4 679 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
Ska man satsa på 12V eller 220V spottar?
Sida 1 av 2
Vad är smartare, 12 eller 220volts inomhus?
När jag funderat på saken så tror jag att 220V är lindrigare/billigare(?) att montera eftersom det inte behövs någon trafo och vill man dimmra så funkar det med en vanlig dimmer.
Vilka är fördelarna/nackdelarna med 12 respektive 220V spottar?
När jag funderat på saken så tror jag att 220V är lindrigare/billigare(?) att montera eftersom det inte behövs någon trafo och vill man dimmra så funkar det med en vanlig dimmer.
Vilka är fördelarna/nackdelarna med 12 respektive 220V spottar?
Sök tillbaka i forumet så kommer du att hitta flera animerade diskussioner om detta.. Kort:
240V spottar har marginellt kortare livslängd och aningen sämre ljusutbyte. Å andra sidan slipper du transformatorerna som är en felkälla och störningskälla (ifall elektroniska dito).
Vi har 240V spottar.
240V spottar har marginellt kortare livslängd och aningen sämre ljusutbyte. Å andra sidan slipper du transformatorerna som är en felkälla och störningskälla (ifall elektroniska dito).
Vi har 240V spottar.
Jag tackar för svaren men det fick bli 12voltare, har just beställt 61stycken.
Finns det att köpa stora trafos (typ 250-500VA) som ligger inkopplade hela tiden och så bryter man slingan till spotarna via kontakter? Man kör alltså mååånga spotar på en trafo, men kan välja vilka spotar vill ha tända just för tillfället?
Vilken typ av trafo ska man ha för att kunna dimmra med an "vanlig" dimmer?
Finns det att köpa stora trafos (typ 250-500VA) som ligger inkopplade hela tiden och så bryter man slingan till spotarna via kontakter? Man kör alltså mååånga spotar på en trafo, men kan välja vilka spotar vill ha tända just för tillfället?
Vilken typ av trafo ska man ha för att kunna dimmra med an "vanlig" dimmer?
Dumt. 220v-spottar är betydligt smidigare - som du redan märker. Du kommer märka det igen när kabelarean i sladdarna inte räcker för att du ska slippa ha en skog av transformatorer..
Och var gömmer du dem - och hur kommer du åt dem när de pajar?
Dessutom innebär lösningen du föreslår att transingarna ligger på hela tiden, med ökad strömförbrukning, ökad värmeutveckling och kortare livslängd som följd.
Och var gömmer du dem - och hur kommer du åt dem när de pajar?
Dessutom innebär lösningen du föreslår att transingarna ligger på hela tiden, med ökad strömförbrukning, ökad värmeutveckling och kortare livslängd som följd.
Fördelen med 12V:s lampor är: större variation i watt-tal och spridningsvinklar på ljuset. Du får ett vitare och mer kristall-liknande ljus. Du har ofta minst den dubbla livslängden. Ljuskällan är inte lika känslig för spikar och toppar i elnätet. Ljuskällan är billigare att köpa när det är dax för byte. Ljuskällan utvecklar betydligt mycket mindre värme och är därmed säkrare att använda.
Nackdelen med 12v:s lampor är: du behöver en transformator.
Fördelen med 230V:s lampor är: Du slipper transformatorn.
Nackdelarna med 230V:s lampor är: Ljuskällan finns bara i två watt styrkor och 2 spridningsvinklar (från de stora leverantörerna, större variation finns på kina importerade ljuskällor. Men de har en otroligt kort livslängd. Ljuskällan utvecklar med värme än 12V. Den är känslig för spikar i elnätet samt skakningar och vibrationer. Du har ett gulare och mattare ljus. Det finns färre S-märkta armaturer till 230V:s halogen.
Jag tycker att 12V är det bästa alternativet. Jag arbetar proffisionellt med halogenarmaturer och håller kurser för elinstallatörer i konsten att välja rätt ljuskälla och hur man utför en säker installation.
Vad gäller transformatorerna så ligger max Watten på runt 300W för en konventionell och 250VA för en elektronisk. Rekomenderar att du använder konventionella eftersom de har en längre livslängd än elektroniska. De är större och klumpigare men betydligt bättre i kvaliten. Rekomenderar inte att du bryter strömmen på sekundärsidan (12V-sidan) utan sköter allt på transformatorns 230V:s sida.
Nackdelen med 12v:s lampor är: du behöver en transformator.
Fördelen med 230V:s lampor är: Du slipper transformatorn.
Nackdelarna med 230V:s lampor är: Ljuskällan finns bara i två watt styrkor och 2 spridningsvinklar (från de stora leverantörerna, större variation finns på kina importerade ljuskällor. Men de har en otroligt kort livslängd. Ljuskällan utvecklar med värme än 12V. Den är känslig för spikar i elnätet samt skakningar och vibrationer. Du har ett gulare och mattare ljus. Det finns färre S-märkta armaturer till 230V:s halogen.
Jag tycker att 12V är det bästa alternativet. Jag arbetar proffisionellt med halogenarmaturer och håller kurser för elinstallatörer i konsten att välja rätt ljuskälla och hur man utför en säker installation.
Vad gäller transformatorerna så ligger max Watten på runt 300W för en konventionell och 250VA för en elektronisk. Rekomenderar att du använder konventionella eftersom de har en längre livslängd än elektroniska. De är större och klumpigare men betydligt bättre i kvaliten. Rekomenderar inte att du bryter strömmen på sekundärsidan (12V-sidan) utan sköter allt på transformatorns 230V:s sida.
Färgtemperatur och livslängd är beroende av fabrikat. Det finns rödgulaktiga såväl som vitare 220-lampor. Livslängden var jag inte heller imponerad av - iallafall på de som hängde med armaturen. De pajade efter ett par månader, men efter byte har jag inte bytt nån gång. De nya glödlamporna har dessutom ett mycket vitare och finare ljus. Återkommer med fabrikat på dem.Lampkillen skrev:
Inte så konstigt - det är ju transformatorn som tar smällen. Och den kostar ju mer än en glödlampa....
Japp, men prisgapet minskar i takt med att 220 spottar blir vanligare.
Nu skämtar du väl....?
Men visst finns det större utbud på 12-voltsspottar.
Värmeutvecklingen har inget med spänningen att göra, utan effekten och värkningsgraden. Och värkningsgraden är troligtvis lika oberoende spänning.
Hörsägen... OK. Det finns tekniska orsaker till varför en 230V spot har ett varmare ljus än en 12V. Likaså till varför den har ngt lägre livslängd. Det har helt enkelt med glödtrådens längd att göra.
Detta är naturligtvis högst teoretiskt. För en 12V spott bör man beakta förluster och värmeutveckling över hela installationen, dvs kablar, trafo etc.
Detta är naturligtvis högst teoretiskt. För en 12V spott bör man beakta förluster och värmeutveckling över hela installationen, dvs kablar, trafo etc.