Jag har fått tag i en gammal bänkskiva till ett kök.
Dessvärre har den helt fel format för det tilltänkta användningsområdet, ett soffbord.

Jag testade idag helt sonika Festool TS55 sågen med originalklingan och det gick väldigt fint att kapa skivan med den. Väldigt lite damm som kom ut också.

Kan alltså rekommenderas
 
Det var vågat, men kul att det funkade!

Hur tjock var den och hur mycket sågade du åt gången?
 
Den var 2cm tjock. Jag gjorde tre snitt i den 60 cm breda skivan.
 
Hur mår egentligen klingan efter en dust med marmorn? För en oinvigd så misstänker jag att skärpan försvinner rätt fort...
 
Vad kör man på för hastighet vid ett sådant tilltag? Kör man hela djupet på en gång?
 
Det går att kapa hela djupet men då får du köra extremt långsamt så att klingan hinner tugga igenom. Trådskaparen körde tre gånger.
 
Jag kapade alltså tre hela snitt med en klinga och samtliga med ett drag. Klingan var rätt slö från början så jag offrade den på detta projekt. Jag körde full hastighet med väldigt lite tryck framåt.
inga som helst problem med själva sågen än så länge avseende damm etc i lager.
 
Det är inte ovanligt att bearbeta marmor med vinkelslip, t ex vid skulptering. Vi har en "marmorvinkelslip" i familjen. Dammet har bildat en fast pasta som satt sig överallt i skrymslen på och i maskinen. Jag har inte sett något fritt damm i maskinen. Den blir inte onormalt varm. Jag hade ändå inte valt att använda en bättre sänksåg till sådan bearbetning. Inte för klingans skull, utan för dammets.

Mvh, Erik E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.