K
Skall börja med mitt grund (Dorocell) i Augusti, vilken golvvärme fabrikant rekommenderas av er som har erfarenhet? Dorocell kör ju med Termotech, har också kollat på Wirsbo, ringde och pratade med Wirsbo, och dom var schyssta och hjälpsamma, på Termotech hittar jag ingen info på nätet. I Dorocellgrunden ligger ju slangarna under armeringen, på Wirsbo så sade dom att ,man får mindre tröghet om man lägger dom ovanpå och najar dit dom. Tänkte göra så mycket som möjligt själv. Bra om nån har några tips.
 
K
Tack för infon! Det fanns ju jättemycket att läsa på Wirsbos website, skall gå igenom det nu. Jag väljer nog dom.
 
K
Nu blir det Wirsbo för mej, skall beställa om nån vecka, med 20 mm PEX slang, kommer att gå åt en hel del slang, plattan är 229 m2. Undrar fortfarande över slangmonteringen, under armeringen på rörhållarskenor, eller naja den ovanpå...jag tror jag lutar åt ovanpå armeringen, verkar vara mest logiskt att ha den ungefär i mitten, under armeringen kommer ju rören så nära isoleringen...
Om nån har några erfarenheter så tipsa gärna, är det mer tidskrävande att naja är att lägga i skenor? Termostater, funkar radiosystemet bra? Eller skall man välja trådbundet?
 
Jag kommer att använda Wirsbos trådlösa system, Cosy Radio. Hur det fungerar har jag ingen aning om men det känns rätt bra att enkelt kunna flytta termostater som hamnat lite olägligt och slippa dra rör/kabel till varje termostat. Dessutom känns allt som inte är trådlöst som stenåldern idag....:)
 
K
Trådlöst funkar nog bra idag, är bara lite orolig för störningar då jag kör trådlöst på mycket.., datanätverk, telefoner, hörlurar, kanske även TV/DVD senare, när bildkvalite'n blir OK.
På Wirsbo sa dom att dom hade haft vissa problem med nåt märke av trådlösa hörlurar.
Blir det dyrare att köpa slangen av Wirsbo? Jag kommer ju att behöva närmare en kilometer...
 
Bob_the_builder
Rinkaby rör (www.rinkabyror.se) säljer Wirsborör för ca 17 kr/m. Silvan bygg säljer 120m för 700 kr (dock annat märke än Wirsbo), vilket ger ett pris under 6 kr/m!
 
Det är som sagt stooor prisskillnad på rören.

Dock är jag rätt säker på att det inte är likadana rör. Silvan säljer PEX-B rör vilket som jag förstår det är en annan kvalitet är Wirsbos orginalrör. Dom tillverkas på ett annat sätt och får lite andra egenskaper. Jag tror tex dom är mindre böjliga etc.

Silvans rör har samma temperaturbeständighet, uppfyller samma norm, är diffusionstäta etc så dom är fullt dugliga som golvvärme rör som jag ser det.

När jag pratade med Wirsbo om detta så kunde man inte säga annat än att Silvan har bra pris på sina rör och att största skillnaden antagligen ligger i test och verifiering av den färdiga produkten. Vi enades om att en ordentlig provtryckning före och efter borde adressera detta problem. Wirsbos systemgaranti gäller förstås inte om man använder fel rör.

Jag hade en bra länk om detta tidigare men hittar den inte nu. Här är iaf något:

http://www.plumbingsupply.com/pex.html

Jag har förövrigt valt att bygga in Silvans ful-rör nu när jag renoverar. Kanske, kanske skulle jag just för en betongplatta välja Wirsbo bara utifallatt det händer något.....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.