Vi köpte en Pax-garderob för ett par månader sedan, och monterade den snyggt i sonens rum. För att skåpet inte ska luta utåt från väggen finns det två "stöd-fötter" längst fram som man kan justera så skåpet står lodrätt.
Efter typ en månad noterade jag att skåpet trots allt lutade utåt, vilket medförde att lådor (på kullager) åker ut av sig själva om man öppnar båda dörrarna samtidigt. (Vilket gett repor på dörrarnas insidor...) Anledningen är att bottenplattan gett upp och därmed fungerar inte fötterna eftersom de sitter i bottenplattan:
7499617824_dd3890dd85_c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåpet ser dessutom vint och jävligt ut nu.

Som tillägg kan jag berätta att den snoffsiga led-belysningen vi köpte och monterade i skåpet glappar vid transformatorn, så om man råkar komma åt transformatorn tappar man belysningen och måste dutta lite innan den fungerar igen, ett tag.

Jag är med andra ord inte särskilt nöjd kund just nu. Ska leta reda på kvittot och ringa Ikea och fråga dem hur de tänker lösa det här - jag kan faktiskt inte transportera skåpet till Ikea på egen hand och inte heller utan att hyra stor bil.
 
Borde gå att trixa till på plats.
De stödbenen litar inte jag ett dugg på så jag förankrar i bakväggen med vilket är ett måste.

/Kent
 
Redigerat:
Min erfarenhet av ikeas kundtjänst är att de alltid är väldigt bra att ha å göra med.
Om du inte hittar kvittot, så ska det enligt konsumentköplagen räcka med ett kontoutdrag där det framgår vad du har köpt. (det kan vara lite trixigt, men som sagt, nämna varuhus brukar ha rätt frikostig policy).

Det är inte omöjligt att de åtgärdar felet på plats på ett eller annat vänster, hade problem med en 40" LCD-tv en gång, den kom de och hämtade kostnadsfritt för garantireparation.
Ring dem vetja!
 
harry73
Om det inte funkar med garantin, ska du ta isär garderoben igen, försöka limma bottenplattan igen och montera den på nytt. Sätt inte för mycket tryck på stödbenen. De ska inte bära hela garderpben men bara stödja bottenplattan när den belastas.
Pax är en hög och instabilgarderob så den ska monteras i väggen. Om den inte står vågrätt kan man trixa till med att lägga t ex glaspinnar eller möbeltassar på rätt ställe under garderoben. Själv sågade jag en bit i sidoväggarna så att de hamnar över en kantlist längs golvet.
 
Vi har gjort liknande som harry73, sågat ut lite i sidostyckena så att garderoberna passar in över golvlisterna och så förankrat i väggen. Efter ett år ser de fortfarande som nya ut :)
 
Jag häller med mikael_thn - ring kundtjänsten (vilket du ju redan sagt att du kommer att göra).
Även ifall kvalitén på produkterna kan vara si och sådär så är kundtjänsten oftast top notch.

Min gissning är att du kommer att kunna hämta ut en ny garderob gratis, men att du får frakta hem och montera ihop dem själv.

Lycka till och håll oss uppdaterade! :)
 
harry73
jarlh skrev:
...
För att skåpet inte ska luta utåt från väggen finns det två "stöd-fötter" längst fram som man kan justera så skåpet står lodrätt.
...
Dessa stödben är inte för att justera skåpet så den står lodrätt. Om gör det endå får förbindelsen mellan bottenplattan och garderobväggen bära hela lasten, och där är den inte dimensionerad för.

Du har felmonterad garderoben och IKEA behöver inte ersätta dig. Håll det i tanken när du pratar med dom och var glad för allt du får. Alternativt kan du reparera den själv (nästan) utan att det syns som jag beskrev tidigare
 
Öhhhm.... Nu var det ett tag sen jag monterade min Pax men är det inte exakt detta stödbenen är till för? Att kompensera för ett lutande eller ojämnt golv?

Om inte vad är de annars till för?
 
harry73
De är till för att stötta bottenplattan, så att bottenplattan inte går sönder när man ställer tunga grejor i garderoben (resväska, barn som lekar kurragömma e.d.)

Om golvet lutar ska man fixa det på ett annat sätt (t ex möbeltassar i lämplig höjd på framsidan)
 
Stödbenen är väl till för att ta hand om ev ojämnheter i golvet och inte bära hela garderoben.

Edit

Så här står det på deras hemsida

- Justerbara fötter för stabil placering.
- Denna möbel måste förankras i vägg med medföljande beslag.

Bara för att bekräfta min tolkning ovan
 
Redigerat:
Hmmm...
Så om jag förstår dig rätt så skall man efter det att man fått stommen i lod med hjälp av de justerbara fötterna inte belasta den för då kan den gå sönder??? Personligen tycker jag snarare att du bekräftar min tolkning än din... :rolleyes:
Försökte få tag på IKEA chatten för att få ett facit, men den verkar ligga nere just nu...

Skulle vara intressant med en uppdatering från TS. :)
 
  • Gilla
Kalarne
  • Laddar…
Mats.Hulten skrev:
Skulle vara intressant med en uppdatering från TS. :)
Kvittot precis upphittat. Återkommer förhoppningsvis i morgon med info.
 
Mats.Hulten skrev:
Hmmm...
Så om jag förstår dig rätt så skall man efter det att man fått stommen i lod med hjälp av de justerbara fötterna inte belasta den för då kan den gå sönder??? Personligen tycker jag snarare att du bekräftar min tolkning än din... :rolleyes:
Försökte få tag på IKEA chatten för att få ett facit, men den verkar ligga nere just nu...

Skulle vara intressant med en uppdatering från TS. :)
Den lodjustering du gör är för sidledes justering inte in mot vägg.
Garderoben skruvas ju fast i väggen på samma sätt som ett väggskåp från IKEA. Uppenbarligen måste TS missat detta trots att bruxen är övertydlig om att det måste göras.
http://www.ikea.com/ms/en_US/customer_service/assembly/O_P_Q/P10121544.pdf
 
Nimajneb skrev:
Uppenbarligen måste TS missat detta trots att bruxen är övertydlig om att det måste göras.
Ja TS är då inte ensam om att inte fästa sina Paxar i väggen. Jag har fyra stycken och kan erkänna att jag aldrig haft en tanke på att de skulle behöva fästas i väggen. :surprised: Här väldigt svårt att se hur någon skulle lyckas välta dem av misstag.

Det verkar ju lite konstigt om det finns justerbara fötter om de inte får användas för att få garderoben i lod utan bara som något slags extrastöd för nedersta hyllan/botten. Om konstruktionen är så vek att sidostyckena i sin helhet måste stå kloss mot underlaget, hade det väl varit enklare att skippa de justerbara fötterna och ersätta dem med en "remsa" spån med rätt höjd.
 
Det finns väl inget som säger att sidorna måste stå kloss mot underlaget.
Huvuddelen av tyngden tas väl upp av den del av sidorna som rör golvet medans framåt och sidorotationen tas upp av väggbeslaget.
Fötterna används bara som hjälpmedel vid monteringen för att kunna fästa väggbeslaget korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.