Vi letar tomt och har ev hittat en. Den är väldigt bergig och därav vet vi inte hur mycket pengar vi hamnar på. Nån med erfarenhet? Tre hus som ska bort sen en del sprängning.

Ässen till huset, vill ha i gamal charmig stil, sekelskiftkänsla känns omöjligt men det är drömmen. Höga fönster högt i tack trägolv osv. 2plan ca170-200 kvm
nån som har tips på husleverantör? Samt huspriser?

Tacksam för hjälp Med vänlig hälsning, Maria
 
Eller är slutningshus att föredra? Tomten ligger på en höjd sen är det bara berg och skog. Husen som står där idag är små.

Är väldigt tacksam för lite tips och råd på mina frågor.
 
Om man vill ha sekelskiftesstil, högt i tak, trägolv m.m. så känns det nästan som ett bättre alternativ att köpa just ett sådant hus och eventuellt renovera. Med de energikrav som ställs på nybyggda hus idag så blir det ganska dyrt att bygga med höga fönster och högt i tak.
 
  • Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Vi har tittat på det alt oxå, men vill helst bygga och komma så nära vår dröm som det går, där av önskas tips på hus som går i den stilen. Så får vi charma till det bäst vi kan. Inredning kan oxå göra mycket, men vill även ha känslan i skalet
 
En kopia kan väl aldrig vara charmigare än ett orginal.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Nä så är det såklart men underhållet är lite anurlunda än på ett nybyggt. Min drömm vore ju att jag kunde hitta ett sekelskifte men i det området finns inga så om man har några tips att komma med är det välkommet alla andra kommentarer känns meningslösa. Vi har gjort ett val att bygga nytt och letar nu efter ett hus med sekelskiftes charm!
 
har du tittat på eksjöhus? de har flera tvåvåningshus som jag tror du skulle tycka om, tex lönneberga =)
 
Titta i senaste numret av 'Gård och torp'. De tar upp kopior på äldre hus, något ni är ute efter vad jag förstår.
 
En idé för tomten kan ju vara att bygga på plintgrund för att slippa spränga. Kanske kan man bygga upp en krypgrund direkt på stenen också.
 
Budget???
 
Tack för tips ska följa upp dom.

Budget på hus är 3.5 vi skulle oxå gärna ha ett garage i det priset oxå.

Intressant det du skrev med tomten ska kollas upp, :)
 
Hur bra lyckas man med att pruta hos hustillverkarna?
Vad har ni betalat för era hus?
 
1. Hoppa över typhusen! Gå till en arkitekt, och bygg i lösvirke. Jag gissar att ett sutterränghus passar er tomt och er vision bäst. De flesta hussäljarna levererar hus till färdig grund. Till sutterängplanet får ni skaffa separat entreprenör och på egen hand ropa in material.

2. Banta era ytkrav radikalt! Kräv istället av arkitekten ett fungerande hem på 120 kvm boyta. Även om ni håller hårt i plånboken riskerar slutsumman ändå att passera er smärtgräns. Bygger ni i den mindre skalan blir det lättare (och billigare) att placera in huset i terrängen.

3. Byggnadsarkitekter i alla ära, men de flesta är tyvärr en aning okänsliga för de nyanser som kännetecknar miljöer av den sort som ni just har köpt. Därför: Koppla in en jordnära landskapsdesigner! Och gör det NU först av allt! dialog med denna yrkesman kommer ni att upptäcka hur ni arbetar tillsammans med tomten istället för att bemästra den.
 
3.5 miljon låter väldigt lite om ni först ska riva tre hus, ev spränga och sedan bygga nytt på 170-200m².

Vad finns sen tidigare? brunn? kommunalt avlopp? ström?

En kollega till mig sprängde för ca 1 miljon på berg innan hans ens kunde börja bygga huset. Så det kan springa iväg beroende på hur mycket man vill spränga.
 
Jag tycker absolut att man ska anpassa ett hus efter tomten, inte tvärtom. Här där jag bor är det tyvärr vanligt att folk köper en trevlig kuperad tomt, spränger bort en massa berg och fyller ut det hela till en plan yta och ställer dit något trist kataloghus. Håller definitívt med billy_baver om att ni ska arbeta MED tomten och inte MOT den. Fundera gärna på suterräng eller olika halvplan, en huskropp som inte nödvändigtvis är rektangulär, osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.