Taket till carporten verkar ha klarat sig i fyra år iaf, så himla dåligt kan det ju inte vara m.t.p. de oväder och snömängder som vi har haft.
 
Skulle vara intressant att se en bild hur det ser ut, bära av en balk i en carport känns inte som något överkrångligt projekt.
 
Hej fotografen,

Bifogar några bilder. Skall försöka beskriva konstruktionen lite kort... Carporten är ca 1,5 bilar lång och 2 bilar (6,20 m) bred. Den hålls uppe med tre stycken 160*45 trä balkar på bredden (plus början och slutet) och sedan långsgående balkar mellan de bärande (skråspikade). När besiktningsmannen var uppe på taket och gungade så svajjade det och knakade rejält. Så det är de bärande balkarna på bredden som behöver förstärkas. Det ägaren gjorde för att "lösa" problemet var att sätta fast en 6 m * 20 cm stor I-skrot-balk typ i mitten. Balken skars in i väggen på ena sidan i carporten, men på andra sidan svetsades en plåt för att kunna fästa balken mot väggen. Där är den skruvad direkt (utan avlasting) in i panelen (22mm lockpanel) med Fransk träskruv. Då balken inte ligger dikt an, hänger den lite i skruvarna och troligen går spetsen på skrivarna in i isoleringen - dvs den "hänger" i 22mm panelen. Nu är ju inte jag byggare men så mycket fattar jag att detta är ganska långt utanför normen.
balk1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
balk uppfästning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle väl säga att det inte bara ser icke fackmässigt ut, det ser dessutom lite farligt ut. Den balken vill man inte ha i skallen.. Jag hade velat svetsa på en balk som stöd ner mot golvet
 
Stöd upp balken på bägge sidor (om båda ser ut så där) så är det ju fixat?
 
ThomasLindgren skrev:
Stöd upp balken på bägge sidor (om båda ser ut så där) så är det ju fixat?
Ett riktigt stöd mot golvet absolut att någon överhuvudtaget kan få för sig att fästa en järnbalk på detta sätt,fullständigt ansvarslöst
 
Som helt outbildad i trådens ämne undrar jag hur ens en idiot kan inbilla sig att de panelbrädor som hänger på takkonstruktionen ska kunna bära upp densamma. Det blir ju som att dra sig själv i håret när man håller på att drunkna?
 
  • Gilla
Nanny Fine
  • Laddar…
De hänger väl iofs inte på takontruktionen, i så fall hade det redan rasat.
 
ok, för att förtydliga så sitter träbalken fastspikad i väggen så I-balken håller ju inte upp konstruktionen. Den är just nu passiv. Däremot så kommer ju järnbalken att belastas när taket får last av snö mm, och då skall dessa fyra Franska skruvar klara snölast (som får hävståns kraft i skjuvled + balkens egna vikt (gissar 400kg). Personligen har jag svårt att tänka mig att detta ens kommer att hålla om jag går upp på taket just med tanke på den stora hävstång belastningen ger på skrivarna. Anticimex rekommenderade stark oss att inte parkera bilarna i carporten.

Åter till huvudfrågan - vad gör man nu då säljaren gör sig omöjlig?

@Thomas Lindgren
"Stöd upp balken på bägge sidor...". Detta var ett alternativ jag funderade på och frågade de konstruktörer jag bett skissa på lösningar. Båda sa oberoende att det inte räknas som tillräckligt för att de måste även klara tryck i sidled (typ om man backar på ett stödben och det gör de inte om inte balken sitter väl fastsatt i väggen. Vi har även disuterat att sätta en ögla/sko i träbalken för att ge stöd, men de dissade de lösningarna med samma argument "Balken skall sitta Dikt an mot en regel som är förankrad i husets reflar, och skruvarna skall sitta helt och hållet i denna regel för att få full styrka", säger de. och det är detta jag fått kostnadsförslag på, plus en variant där man fixar grundproblemet (de klena 160 balkarna) genom att ersätta dem med 360 limträbalkar (tydligen den dimension som krävs för 6,20 i spännvidd.

@Anna_H
Dagens kommentar :). Din kommentar gav ungefär den bilden jag har av problemet...
 
Det där var ju bland det sämsta jag sett.
Grövre plåt, fler bult och något vettigt att dra dem i så hade det fungerat, som det är nu så håller det balkens egenvikt, knappt...
En pelare ner till golvet/marken löser att det inte brakar hop och någon får balken i skallen, men om hela konstruktionen är så svajig som du säger måste det åtgärdas lite rejält.
Frågan är bara hur. Eftersom nu säljaren har åtagit sig att fixa det hela så skulle jag forsätta att klämma lite på vederbörande. Se basra till att han håller sina egna fingrar borta eftersom han/hon uppenbarligen inte är världens händigaste.
 
Är den där balken verkligen 20cm hög? Om träbjälkarna är 160, så ser balken ut som typ 120. I så fall löjligt klen.
 
@hempularen, du har nog rätt... jag satt lite och höftade med fingrarna. Träbalken som sitter på väggen har en liten kilformad förhöjning för att få till vattenavrinningen så måttar man i bilden kan nog balken vara 140-160 kanske.
 
De kan inte vara så svårt att lösa detta e nbalk ner på golvet fastsvetsad i bef sen går det att låsa i sidled med fäste i bef träregel som syns på bild om det sen blir samma andra sidan,syns inte på bild det behövs varken konstruktörer eller ingenjörer för att lösa detta
 
Nä precis, men det gör sig inte självt. Dumt nog för alla inblandade så har säljaren åtagit sig att lösa det och då ska han ha sig en liten duvning. Jag skulle försöka få vederbörande att ersätta ekonomiskt.
 
Jag tackar för alla förslag med stödbalkar och sen något extra som håller fast det hela... men ärligt, hur snyggt blir det svetsade balkar på sidorna, som både stjäl utrymme och ser ut. Sen måste man ju gjuta någon form av stolp-hållare för jag kan ju inte sätta stolpen på grusen. Ena stolpen skulle även komma mitt i trappen upp till groventren.

Stolpe är ju som ett bandage på ett plåster. Har man inte gjort rent såret så spelar det ju ingen större roll. Grundproblemet är att han satt 160 hyvlade balkar på 6m spännvidd, där det krävs (enligt de konstruktörer jag konsulterat) 360 limträ balkar.

Hade järnbalken suttit fast på riktigt sätt kunde jag acceptera det, men nu väntar man ju bara på att den skall ramla ner, och springer förbi varje gång man går in/ut ur huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.