Vi har en altan på huset där taket går ut ovanför och stöttas av 2 st pelare. Nu ska vi göra om lite på baksidan och bl a ta bort j
orden där altanen är (de har fyllt upp med sand ca 50 cm ovan markytan och sedan lagt trätrallor direkt på sanden, detta ska bort och vi ska bygga trädäck).

Vi vill ha bort pelarna och min tanke är att växla av med en limträbalk, men jag är osäker på dimensionerna och hur man ska fästa den i tegelväggarna.

Det är 610 cm mellan väggarna där jag kan fästa limträbalken. Ovanför är det kattvind med bara trä och fackverk dvs inte isolerat ute på kattvinden och ingen belastning på "golvet" dvs taket där ute.

Huset är ett 1½-planshus byggt -63 med stomme i i lättbetong och tegelfasad.

Nån som antingen kan komma med tips på lämplig dimension för limträbalken, eller har tips på någon konstruktör / snickare i Eslövstrakten som kan räkna på detta?

Hundramannavägen - mäklarbilder-16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden syns bara den ena pelaren.
 
Ingen som har något vettigt förslag?
 
Bilden är lite otydlig, men om jag fattar läget så vilar takstolarna på en balk som är stöttad av pelarna. Du måste anlita en konstruktör för att räkna på det där. Om jag fattat rätt så skulle jag tro att du behöver en balk som bygger nedåt minst 60cm, tveksamt om det blir ståhöjd under balken. Större chans att det går med en stålbalk. Det kan vara så att takstolarna är konstruerade så att det mesta av belastningen tas upp av väggen, då är situationen lite rimligare.
 
De där stolparna motsvaras antagligen av en hjärtvägg i huset?
Du kan komma enklare undan om du accepterar en stolpe i mitten.
En idé:
Ni kan sätta en stolpe i mitten men längre ut.
Denna stolpe bär upp en balk som fästes invid husets gavel och vilar på stolpen.
Detta blir då stöd åt takstolen/mellanbjälklaget, och en detalj på uteplatsen, en balk att hänga lampor i vid kräftskivan eller blommor eller vad man nu har för intressen.
Eller att ett altantak utgår från den (sadeltak) eller längs med den (klä in balken med plåt ovan taket).
 
Ta med ritning på huset till en som säljer limträ och låt dem beräkna. Upplag kanske du kan ordna med en stolpe i vardera ändan, men se till att den står på stabil grund så löser du det lätt.
 
P
Det ser ju ut att vara en balk redan där som stöttorna håller upp.
Jag tror också på en stålbalk. Är det mellan ytterväggarna du hade tänkt sätta fast balken i? och har 610 som avstånd mellan dom? Det blir rätt häftig belastning på dessa punkter. Frågan är om själva väggen med dörr/fönster också är en bärande del idag tillsammans med dessa stolpar och balk.
Konstruktör bör nog räkna på det. Tyvärr tror jag det är nog svårt att hitta någon nu under semestrarna.
 
Ojsan, jag trodde det var en gavel där...
 
Tack för input. Ja bilden var nog kass. Det blir nog till att hitta en konstruktör för säkerhets skull. Har också funderat på stålbalk...

Det är en gavel på ena sidan. Såhär ser det ut:


IMG_0206.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.