halloj :)

har ärvt ett gammalt mejeri från 1893 som har varit tomt i ca 20 år, det tyvärr blivit en del rötskador i väggarna på övervåningen som är av timmer, (nedervåning av tegel), det har läckt in på fyra ställen som timmret behöver bytas ut på, det som behöver bytas ut är ca 2-3 meter långt och 1,5 meter högt på alla fyra ställen, då till min fråga: vad är bäst ? att man byter ut till nytt timmer och försöker blixtskarva eller att man tar bort att dåligt timmer och reglar upp, då det är rätt mycket så blir det ett stort och tungt jobb om man ska byta ut timmret, kom gärna med hjälp och bra tips

jontz3

IMG_0094.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0102.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0100.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kan tillägga att det är mellan de två fönsterna på båda sidorna som det är ruttet, inringat på bilden nedan

IMG_0094märke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror ju på vilken nivå du vill lägga projektet på. Timrar du så kommer du antagligen inte att ångra dej (om du ror projektet i hamn). Men reglar du så finns risken att du kommer ångra att du inte gjorde det "ordentligt".
Att byta ut en icke synlig vägg i timmer klarar de flesta normalhändiga. Är det inte mer än 2-3 meter så skulle jag inte ha skarvat utan bytt ut hela stocken.
 
tack för svaret :) har ingen anning hur långa stockarna är än men de som är ruttet är mellan fönsterna från golv och 1,5 meter upp, på alla fyra sidorna, det blir mycket jobb att byta ut stockarna, men då blir det ju ordentligt, men om ja tar bort de ruttna å reglar istället blir det lika stabilt då ?
 
Ett mellanalternativ är att timmra med fyrskäringar tex 5x5" betydligt enklare och lika starkt som timmer.
 
trodde jag hade timmer låg hemma men nu när jag var ute idag såg ja att de var dåligt, sprickor igenom halva timmer stockarna, så jag får nog köpa reglar istället
 
en fråga, blir det bättre om man sågar ut en bit med motorsågen i den översta stocken som på bilden, så den översta regeln ligger på stocken på båda sidor ? lite dålig bild men det var de ända jag hade
 
  • IMG_0146g.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på fuktskadans placering så skulle jag titta över taket först om ni inte redan har gjort det. Fint hus! Jag rekommenderar också timmerlagning för att få samma typ av material och rörelser i övervåningen.
 
tackar, aa ja ska börja byta hela taket på fredag så de blir tätt, sedan efter det blir det att börja reparera skadorna, som tur är så har ingen takstol tagit skada iallafall
 
Ett tips är att kolla regnvattenavrinningen (borde gå bra den här sommaren :x). Jag har liknande takkupor och väggarna nedanför dem får ta emot MYCKET vatten när det regnar. Hos oss klarar inte hängrännorna att ta emot vattnet så vi har fått samma typ av rötskador som du. Vår ide är att komplettera hängrännorna med plåt för att stura vattnet rätt (inte gjort än)
 
tackar för tipset, har tänkt på det förut :) ska ta och kolla det när jag har bytt taket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.