XL20
Handsåg Bacho XT2600, och Byggmax svarta för grovsågning tex
Mejslar Köp ett kitt med PH1+PH2, PZ1+PZ2, 2, 4,6 flat Bacho eller motsv runt 300 är lagom
Avbitare Köp två, en mindre och en större. den större av bättre kvalite
Kofot Hultafors eller Tove, ~600-700mm lång, ev Hultafors lilla platta.
Morakniv köp ett par, så har du en grov och en fin
"Rakbladskniv" Här föredrar jag Stanlys klassiska gråa

Vattenpass, ett 60 och ett 120 eller 180, Hultafors, Solar eller BMI är vettiga i pris. Hultafors Hantverkarpass är bra och vettigt prisad.
Måttband, 5m av bra kvalite
Rätskiva eller långpass är bra. Jag har biltemas 2m till detta. Fungerar som skensågsersättare till enkla grejer.
Sänksåg, Meecen på Jula fungerar bra, så behöver man finsåga en del är den vettig.
Jag har klarat en husrenovering på fogsvans, sticksåg och Makita Sänksåg. Cirkelsågen har inte behövs än...
Dock ett gäng klingor till sänksågen.
 
Du verkar vara ganska rätt ute i samtliga fall.

Jag kan ju bara tillägga att Makita numer har ett multitool med 18V batteri, finns även med tillbehörssatser men då måste du köpa hela kittet med batteri och laddare och då springer priset iväg en del. Fast då kan du köpa 456:an naken istället, kostar inte mer än £59. Hur som helst är det rackarns bekvämt med batteriverktyg och att ha samma battertyp till "alla" maskiner.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag tycker också att du är rätt ute men samtidigt rekommendera att även tänka ur ett lite annat förhållningssätt.

Få av oss är så förunnade att man kan köpa allt man vill på en gång. Tänk då istället efter vad som är nödvändigt på en gång och vad du skulle kunna avvakta med tills du hittar rätt erbjudande.

Handverktygen är nästan ett måste tillsammans med något bra bälte, väst, väska eller bara bra arbetsbyxa - smak och tycka.

Att avvakta med kap/ger låter vettigt men ha i åtanke smidigheten i längden med en egen. Men ge det lite tid för att hitta rätt erbjudande plus att du slipper alla utgifter på en gång.

Multitool är absolut ett bra verktyg men även där kanske du kan avvakta rätt tillfälle då du kommer ha mycket att införskaffa ändå.

En begagnad blå bosch sticksåg tex gst85 mfl går rätt ofta att hitta för bra pengar på blocket. Denna och en begagnad hitachi c6-c7bu modell hade jag letat efter. De är ofta ändå i bra skick nog för en hemmasnickare och ger mycket för pengarna.

När det gäller borrmaskin får du fundera vad du behöver. Många hål kanske kan utföras av skruvdragaren och du kanske ska tänka på en maskin som är allround och kan blanda lite bruk/kakelfix mm plus kanske enklare bilning, borrning i betong mm. En smidig borrhammare med sds+ chuck och vanlig chuck är ett bra alternativ för 1000-1500 kr.

Tänk sen på alla de tråkiga sakerna som lätt glöms bort tex kabelvinda, arbetsbelysning, stege/arbetspall, skottkärra(av bra kvalitet), spade mm

Gå helt enkelt ett varv i hus och trädgården för att bestämma vad som ska göras och vad som behöver underhållas. Gör efter detta en plan så ser du de omedelbara behoven och sen utgå ifrån plånboken för att mätta dessa behov tycker jag

Sen är det bara att fynda och hålla utkik
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Obligatoriska verktyg? Ett av varje?

Förutom allt vanligt jox ångrar jag två saker:

1. Jag borde ha köpt en 16 och en 18 gauge spikpicka direkt.
2. Jag borde ha köpt en cirkel med skena.
 
Gizmokvack skrev:
Sladdriven borrmaskin:
Skall jag köpa med slagfunktion? Huset är ett trähus med 1/2 källare. Kommer således nästan bara borra i trä. Eller skall man köpa med slagfunktion som man inte använder "ifall ifall"?
Villken modell?
Jag brukar ta varje tillfälle i akt att kasta skit på slagborrmaskiner. Ska man borra i hårda material vill man ha en borrhammare. Ska man inte göra det behöver man inte slagfunktionen.
 
  • Gilla
Olzz0n och 4 till
  • Laddar…
Grattis till husköp!!

Efter att ha byggt ett nytt hus av ett gammalt hus de senaste 3 åren så är min erfarenhet såhär. Hyggliga mätverktyg är mycket viktigt. Rätskiva, långt och kort vattenpass, vinkelhake, tumstock, måttband är minimum. Äger ingen laser. Hade säkert gått enklare men fungerar utan. Har inte använt fogsvans, avbitare eller morakniv. Därimot skiftnycklar två stycken bra och ett stämjärn är guld.

Borrmaskin klarar man sig utan eftersom du har en bra skruvdragare. Köp fler batterier. Sänksågen är efter skruvdragaren mitt mest gillade verktyg. Kanon om budget finns. Mulitverktyget är kanon i ett gammalt hus men en hyfsad japansåg ersätter det till viss del.
Dammsugaren är mitt mest använda verktyg. Lätt att underskatta men otroligt tidssparande att minska städandet. Gersåg är också guld men ska du inte kapa reglar eller trall så klarar du dig utan. Jag älskar min klyvsåg men kan ersättas till viss del av en sänksåg eller cirkelsåg. Sticksågen är ett måste tycker jag. Otroligt mångsidig till många olika material. Ursäktar dålig text med iphone skrivning.
 
De flesta har redan skrivit vettiga svar..

Skruvdragaren är det verktyg som jag använder mest så en bra sådan med minst två batterier. Köp en något dyrare hobbyvariant med högt voltantal så klarar du dig långt.

Köp sedan verktyg allt eftersom du betar av projekten och räkna med att de första jobben blir lite dyrare med tanke på de extra inköpen.
 
Har ett par saker jag själv är glad att jag kostat på mig.
En riktigt kraftfull skruvdragare typ dewalt, mina makitor håller inte för det dom ska användas till, främst för att "chucken"(eller vad det heter) kan släppa och man tappar bitsen alt. borren.
En sänksåg är verkligen det bästa som hänt mig på verktygsfronten. Har lånat en batteridrivend dewalt.
En gersåg med långt bord, köpte en blå bosch och tycker den är mycket mer precis än min brors dewalt.
En sladdriven borr, som man kan röra om bruk med osv.

Har lärt mig att psyket och resultat kräver bra verktyg och bra verktyg kostar pengar,
Likaväl tillbehör som borrar osv. Finns inget mer irriterande än dåliga förutsättningar när man vill nå det perfekta resultatet:)
 
själv är jag snickare till yrket och jag har alltid tillgång till Hiltiprylar o dyl men har ändå köpt det mesta hem. Köper aldrig det dyraste och heller inte det billigaste. Letar efter märken som jag känner till och trivs med och sen funderar jag över vad jag verkligen behöver. Gör det till exempel något om cirkelsågen väger 4kg istället för 2.8kg ? Nej, jag använder inte cirkelsågen 8h/dygn hemmavid så det kvittar exempelvis Köpte för övrigt en Makita cirkelsåg 5604 tror jag den heter för 999kr på k-rauta. något erbjudande just nu. lite tyngre och saknar motorbroms i jämförelse med hitachis som jag har på jobbet (6CBU2). men betydligt billigare och är gedigen kvalité.

likadant skruvdragare, makita har t ex sina grå maskiner som fungerar ypperligt för hemmabrukaren men de har lite sämre "siffror". fortfarande makitakvalité men saker som batteritid och vikt kan skilja. proffsmaskiner är just det, de är gjorda för att kunna arbeta med i 8h om dagen minst. de ska hålla ett par år med tufft utövande. hemmavid använder man kanske inte. många proffsmaskiner är dessutom anpassade för arbetsmiljöregler. vibrationer är något man tittar noga efter på många byggarbetsplatser. vissa maskiner är gjorda för att komma under tuffa krav på vibrationer just. man ska kunna jobba med dem mycket utan att få skador av dem. hemma är det kanske inte så noga då man inte jobbar med dem på samma sätt.

det är även poppis med att allt ska vara batteridrivet idag. dyrt men jävligt smidigt. dock måste man tänka på att vara aktsam med batterierna. kanske inte heller är något som hemmaanvändaren är så noggrann med. de kan ju bli liggande i ett kallt garage långa stunder och därmed kan de pajja helt enkelt. batterierna är oftast det dyraste på maskinen.

en annan sak att tänka på att många maskiner kan duga om man köper bra borr eller klingor till även fast det är billigare maskiner. till exempel kap-och-gersågen jag har. stadig i bordet osv men klingan som följde med var en billig skräpklinga. slängde dit en vettig klinga och maskinen blev som förändrad. det är för övrigt en best tools. inget märke jag i vanliga fall skulle köpa.

om det blir stombyggnad eller takbyte t ex kan man ju hyra luftdrivna spikpistoler t ex. onödigt att köpa om du inte redan har en kompressor då.
 
om du ändå ska köpa fler batterier till skruvdragarn, kolla även deras nakna 18v maskiner. typ borrhammare, sticksåg, cirkelsåg. Tror det blir både smidigare o billigare än likvärdiga sladdmaskiner om du ändå har batterier.
+ jag köpte en multitool på jula, typ 250 spänn! har kört den mycke och med boschblad i den så funka den asbra.
 
P
Glöm inte trädgårdsredskap (Spade, Grep, Krattor...) En kamera så att du kan ta bilder före och efter olika moment. Både för att planera vad du ska göra och kunna se hur mycket du/ni faktiskt har hunnit med om/när ni blir förtvivlade. Penna och papper (eller elektroniskt alternativ) för att skissa, skriva ned idéer och saker som behöver göras. Det viktigaste verktyget är din hjärna.

Du klarar dig bra med en bra slagborrmaskin trots all skit som kastas på den:confused:, men har du råd så är en stark borrhammare med vanlig borrchuck ett bra alternativ, hellre än multiverktyg för min del.

Några (skruv)tvingar. För limning, som extra händer, mm, behöver inte vara speciellt dyra för allmänt bruk, jag har några skruvtvingar från Biltema som jag använder ofta.

Köp hem lite skruv typ 30, 50 och 70 mm så att du kan göra enkla jobb utan att behöva dra iväg till en butik det första du gör. Sen är det aldrig fel att ha spik av ungefär de dimensionerna liggande har jag upptäckt.

När du använt dina fina maskiner och verktyg inser du att du behöver måla / skydda det du tillverkat. Då behöver du penslar, roller mm Köp bra kvalitet och vårda dem, de blir bara bättre med (h)åren

I övrigt instämmer jag i stort med föregående skrivare.
 
Jag måste ändå trots att du har en bra skruvdragare, säga att du bör ha en borrmaskin, sladdriven. oavsett vad du köper om det är en billig eller dyr så köp bra borrstål, det är skillnad på en sats för 49kr vs 199kr.
Köp en slagborr slaget går nämligen att stänga av och den är ett bra multiverktyg, det går att borra med den, blanda med den, och på med en trissa och du har en slipmaskin för trä metall m.m. eller göra rent något, kanske byter du mätare på amazon nån dag och då vill du justera in den nya och då kommer borrmaskin till hands :)
Den är nämligt så otroligt allround så jag skulle inte vilja vara utan den trots att jag har både Skruvdragare och 2 st borrhammare.

Köp inte allt på en gång utan köp när du behöver eller invänta kampanjer det dyker upp hela tiden på krauta bauhaus m.m.

Men eftersom du ändå tar allt från början så är mitt främsta tips.
Skaffa bra förvaring från början, behöver inte va så avancerat kan vara en lagerhylla från ö&b, jula ,sopkontainern eller vad det nu är med förvaringsbackar.
Det är lätt att allt bara hamnar på hög i garaget / förrådet.
 
Redigerat:
Jag vill slå ett slag för multiverktyget. Jag köpte en blå bosch batteri-GOP eftersom jag märkte att jag hade behövt ett sådant när jag la golv i sovrummet, och för att alla säger att det är ett sånt där verktyg som man inte fattar hur man kunde klara sig utan innan man skaffade det. Jag har haft det i en månad och av tre "projekt" den här månaden så har jag använt GOP:en i två av dem - golvläggning och bygge av odlingsbänkar. Däremot fick den ligga kvar när jag anpassade och installerade en IKEA-kökslåda till ett skåp som var 1,5 cm för smalt.

Läs gärna b8s jämförelse av en GOP med en billig Meec från Jula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.