Om man använder sig av folie, så bör det läggas 20mm läkt över folie (på varje väggregel), panel spikas därefter på läkt så at det är luftning bakom.
På en rum-i-rum løsning utan folie läggs panelet direkt på isolation, men när du har folie så bör det vara luftspalt bakom (både tak och väggar)

MVH
Sakke
 
drsakke skrev:
Om man använder sig av folie, så bör det läggas 20mm läkt över folie (på varje väggregel), panel spikas därefter på läkt så at det är luftning bakom.
På en rum-i-rum løsning utan folie läggs panelet direkt på isolation, men när du har folie så bör det vara luftspalt bakom (både tak och väggar)

MVH
Sakke
Jo läkt lägger ja innan panelen kommer på.
 
Bastun blir så liten då om man bygger luftspalt ;) Skämt åsido i mitt fall utan isolering så fladdrar bastufolien rätt bra bakom panelen, satte den inte särskilt hårt spänt om man säger så. Så där är det nog luftspalt ändå. Å andra sidan känner jag mig fortfarande osäker på om det över huvud taget var nödvändigt eller ens lämpligt med folie, men jag ska inte fundera på det mer utan basta o njuta istället :)
 
Varför skulle de inte vara lämpligt??? När du säger att det fladdrar, så tänk vilket drag du skulle ha i bastun utan folie.... inte behagligt och definitivt krävande att hålla temp i bastun. är nog inte ngt stort problem att panelen ligger rätt på heller.
Som en intressant fotnot: Farsan byggde om bastun nu under våren, byggt 1982, integrerat (altså inte rum-i-rum princip) , Panelen var fortsatt lika fin, folien hel(inklusive tejp - alubelagt papper och alu-tejp). Maskinell tilluft + ekstra friskluftsventil framfør ugnen (vedeldat )frånluft via badet (under dörrspringan).
Enda grunden till att han renoverade var att väggen på intilliggande bad hade sugit upp fukt vid duschen (tegel utan membran) så att klinkersen började lossna vid golvet.

MVH
Sakke
 
Mikael_L
Jensa1 skrev:
Precis vad ja tänkt göra, ska ha bastufolie i bastun sen ska jag ha vindpapp inne i det andra rummet på insidan tänkte jag.
Så skulle jag gjort.
Bastufolien nära den varma sidan av bastuväggen, jag vet inte vad folien tål, kan den ligga precis bakom bastupanelen med tanke på värme och så är det kanske det bästa.
Sen skulle jag sätta vindpapp eller någon av marknadens vindvävar mot insidan av resterande utrymmen och vindpapp eller väv bakom spikläkten till ytterpanelen, på hela friggebodens utsida, dvs både där bastudelen är och den andra delen.

Jag håller med Locke om att det är knepigt att projektera sådana här saker. Men mitt val av åtgärder baserar sig på att det är främst det varma och ångfyllda bastu-utrymmet som driver ut fukt i väggarna, så den är bra att stoppa.
I övrigt köra med så diffusionsöppet som möjligt överallt, som tillsamman med tunna dåligt isolerade väggar förhoppningsvis klarar av att torka ur tillräckligt bra.

Och att jag låter tvärsäker betyder inget, jag har inte speciellt mycket råkoll. :surprised:



Inne i ett uppvärmt bostadhus med klimatskärm tror jag dock basturum i rum är det bästa.
 
drsakke skrev:
Varför skulle de inte vara lämpligt??? När du säger att det fladdrar, så tänk vilket drag du skulle ha i bastun utan folie.... inte behagligt och definitivt krävande att hålla temp i bastun. är nog inte ngt stort problem att panelen ligger rätt på heller.
Som en intressant fotnot: Farsan byggde om bastun nu under våren, byggt 1982, integrerat (altså inte rum-i-rum princip) , Panelen var fortsatt lika fin, folien hel(inklusive tejp - alubelagt papper och alu-tejp). Maskinell tilluft + ekstra friskluftsventil framfør ugnen (vedeldat )frånluft via badet (under dörrspringan).
Enda grunden till att han renoverade var att väggen på intilliggande bad hade sugit upp fukt vid duschen (tegel utan membran) så att klinkersen började lossna vid golvet.

MVH
Sakke
Nej jag säger inte att det är olämpligt, menar bara att jag är osäker på om det var det optimala att vi satte bastufolie. När jag sa att det "fladdrar" menar jag bara att den inte sitter hårt spänt direkt bakom panelen utan den har lite slack och därmed i någon mån "luftspalt" utan att ha läktat. Inte att jag hör hur den fladdrar ;) Lite otydligt uttryckt av mig.... På taket ligger däremot folien direkt på panelen, får inte det naturliga slacket där, så där borde man kanske ha satt luftspalt, ett par cm lägre tak hade inte gjort något. Dessutom har ja lagt isolering där ovanpå som trycker ner folien. Samtidigt är det ju väldigt varmt där uppe i taket så borde ju torka ur rätt snabbt.
Är i alla fall väldigt nöjd med bastun nu fortfarande efter några år, även om jag i smällkalla vintern ibland tänker att jag borde isolerat väggarna också, man får ligga i lite o mata ugnen...men ved har jag iofs ingen brist på :)
 
Redigerat:
Jag bastat en vecka nu i en bastu i en 19kvm bod.
Det verkar bra, men är lite tidigt att säga att konstruktionen jag valde är rätt.
Utifrån är det, panel , vindpapp, 70mm isolering, masonit, luftspalt 20mm, bastupanel.
Alltså ingen bastufolie.
Men vedbastu, vilket jag rekommenderar. Mysigt och sitta och titta på elden istället för på elräkningen!
 
  • Gilla
Petertrelleborg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.